Economic

UMB, facturi de peste 32 milioane de euro pentru cele patru loturi ale tronsonului Buzău – Focșani

Constructorul român UMB a transmis Companiei de Drumuri (CNAIR) facturi de peste 160 de milioane lei pentru lucrări executate pe cele patru loturi ale autostrăzii A7 Buzău-Focșani, secțiune care face parte din Autostrada Moldovei. Contractele de execuție (FIDIC Roșu) pentru loturile 1 și 4 (15 km) au fost semnate în toamna anului 2022, iar loturile de mijloc (67 km) la începutul acestui an, termenele de realizare fiind de 20 respectiv 26 de luni.

Facturile au fost înregistrate la CNAIR vineri, 4 august, iar cea mai mare ca valoare, 68 de milioane de lei este pentru lotul 3 (Râmnicu Sărat-Mândrești Munteni), tronson de 36 de kilometri ajuns la aproximativ 15  la sută execuție. Pentru Lotul 4 ,,Cocoașa Focș-
ani” de 11 kilometri (Mândrești Munteni-Focșani Nord), ajuns la 15  la sută,  UMB a facturat lucrări de 56 milioane lei, iar pentru Lotul 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat de 31 kilometri și 16 la sută execuție, factura este de 32 de milioane lei. Ultima factură, 6,5 milioane lei este pentru Lotul 1 Buzău-Vadu Pașii (5 kilometri) și aproximativ 20 la sută execuție. Pe Lotul 2 (30 kilometri) UMB trebuie să construiască 12 poduri, cel mai lung, de 791 de metri fiind peste râul Râmnicu Sărat și DN 22, iar pe lotul 3 (36 kilometri), 18 poduri, cel mai lung peste DJ 205 R și pârâul Râmna, fiind de 380 metri.

Săptămâna trecută, Guvernul a aprobat Proiectul de Lege pentru un împrumut de 600 de milioane Euro (3 miliarde lei) de la BEI, bani necesari pentru cofinanțarea Autostrăzii Moldovei, cele 12 contracte semnate (12 din 13 loturi) având o valoare de aproximativ 18 miliarde lei. Autostrada este finanțată cu fonduri PNRR (tot pe împrumut) dar tranșa III este condiționată de mai multe reforme.

CNAIR nu are nicio factură restantă

Compania de Drumuri nu are facturi restante către constructorul român UMB, plățile fiind la zi pentru cele 10 loturi în execuție dintre Buzău și Pașcani, pe Autostrada Moldovei, potrivit unui răspuns al CNAIR la solicitarea Economedia. Totodată, nu se înregistrează plăți restante pentru șantierele de pe Autostrada Sibiu – Pitești și Podul peste Dunăre de la Brăila (drumurile de legătură) unde lucrează WeBuild, potrivit CNAIR.

Autostrada Moldovei A7 Ploiești – Pașcani are 13 loturi, o lungime totală de 320 km și este cel mai mare proiect rutier finanțat prin PNRR din toată Uniunea Europeană. De la Ploiești la Buzău, pe primele două loturi lucrează Asocierile Pizzarotti – Retter și Coni – Trace, dar ambele loturi sunt în întârziere față de grafic. Pe lotul 3, CNAIR urmează să anunțe rezultatele reevaluării. (Contestații au fost depuse și la Curtea de Apel București). De la Buzău la Pașcani, pe cele 10 loturi cu o lungime totală de aproximativ 250 de kilometri, UMB are termene cuprinse între 20 și 30 de luni pentru execuție.

Cea mai avansată secțiune a Autostrăzii Moldovei este Buzău – Focșani cu loturi executate între 13 și 17 la sută.

Pe 11 iulie, WeBuild a transmis CNAIR o factură de aproape 98 de milioane lei pentru lotul 5 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, iar pe 25 iulie o altă factură de 49 de milioane de lei pentru Podul Brăila. Termenul pentru plată este de 60 de zile.

Plățile sunt „la zi” și pentru Podul de la Brăila. „CNAIR a achitat în termen toate facturile emise de către Antreprenorul Asocierea WeBuild-IHI. În prezent, nu există facturi restante. Precizăm faptul că CNAIR și-a îndeplinit toate obligațiile de plată conform Certificatelor Interimare de Plată emise de Inginer”, a transmis CNAIR.

Asociația Pro Infrastructură, despre constructorul UMB: „S-a întins mai mult decât îi e plapuma”

UMB, cel mai puternic constructor din România „s-a întins mai mult decât îi e plapuma”, iar pe câteva șantiere are o mobilizare slabă, în ciuda așteptărilor, atenționează Asociația Pro Infrastructură (API), unul dintre ONG-urile care monitorizează marile proiecte de infrastructură rutieră și feroviară. Este o critică dură, dar care poate fi argumentată cu realitatea din teren, cel puțin pentru lotul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești ajuns la aproximativ 25 la sută. Pe de altă parte, o explicație pentru ritmul redus de pe unele tronsoane poate fi mobilizarea peste așteptări pe alte loturi cum ar fi Autostrada A0 Nord Lotul 2 (inaugurare la toamnă, cu un an înainte de contract) sau pe loturi din Autostrada Moldovei. Altfel spus, prin inaugurările înainte de termen de până acum, UMB a creat o așteptare în piață că poate continua cu motoarele turate, deși (cu aproximativ 5.000 de drumari angajați) a contractat lucrări pentru peste 400 de kilometri de autostradă și drum expres.

De asemenea, API susține că UMB ar profita de „bâlbele și lenea CNAIR”, preluând un model deja consacrat de la alți constructori neserioși.

„UMB, rușinos pe DEx 12 Colonești – Pitești. Din păcate, acesta este unul din șantierele unde se vede foarte clar ceea ce v-am avertizat încă din 2022 că se va întâmpla: depășirea capacității grupului de companii UMB. Simplu spus, cei de la UMB s-au întins mai mult decât le e plapuma. Au luat mai mult decât pot duce… la viteza și seriozitatea cu care ne-au obișnuit. Cifrele seci: au ajuns la 22 la sută stadiu fizic la sfârșit de iunie, adică la aproape doi ani de la semnarea contractului (17.08.2021) care stipulează 12 luni de proiectare plus alte 24 de execuție. Așadar termenul de finalizare este noiembrie 2024, 3 ani de la emiterea ordinului de începere din 15.11.2021. Cu alte cuvinte, antreprenorul trebuie să pună în teren aproximativ 75 la sută în cele 15 luni rămase, 5 la sută lună în medie. Perfect fezabil pentru acel UMB pe care-l știm. Dar vedem un UMB obosit și întins dincolo de maximum pe 410 de kilometri de autostradă și drum expres, plus alte câteva proiecte mai mici. Iar cei aproape 32 de kilometri dintre Colonești și Pitești (Oarja) reflectă perfect noua realitate. Lotul nu este ocolit nici de cel mai rușinos semn al mobilizării slabe: zonele verzi cu vegetație răsărită pe aliniamentul drumului după ce s-a decopertat terenul sau chiar s-au așternut straturi de umplutură. Nici nu ne aducem aminte ultima dată când am văzut așa ceva pe un șantier UMB. Este drept, au fost (și mai sunt) blocaje birocratice independente de constructor, cum ar fi exproprierile suplimentare și aprobarea soluțiilor finale în nodul A1/Oarja și la Albota, dar și veșnicele păduri care trebuie scoase din circuitul forestier. Dar chiar și așa, cei de la UMB au front de lucru suficient unde pot munci nestingheriți… și nu o fac. Așa că prognosticul nostru este rezervat: doar sperăm ca antreprenorul să nu iasă (prea tare) din termenul contractual, noiembrie 2024. Dar, cu mobilizarea actuală demnă mai degrabă de companii din Grecia, Italia și Turcia pe care nici nu vrem să le numim, UMB va ajunge la Pitești abia prin vara lui 2025”, arată API.˝

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker