Educație

Andrei Mărunțiș, șeful de promoție de la „Hasdeu”, vrea să studieze în țară pentru a nu-și pierde prietenii

El repetă performanța de acum 5 ani a surorii lui

Andrei Mărunțiș, elev în clasa a XII-a A, Secția Mate­matică- Informatică intensiv,  a absolvit Colegiul Național  „B.P. Hasdeu” cu media 9.98, fiind declarat șef de promoție. El calcă astfel pe urmele surorii sale, Adina-Maria Mărunțiș, și ea șefă de promoție a prestigiosului colegiu buzoian în urmă cu cinci ani de zile. Spre deosebire de sora sa, care a terminat secția de Matematică-Informatică ­bi­lingv și care a ales să urmeze Facultatea de Electronică, pe care a absolvit-o între timp, Andrei Mărunțiș dorește să urmeze Facultatea de Automatică din cadrul aceleiași Universități Politehnice din București. El se poate considera deja student al ­fa­cultății respective, având în vedere că este olimpic la ­Fi­zică și trebuie să mai îndepli­nească o formalitate să depună dosarul de înscriere după promovarea Bacalaureatului. Cum a ajuns la această performanță, ce au însemnat pentru el cei opt ani de „Hasdeu” și ce planuri are pentru viitor, explică într-un interviu în exclusivitate pentru ziarul OPINIA.

Rep: Ce opțiuni ai după absolvirea Colegiului Națio­nal ,,B.P. Hasdeu”? Către ce  te îndrepți?

Andrei Mărunțiș: Îmi doresc să merg la Politehnica din București, mai exact la Facultatea de Automatică. Acolo nu sunt condiționat de admitere, ci numai de promovarea Bacalaureatului, pentru că am obținut un premiu la Olimpiada de Fizică din clasa a X-a, respectiv mențiune, pentru locul X pe țară. Eu am fost olimpic și în gimnaziu, în clasele V-VIII. La liceu a fost considerabil mai dificil și m-am străduit foarte mult. Și în clasa a IX-a am participat la Olimpiadă, dar nu am obținut premiu, iar în clasa a X-a am reușit să obțin acest premiu. În gimnaziu am participat și la alte olimpiade de matematică și chimie.

În 2020, a fost Olimpiada de Matematică, la care doar faza națională s-a desfășurat cu participare fizică, celelalte două probe au fost în online. Din câte știu, a fost așa ceva și la Fizică, dar nu am fost interesat. Anul acesta am zis să mă dedic Bacalaureatului.

Rep: Cum poți defini cei patru ani de liceu?

A.M.: În cei patru ani de liceu a fost o experiență diversă. Eu am fost în „Hasdeu” și în clasele gimnaziale, în V-VIII. În clasa a IX-a eram deja obișnuit cu ceea ce se întâmplă în „Hasdeu”. În primii doi ani m-am concentrat mai mult pe muncă. Mi-am dedicat o mare parte din timp pregătirii pentru premiul la olimpiada de care am vorbit mai devreme, însă începând cu clasa a XI-a am căutat mai mult să îmi construiesc niște relații, să îmi petrec mai mult timp cu prietenii și cu colegii și sunt mulțumit de ce am realizat. A fost o experiență frumoasă. Nu pot să mă plâng.

Rep: Cum te-ai adaptat la sistemul online?

A.M.: Strict vorbind des­pre școala online, sunt de părere că nu a fost un lucru bun. Nu pot spune că am învățat foarte multe în școala online. A fost dificil din punctul acesta de vedere. Însă, și mai rău este că, fiind online, nu îți mai întâlnești colegii, prietenii, nu-i mai întâlnești nici pe domnii profesori care și ei ar trebui să fie, și în cazul meu chiar sunt, oamenii pe care îi admiri, de la care ai ce învăța. În online le este greu să transmită dincolo de informație emoția și bucuria pe care o au pentru ceea ce predau.

Rep: Care ar fi diferența, dacă ea există, între modul cum gândeai și ce planuri aveai în clasa a IX-a și cum gândești acum? S-au schimbat cumva opțiunile?

A.M.: S-au schimbat foarte multe. În clasa a IX-a consideram, într-un fel, că le știu pe toate, consideram că pot să am succes singur, mi se părea că prietenii nu sunt foarte importanți, și aici a apărut și cea mai mare diferență, pentru că acum, într-adevăr, în ceea ce fac încerc să mă raportez și la prieteni și caut să petrec cât mai mult timp cu ei.

Rep: De unde a pornit pasiunea ta pentru Fizică? Când ai descoperit că îți place Fizica?

A.M.: Pasiunea pentru Fizică a fost inițial pasiunea pentru Matematică, și în acest sens foarte mult m-a stimulat și m-a încurajat și sora mea mai mare, Adina-Maria Mărunțiș. În clasa a IV-a, a V-a, se mai întâmpla să stau lângă sora mea când făcea teme și mi s-au părut interesante exercițiile de matematică. Apoi, în clasa a VI-a, când am început să studiez Fizica, am avut o doamnă profesoară care a știut să mă facă să-mi placă materia. Mi-a oferit inclusiv cadou o carte despre fizică. Fizica mi s-a prezentat într-un mod <cool> și m-a influențat în decizii. În clasele VI- VIII am parcurs materia la Fizică cu doamna profesoară Maria Trocaru, iar începând din clasa a IX-a până în clasa a XII-a, cu doamna Mariana Dragomir. Doamna Trocaru a știut cum să mă inițieze, mi-a creat o pasiune pentru lucrurile mai simple din Fizică, iar doamna Dragomir m-a învățat, ulterior, aspecte mai dificile. Ambele au fost importante pentru mine și esențiale în progresul meu. Lucrul care îmi place cel mai mult la Fizică este practicitatea și niciodată când sunt la orele de Fizică nu am simțit că ceea ce fac ar fi vreun lucru inutil. Absolut tot ce învăț se poate aplica și în viața de zi cu zi și la nivel mai înalt.

Rep: A fost dificil să ajungi la acest rezultat? Media 9,98 spune că nu te-ai pregătit de 10 numai la fizică. Cum ai reușit? Cum îți prioritizai pregătirea?

A.M.: Pentru mine succesul a constat în faptul că am tratat absolut toate materiile cu seriozitate, în sensul că nu pot să suport ideea să mă duc la un test, la o ascultare, fără să mă pregătesc temeinic înainte, pentru că m-aș simți incomod în fața  profesorilor. Și, de aici, a venit de la sine succesul. Seriozitatea m-a ajutat să învăț ceea ce trebuie și am obținut note mari. De asemenea, un alt lucru care m-a ajutat a fost că am făcut cei patru ani de gimnaziu tot la „Hasdeu” și aveam, astfel o oarecare experiență, cunoșteam deja care sunt cerințele profesorilor și am putut să mă adaptez  și să învăț lucrurile esențiale.

Am fost ajutat și de program, în sensul că, dacă aveam teste sau ascultare, stabileam din timp la ce trebuie învățat și rezervam timp pentru fiecare materie în parte. Și ca să mă descurc la materiile mai grele și mai importante depuneam un efort constant, la Matema­tică, la Fizică, unde erau patru-șase ore pe săptămână. Nu lăsam toată învățarea unui capitol pentru ultima zi de dinainte de test. Prefe­ram să fac asta treptat, pe măsură ce studiam la clasă și astfel îmi venea ușor să fac față cantității aparent mare de informație.

Rep: Pe tine ce te-a ajutat să progresezi în învățare? Ai fost la pregătire la centrele pentru olimpici?

A.M.: Aici au fost mai mulți factori. Am participat ani buni la acele centre de pregătire pentru excelență. Au ajutat foarte mult. Erau două ore într-o săptămână în care lucram cu profesorii problemele de olimpiadă. Lucrul acesta  constant, care ne ținea în priză și care, deși era puțin deodată, pe o perioadă lungă s-a acumulat o cantitate mare de informații. Doamnele profesoare și domnii profesori m-au inspirat să învăț. Și, nu în ultimul rând, inspirație mi-au fost părinții și sora, care tot timpul m-a susținut să învăț, să fiu atent.

Unul dintre sfaturile mamei a fost să fiu atent de-a lungul anilor de liceu, lucru care mi-a permis ca acum, în clasa a XII-a, să am un an incomparabil mai ușor decât colegii mei, deoarece cunoș­team majoritatea informațiilor de care am nevoie pentru examenul de Bacalaureat.

Rep: Ai participat la activități extrașcolare ?

A.M.: Am participat la un asemenea proiect de Matematică în colaborare cu un liceu din Franța, timp de doi ani, în clasa a VII-a și a VIII-a. A fost Matematica, o materie care atunci îmi plăcea și care îmi place în continuare, dar mi se pare că a devenit acum prea dificilă; a fost un schimb de experiență interesant prin intermediul acestui proiect. Cu acea ocazie, am vizitat Franța, o țară în care nu ajunsesem până atunci.

Rep: Ce alte preocupări mai ai?

A.M.: De mic am studiat  limba engleză datorită unor profesoare excepționale. Acum engleza o știu foarte bine, ca și limba română. Urmăresc foarte ușor la seriale, videoclipuri. Am și citit cărți în engleză. Am și un certificat, nivel C2. Am mai studiat și limba germană. Am făcut cu o doamnă profesoară care a reușit să prezinte aspecte interesante, însă am abandonat studiul limbii germane, pentru că mi s-a părut că nu mai aveam timp și pentru ea.

Îmi place să citesc. Este un hobby descoperit destul de recent. Am descoperit această bucurie datorită doamnei profesoare de limba română. Un alt hobby sunt și jocurile video. Să petrec timp cu prietenii este, de asemenea, un alt hobby. În ultimul timp, am petrecut timp și la sală. Când ajung la munte, profit de împrejurimi și merg în drumeții, care îmi plac dacă nu sunt exagerat de dificile sau lungi.

Rep: Nu te-ai gândit să aplici și pentru o facultate în afara țării?

A.M.: Am luat în consi­derare și opțiunea asta, să merg undeva la o facultate din afară, însă în ultimele clase, a XI-a și a XII-a, mi-am dat seama că e foarte dificil să fac asta, pentru că mi-aș pierde prietenii pentru care am lucrat destul de mult să-i câștig. Și am decis să rămân în țară. Am mai mulți colegi care vor să dea la aceeași fa­cultate cu mine. Sper din tot sufletul să intrăm toți și să fim în continuare prieteni la facultate. Mă aștept să-mi fac și prieteni noi, dar pentru început este foarte bine să ai prieteni și să poți să te ­acomo­dezi mai ușor cu un nou început.

Rep: Ai avut ocazia să te interesezi despre facultatea la care vrei să mergi, să vezi atmosfera, care sunt cerințele?

A.M.: Direct nu m-am interesat prea mult. Singurele experiențe pe care le am sunt cele împărtășite de sora mea care a absolvit deja facultatea. Ce-i drept, ea a fost la Facultatea de Electronică, iar eu vreau să urmez Fa­cultatea de Automatică. Mi-a povestit în mare cam care este atmosfera la facultate și m-a atras această perspectivă. În urmă cu câțiva ani am vizitat campusul Politehnicii și mi-a plăcut aspectul, este un loc îngrijit, frumos, spațios.

Rep: Nu ai luat în calcul că ai putea merge la mai multe facultăți?

A.M.: M-am gândit și la asta, însă am ales ceva care să se lege de pasiunea mea, la Automatică. Asta nu însea­mnă că abandonez Fizica, o să-mi fie utilă. Dar, la master, după ce voi termina facultatea, probabil  că o să-mi cultiv și alte abilități, pentru că sunt multe lucruri pe care le consider interesante. Pe lângă Fizică, Matematică și Informatică, la care mă pricep și pe care o să le folosesc profesional, mă pasionează lectura, chiar și psihologia, de exemplu.

Rep.: Sunt și domenii de nișă în care ai putea să combini Fizica cu Psihologia? Sau, spre exemplu, să rea­lizezi roboți care să ajute în domeniul medical.

A.M.: Sunt de acord că există și așa ceva. Mi-a ofe­rit și sora mea o asemenea idee, în sensul să fac facultatea în domeniul Fizicii și al Informaticii și, după aceea, masterul să îl adaptez înspre această pasiune pentru psihologie. Sper să existe asemenea oportunități. Dacă vor exista, sigur o să încerc, pentru că este foarte bine să explorezi pasiunile.

Articole similare

error: Continut protejat!!