Revolta primarilor din Asociațiația Municipiilor din România – din a cărei structură de conducere face parte și primarul Constantin Toma -, generată de proiectul de buget pentru anul 2019 făcut public de către Ministerul de Finanțe, este urmată de alte acțiuni ale reprezentanților unor unită­ți administrativ-teritoriale menite să conteste alocările bugetare prevăzute de apropiații lui Liviu Dragnea, respectiv ministrul Eugen Teodorovici și consilierul premierului Darius Vâlcov.

Astfel, primarii celor șapte municipii fondatoare ale Asociației „Moldova se dezvoltă” cer Guvernului și Parlamentului să manifeste responsabilitate și respect față de regiunea de nord-est și să includă alocările financiare necesare în legea bugetului. Primarii din Asociația „Moldova se dezvoltă” fac apel la ceilalți primari de orașe și comune, la președinții de consilii județene și, mai ales, la parlamentarii din regiune să pună presiune pe Guvern și să amendeze proiectul Legii bugetului de stat. Primarii Cătălin Flutur (Botoșani), Mihăiță Negură (Câmpulung Moldovenesc), Mihai Chirica (Iași), Dragoș Chitic (Piatra Neamț), Lucian Micu (Roman), Ion Lungu (Suceava) și Ilie Boncheș (Vatra Dornei) atrag atenția, într-un comunicat de presă, că, în actuala sa formă, Legea bugetului generează subdezvoltare economică și inechități sociale la nivel național și adâncesc și mai mult decalajele economice dintre regiunea Nord – Est și celelalte regiuni ale țării.

Cei șapte edili se arată revoltați că proiectul Legii bugetului nu prevede nicio alocare financiară pentru cel mai important proiect al regiunii, Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș, în condițiile în care „acest obiectiv a fost nu doar promis de liderii coaliției de guvernare, ci asumat printr-o lege votată în Parlament și promulgată de Președintele României”. Primarii atrag atenția că fără finanțare sunt și alte proiecte majore de infras­tructură cu importanță regională și națională, precum Autostrada A7 (București-Buzău-Roman-Pașcani), care să lege Moldova de București, construirea șoselelor de centură ale orașelor asociate, interconectarea cu rețelele de transport european, inclusiv spre Ucraina și Moldova, sau modernizarea transportului feroviar.

Totodată, primarii din Asociația „Moldova se dezvoltă” arată că alocările financiare prevăzute în proiectul Legii bugetului vor sărăci bugetele autorităților locale, care „se vor vedea inevitabil în situația de a nu mai putea susține investiții atât de necesare și cerute de comunitățile locale”: „În aceste condiții, primarii din Asociația <Moldova se dezvoltă> fac apel la ceilalți primari de orașe și comune, la președinții de consilii județene și, mai ales, la parlamentarii din regiune să pună presiune pe Guvern și să amendeze proiectul Legii bugetului de stat pe 2019”, mai susțin cei șapte edili de municipii din Moldova. Acordul-cadru de înființare a Asociației „Moldova se dezvoltă” a fost semnat de către cei șapte primari pe 17 decembrie 2018, la Suceava.

„Acțiunea Moldova” continuă până la 15 aprilie

Pe de altă parte, „Acțiunea Moldova“, care vine în continuarea altor manifestări pro-autostradă – marșuri, mitinguri, discuții la București și Bruxelles cu responsabili ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Guvernului, res­pectiv cu reprezentanți ai Parlamentului European și cu comisari europeni – este în plină desfășurare până pe 15 aprilie 2019. „Până atunci suntem convinși că vom strânge milioane de români în jurul acestui proiect!“, se menționează pe paginile de Facebook ale celor două asociații civice care militează pentru cele două proiecte, „Împreună pentru A8“ și „Moldova Vrea Autostradă“. Campania se va desfășura în toată Moldova, dar și în celelalte regiuni românești. Organizatorii urmează să pună la punct și o procedură online prin care cei plecați din țară și cei care nu reușesc „să prindă“ caravanele pro-autostradă să-și poată înscrie numele pe listele suținătorilor proiectelor.

Campania de strângere de semnături în sprijinul construirii autostrăzilor Moldovei a debutat la începutul lunii octombrie 2018. Chiar în timpul acestei acțiuni, pe rețelele sociale a apărut lista, citată de Ziarul de Iași, cu numele și studiile celor din Consiliul de Administrație al Companiei Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – oameni instalați acolo, pe bani grei, de PSD-ALDE – autoritatea care ar trebui să se ocupe de autostrada cerută de moldoveni: fostul șofer al lui Dragnea, două prietene de-ale fostului ministru al Transporturilor Felix Stroe, un absolvent de Teologie, un fost polițist etc. O bătaie de joc revoltătoare: niciunul nu are studii de profil.

Vicepreședintele Asociației „Moldova vrea Autostradă”, Dan Radu, a explicat pentru Ziare.com că inițiatorii campaniei de strângere de semnături vor merge prin toate județele din regiune, în perioada următoare: „Nu ne-am propus să strângem un anumit număr de semnături. Nu vrem să atingem neapărat un prag. Demarăm această acțiune pentru că, în mod evident, fără presiune din partea oamenilor, autoritățile nu își fac treaba. Noi am organizat, în luna mai a acestui an, un marș motorizat, tocmai pentru a atrage atenția asupra nevoii de autostrăzi în Moldova. Ce au făcut autoritățile de atunci? Aproape nimic. Ba dimpotrivă, pe alocuri au făcut mai mult rău decât bine. Tocmai de aceea, este nevoie de această inițiativă pe care o vom susține cu toată seriozitatea. Avem ­fi­liale în întreaga Moldova. Vom organiza caravane și vom strânge suficiente semnături pentru a le arăta guvernanților că Moldova contează și că nu se poate dezvolta fără autostrăzi”, a spus Dan Radu.

DISTRIBUIȚI
loading...