Economic

A7 Ploiești-Buzău: Gogoși românești cu baclavale turcești! Adio finanțare prin PNRR?

Încă un eșec pentru Autostrada Ploiești-Buzău! Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis luni, 3 iulie, contestația depusă de turcii de la Nurol pentru lotul 3 Pietroasele – Municipiul Buzău, din tronsonul Ploiești-Buzău.

Reamintim că tronsonul Pietroasele – Buzău a rămas practic singurul lot de pe întreaga A7 prinsă la finanțare prin PNRR care nu fusese contractat încă, după mai multe contestații în instanță. Proiectele PNRR sunt sub o condiție obligatorie pentru a primi finanțarea nerambursabilă: să fie gata până în 2026 (și contractate până la finalul acestui an). Pe 22 mai CNAIR anunța că Lotul Pietroasele-Municipiul Buzău a fost atribuit constructorului turc Tekfen Insaat ve Tesisat A.S. la valoarea de 1,15 miliarde de lei (fără TVA). Dar, constructorul turc Nurol a depus contestație și CNSC a admis-o. Și iată-ne ajunși din nou de unde am plecat.

Tekfen Insaat ar fi avut la dispoziție 20 de luni să finalizeze lucrările. În cazul în care s-ar fi semnat contractul de execuție în iulie 2023, lucrările ar fi fost terminate la începutul primăverii lui 2025. Din cauza noii tergiversări, ultimul lot rămas fără constructor va fi terminat, cu certitudine, mult după celelalte aflate acum în execuție între Ploiești și Pașcani.

„Problema” lotului 3, ultimul lot fără constructor dintre Ploiești și Pașcani (320 km), este și mai complicată având în vedere întârzierile de pe Lotul 1 Ploiești – Mizil cauzate atât de mobilizarea insuficientă a Pizzarotti cât și de terenul cu apă respectiv întârzierile de pe lotul 2 fără a avea legătura cu cele 10 loturi pe care le construiește UMB de la Buzău la Pașcani.

„Eșec răsunător” pe A7

Lotul de 14 kilometri trece printr-o nouă etapă de evaluare, deși „miza” banilor din PNRR obligă la derularea proiectului fără sincope, spune Horațiu Cosma, fost secretar de stat în mandatul Cătălin Drulă. „Nou eșec răsunător pe Autostrada A7 Ploiești – Buzău: Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a admis încă o contestație pe tronsonul 3. Este al treilea câștigător anunțat de CNAIR și invalidat în instanță în 2 ani. Licitația pentru primele 3 tronsoane ale Autostrăzii A7 dintre Ploiești și Buzău a fost lansată în iunie 2021. Pe primele 2, lucrările au început în vara anului trecut, însă progresează extrem de lent. După jumătate din termenul contractual, au ajuns la circa 15 la sută stadiu în teren. În tot acest timp, cel de-al treilea tronson ce ocolește Municipiul Buzău s-a împotmolit complet în mandatul lui Sorin Grindeanu. Despre istoria acestei licitații s-ar putea scrie o carte cu titlul «Așa nu». În februarie 2022, Grindeanu a anunțat primul câștigător al licitației. În aprilie 2022 CNSC, iar mai apoi, în iulie 2022, Curtea de Apel București (CAB) au desființat decizia companiei de drumuri. În octombrie 2022, Grindeanu mai face o încercare și dă al doilea câștigător. Aceiași CNSC și, mai apoi CAB, aruncă la coș noua <ievaluare> a companiei de drumuri în decembrie 2022, respectiv ianuarie 2023. A treia oară credeți că a fost cu noroc? Cu Grindeanu la butoane, nicio șansă. În mai anul acesta anunță cel de-al treilea câștigător, contestat și el. Contestația a fost admisă azi (luni, 3 iulie, n.r.). Ce credeți că urmează? Evident, al patrulea câștigător. Și alte luni pierdute. Și tot mai puține șanse să atragem banii europeni din PNRR pentru cel mai mare proiect de dezvoltare al Moldovei. Dar lui Grindeanu nu îi pasă. E fericit că a scăpat de rotativă. Se pregătește de concediu. Și românii? Ei rămân cu ambuteiajele pe drumurile patriei”, afirmă Horațiu Cosma, USR.

Coșmarul similar de pe A0 și A1

Practic, și Moldova se va alege cu blestemul segmentului lipsă de autostradă, fapt care îi frustrează acum pe locuitorii din Banat-Ardeal, unde o bucată din autostrada A1, de 13,16 kilometri, între localitățile Margina și Holdea, nu este finalizată nici acum. Situația se repetă și pe autostrada A0, noua centură a Bucureștiului, unde CNAIR n-a reușit nici până acum să desemneze un câștigător pe lotul 1 Nord DJ601 – DN1, de 17,5 kilometri, deși licitația a fost lansată în urmă cu 4 ani, în 2019.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker