luni, 23 noiembrie 2020

Beneficiile mersului pe jos in fiecare zi

Doctorii ne spun adesea ca mersul pe jos in fiecare zi este sanatos si poate fi practicat de toata lumea. Cu siguranta persoanele care merg pe jos macar 3.000 de pasi in fiecare zi se simt mai bine decat cele sedentare, au o imunitate mai crescuta, se misca mai usor, nu sunt anxioase sau depresive si dorm mai bine.

Cu toate acestea, exista si alte beneficii ale mersului pe jos in fiecare zi. Pe unele probabil le stii, pe altele le afli citind acest articol. Cel mai important lucru pe care trebuie sa-l retii este acela ca mersul pe jos in fiecare zi este cea mai usoara si mai la indemana activitate pe care o poti face. Nu este nevoie sa investesti sume de bani in antrenori personali, abonamente la sali de sport sau in accesorii sportive, trebuie doar sa gasesti un interval de timp in care sa te plimbi si eventual sa apelezi la produse naturiste pentru energie, daca exista si recomandare medicala in acest sens.

Iata de ce mersul pe jos in fiecare zi este important:

  • imbunatateste sistemul imunitar: mersul zilnic pe jos stimuleaza productia de endorfine, ceea ce ajuta organismul sa lupte mai eficient cu infectiile.
  • stimuleaza activitatea cardiaca: mersul pe jos actioneaza direct asupra muschiului cardiac pentru ca sangele, in urma efortului, circula mai rapid iar organismul functioneaza mai bine. Ai nevoie numai de 30 de minute de mers alert pentru a reduce riscul de accidente vasculare si a atacului de cord. In plus, mersul pe jos (3 km zilnic in cazul barbatilor si 3 ore pe saptamana in cazul femeilor) regleaza tensiunea arteriala si creste nivelul colesterolului bun. 
  • stimuleaza oxigenarea tesuturilor: incetineste coagularea sangelui si impiedica aparitia cheagurilor de sange, ajutand la prevenirea accidentelor vasculare cerebrale. De asemenea, mersul pe jos imbunatateste circulatia sanguina la nivelul picioarelor.
  • te ajuta sa pastrezi controlul asupra greutatii corporale: este nevoie sa mergi in fiecare zi cel putin 3.000 de pasi pentru a preveni acumularea kilogramelor. Potrivit cercetatorilor de la Harvard Medical School, mersul pe jos în mod regulat (de cel putin 3 ori pe saptamana) poate reduce efectele a 32 de gene responsabile de obezitate in corpul uman. Chiar si sesiunile scurte de mers pe jos (3-10 minute) au rezultate importante pentru imbunatatirea conditiei fizice. In cazul plimbarilor de 30 de minute pe zi se reduce greutatea, mai ales daca mersul este alert.
  • reduce riscul de cancer de colon si cancer mamar: exista studii conform carora femeile care merg pe jos cel putin 3 ore pe saptamana prezinta un risc mai redus cu pana la 20% de a dezvolta cancer mamar in comparatie cu femeile sedentare.
  • previne diabetul zaharat: miscarea echilibreaza nivelul de zahar din sange. Mersul pe jos diminueaza apetitul si pofta de dulciuri.
  • mentine sanatatea creierului: stimuleaza fibrele nervoase senzitive si motorii si de asemenea imbunatateste functia cognitiva. Mersul pe jos in fiecare zi reduce anxietatea si previne depresia.
  • dezvolta creativitatea: exista multi oameni care au facut din mersul pe jos o metoda de stimulare a creativitatii. Nu sunt pe deplin cunoscute firele care leaga creativitatea de relaxarea din timpul plimbarii, dar in mod evident pare ca in timpul mersului pe jos creierul se elibereaza de griji si se poate concentra mai bine pe dimensiunea creativa.  
  • sporeste energia: gradul de oboseala se reduce. Este posibil sa fi simtit deja ca exercitiile fizice relaxeaza si energizeaza, nu obosesc, mai ales daca sunt facute corect.
  • reduce durerea la nivelul picioarelor: durerile musculare, articulare si la nivelul tendoanelor apar mai ales atunci cand nu facem miscare. Cu cat facem mai putina miscare cu atat devine corpul mai rigid, iar instalarea rigiditatii inseamna aparitia durerilor. Mersul pe jos in fiecare zi creste mobilitatea, mai ales la persoanele cu varste inaintate. Acest exercitiu a imbunatatit starea de sanatate a persoanelor cu varste inaintate (70-89 de ani). Persoanele care fac deja exercitii fizice inainte de a ajunge la o varsta inaintata au mult mai putine sanse de a dezvolta un handicap fizic in ultima parte a vietii.
  • rezolva problemele de densitate osoasa: mersul pe jos in fiecare zi ajuta la incetinirea nivelului de pierdere osoasa la nivelul oaselor. 
  • reduce durerile cauzate de fibromialgie: femeile care merg 60 de minute si fac exercitii usoare si stretching de 3 ori pe saptamana, vreme de cel putin 4 luni, isi imbunatatesc rezistenta corpului, capacitatea mentala, sunt mai putin obosite si deprimate. 
  • asigura necesarul de vitamina D: in sezonul cald, cand este soare.

Cum sa mergi pe jos corect

Sunt cateva aspecte la care trebuie sa fii atent atunci cand iti propui sa mergi pe jos:

  • postura corpului trebuie sa fie corecta.
  • incepe intotdeauna cu incalzirea: mergi usor aproximativ 5 minute, pentru ca muschii sa aiba timp sa se adapteze efortului. 
  • creste ritmul treptat.
  • fa cateva miscari de stretching cu muschii gambelor si cu cvadricepsii.
  • odihneste-te dupa fiecare repriza de mers pe jos.
  • pentru a reduce stresul asupra inimii si muschilor, incheie fiecare sesiune de mers pe jos cu mers lent, timp de aproximativ 5 minute, respirand profund.  
  • foloseste incaltaminte adecvata, confortabila, cu talpi care absorb socul in timpul mersului. 
  • poarta haine comode care permit miscarea.

Ce trebuie sa retii

Mersul pe jos este benefic pentru sanatatea ta (fizica si psihica) si nu necesita mult timp sau investitii. O persoana activa ar trebui sa faca circa 8.000 de pasi pe zi, dar daca pentru tine cifra este descurajanta, retine esentialul: 10 minute de mers pe jos inseamna 1.200 de pasi, 20 de minute de mers inseamna 100 de calorii. 

Incepe sa practici mersul pe jos incet, usor, nu pe distante lungi si nu vreme indelungata. Incepe cu 10 minute, apoi creste la 15, macar de 2 ori pe saptamana. In saptamanile care urmeaza mareste perioada la 30-60 de minute si incearca sa faci acest exercitiu in majoritatea zilelor saptamanii. 

Noteaza progresul pe care il faci. Creste intensitatea mersului pe jos in functie de rezistenta inimii si de starea ta de sanatate. 

Foarte important!

Incetineste sau renunta la miscare daca te simti rau. In cazuri de afectiuni grave, nu uita sa intrebi medicul daca poti merge pe jos si ce alte recomandari iti poate face. Consulta medicul si daca apare orice fel de prejudiciu (durere musculara sau alte tipuri de rani).

 

loading...
error: Content is protected !!