Economic

Tu stii cate viteze are o bicicleta si la ce folosesc?

Numarul de viteze dintr-o bicicleta reprezinta cate trepte de transmisie diferite poate oferi sistemul sau de angrenaje. Cu cat exista mai multe viteze, cu atat pedalatul devine mai usor si mai eficient pe o varietate mai mare de suprafete si pante. Insa nu intotdeauna mai multe viteze inseamna mai bine – alegerea numarului optim depinde de mai multi factori.

Importanta numarului de trepte de transmisie pentru ciclism este evidenta. O viteza mica (raport de transmisie mare) ofera un pedalat usor, ideal pentru urcarea pantelor abrupte, in timp ce o viteza mare (raport mic) permite atingerea unor viteze ridicate pe portiuni drepte sau in coborare. Prin schimbarea vitezelor in mod adecvat, ciclistul isi poate mentine un efort constant, indiferent de conditiile terenului.

De aceea atunci cand cumparati o bicicleta e foarte important sa va uitati si la componentele acestora, precum si la cat de performante sunt.

Tipuri sisteme transmisie pentru biciclete

Sistemele de transmisie de pe biciclete pot fi clasificate in trei categorii principale:

Cu o singura viteza

Cele mai simple biciclete sunt echipate cu un singur pinion fix pe butuc si un lant care il leaga direct de bratele pedaliere. Nu exista posibilitatea schimbarii treptelor de transmisie, ceea ce limiteaza versatilitatea acestor biciclete doar pentru suprafete plane.

Cu transmisie pe cadru (cutie de viteze interna)

Un pas inainte fata de modelul fix este reprezentat de cutiile de viteze interne, montate in interiorul butucilor rotilor. Acestea permit schimbarea raportului de transmisie prin intermediul unui mecanism cu mai multe trepte, de obicei intre 3 si 8. Sistemele interne sunt usoare, robuste si necesita putina intretinere, dar numarul limitat de viteze le face nepotrivite pentru ciclismul de performanta.

Cu deraioare

Cele mai multe biciclete moderne de calitate superioara sunt echipate cu sisteme de deraioare fata/spate. Acest sistem ingaduie un numar mult mai mare de combinatii intre pinioanele din fata si cele din spate, oferind zeci de rapoarte de transmisie diferite printr-un mecanism relativ simplu.

Sisteme cu deraioare

Sistemele cu deraioare sunt cele mai versatile si permit cele mai multe viteze intr-o gama larga de rapoarte.

Un deraiorul este un mic mecanism care actioneaza ca un ghid pentru lant, permitandu-i trecerea de pe un pinion pe altul. Deraiorarea fata a lantului il muta pe unul dintre pinioanele de pe bratul pedalier, in timp ce deraiorul spate il muta intre pinioanele de pe butucul din spate (caseta).

Modelele obisnuite de biciclete de oras sau MTB au un singur pinion in fata si 6-8 pinioane in spate, oferind pana la 8 viteze. Bicicletele de performanta au 2-3 pinioane fata si 8-12 pinioane spate, rezultand intre 16 si 33 de viteze.

Cate viteze pot avea bicicletele echipate cu deraioare?

Numarul maxim de viteze este dat de combinatia dintre numarul de pinioane din fata si cele din spate.

Cele mai multe configuratii obisnuite sunt:

  • 3×7 = 21 de viteze (foarte raspandita pe bicicletele MTB entry-level)
  • 3×8 = 24 de viteze
  • 3×9 = 27 de viteze
  • 2×10 = 20 de viteze (frecvent intalnita pe bicicletele de soseaua)

Exista insa si modele high-end cu pana la 30+ viteze, precum:

  • 3×11 = 33 de viteze
  • 2×12 = 24 de viteze

Bicicletele de sosea si cele de ciclism profesionist ajung chiar si la 30 de viteze in configuratii precum 2×11 sau 2×12. Acest lucru le ofera o plaja foarte larga de rapoarte ce le permite sa accelereze rapid pe portiunile drepte dar si sa urce cele mai abrupte pante.

Factori care influenteaza alegerea numarului de viteze

Decizia privind numarul optim de viteze pentru o bicicleta depinde de mai multi factori tehnici si personali:

Tipul de ciclism

Bicicletele de sosea si cele de ciclism profesionist necesita multe viteze pentru a acoperi o gama larga de viteze si pentru a transmite puterea cat mai eficient. La polul opus, bicicletele de oras sau BMX nu necesita multe trepte de transmisie, deoarece sunt folosite pe distante scurte si suprafete plane.

Terenul si conditiile de rulare

Pe suprafete accidentate si cu multe pante abrupte, mai multe viteze usoare sunt esentiale. In schimb, pe teren plat este suficient un numar mai mic de viteze mai lungi.

Preferintele personale ale ciclistului

Unii ciclisti prefera mai multe viteze pentru a putea regla cu precizie raportul de transmisie optim pentru efortul depus, in timp ce altii prefera simplitatea unui sistem cu putine trepte.

Concluzii

Numarul optim de viteze pentru o bicicleta difera in functie de scopul principal al utilizarii si de preferintele fiecarui ciclist. In general, pentru ciclism ocazional pe distante scurte si teren plat, un sistem simplu cu putine viteze poate fi suficient.

Insa pentru performance si versatilitate sporita in conditii variate de teren, un numar mai mare de viteze devine esential, permitand ciclistului sa gaseasca intotdeauna raportul de transmisie optim pentru a mentine un efort constant. Bicicletele de sosea si cele all-terrain de top se situeaza la 20-30 de viteze.

In final, decizia corecta tine cont de un balans intre costurile suplimentare, greutatea si complexitatea unui sistem cu multe viteze si beneficiile oferite de multitudinea de rapoarte disponibile.

Articole similare