Economic

Știința a dat rezultate, va da și OMC? / Propunere de derogare TRIPS din India, Africa de Sud și alți membri

Brajendra NAVNIT,

Ambasador și reprezentant permanent al Indiei la OMC

O propunere a Indiei, Africii de Sud și a altor opt țări solicită Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) să scutească țările membre de consolidarea unor brevete și a altor drepturi de proprietate intelectuală (PI) în temeiul Acordului organizației privind Aspectele Comerciale ale Drepturilor de Proprietate intelectuală, cunoscut sub numele de TRIPS, pentru o perioadă limitată de timp. Aceasta se asigură că DPI nu restricționează extinderea rapidă a producției de vaccinuri și tratamente COVID-19. În timp ce câțiva membri și-au exprimat îngrijorarea cu privire la propunere, o mare parte din membrii OMC o susțin. De asemenea, a primit sprijinul diferitelor organizații internaționale, agenții multilaterale și societății civile mondiale.

Vremurile fără precedent necesită măsuri neortodoxe. Am văzut acest lucru în eficacitatea regulilor stricte impuse pentru o perioadă limitată, ca o intervenție politică, pentru a reduce răspândirea virusului. Fondul Monetar Internațional (FMI), din ediția din octombrie 2020 a Perspectivelor Economice Mondiale afirmă: „Cu toate acestea, riscul unor rezultate mai slabe ale creșterii decât cele prevăzute rămâne considerabil. Dacă virusul reapare, progresul în tratamente și vaccinuri devine mai lent decât se anticipase sau accesul țărilor la acestea rămâne imposibil, activitatea economică ar putea fi mai redusă decât se aștepta, ținând cont de distanțarea socială și reglementările stricte”. Situația pare a fi mai slabă decât s-a prevăzut, am pierdut deja 7% din producția economică din scenariul de bază proiectat în 2019, acest fapt se traduce printr-o pierdere de peste 6 trilioane USD din PIB-ul global. Chiar și o îmbunătățire de 1% a PIB-ului global față de scenariul de bază va adăuga peste 800 miliarde USD în producția globală, compensând cu siguranță pierderea unui ordin mult mai mic pentru un sector al economiei din cauza dispensei.

Impulsul care să asigure accesul timpuriu la vaccinuri și tratamente la prețuri accesibile va funcționa ca un stimulent de mare încredere pentru revigorarea cererii în economie. Odată cu apariția vaccinurilor de succes, apare și o speranță. Dar cum vor fi acestea accesibile și ieftine pentru populația globală? Întrebarea fundamentală este dacă vor exista suficiente vaccinuri COVID-19 pentru uzul global. În situația actuală, chiar și cele mai optimiste scenarii de astăzi nu pot asigura accesul la vaccinurile COVID-19 și la medicamente pentru majoritatea populației, atât în ​​țările bogate, cât și în cele sărace, până la sfârșitul anului 2021. Toți membrii OMC au convenit că există o nevoie urgentă de extindere a capacitatății de producție a vaccinurilor și a produselor terapeutice pentru a satisface nevoile globale masive. Propunerea de renunțare la TRIPS urmărește să îndeplinească această nevoie asigurându-se că barierele IP nu intră în calea unei astfel de extinderi a capacității de producție.

De ce flexibilitățile existente în temeiul Acordului TRIPS nu sunt suficiente

Flexibilitățile existente în temeiul Acordului TRIPS nu sunt adecvate, deoarece acestea nu au fost concepute pe fondul unor pandemii. Licențele obligatorii sunt eliberate în funcție de țară, de la caz la caz și de la produs la produs, în care fiecare jurisdicție cu un regim de PI ar trebui să se elibereze licențe obligatorii separate, făcând practic colaborarea dintre țări extrem de dificilă. În timp ce încurajăm utilizarea flexibilităților TRIPS, aceleași sunt consumatoare de timp și greu de implementat. Prin urmare, utilizarea lor nu poate asigura accesul în timp util la vaccinuri și tratamente la prețuri accesibile. În mod similar, nu am văzut un progres foarte încurajator cu privire la fondul de acces al tehnologiei OMS COVID-19 sau la inițiativa C-TAP, care încurajează contribuția voluntară a PI, tehnologie și date pentru a sprijini partajarea globală și extinderea producției de medicamente COVID-19. Licențele voluntare, chiar și acolo unde există, sunt confidențiale. Termenii și condițiile lor nu sunt transparente. Domeniul lor de aplicare este limitat la sume specifice sau pentru un subgrup limitat de țări, încurajând astfel naționalismul, nu adevărata colaborare internațională.

De ce este nevoie să depășim inițiativele de cooperare globală existente?

Inițiativele globale de cooperare, cum ar fi Mecanismul COVAX și ACT-Accelerator, sunt inadecvate pentru a satisface nevoile globale masive de 7.8 miliarde de oameni. Inițiativa ACT-A își propune să procure 2 miliarde de doze de vaccinuri până la sfârșitul anului viitor și să le distribuie în mod echitabil în întreaga lume. Cu un regim cu două doze, aceasta va acoperi doar 1 miliard de persoane. Asta înseamnă că, chiar dacă ACT-A este pe deplin finanțat și are succes, tot nu ar exista suficiente vaccinuri pentru majoritatea populației globale.

Experiență din trecut

În primele câteva luni ale pandemiei actuale, am văzut că rafturile au fost golite de cei care aveau acces la măști, PPE-uri, igienizante, mănuși și alte articole esențiale pentru protecția împotriva Covid-19 chiar și fără necesitatea lor imediată. Același lucru nu ar trebui să se întâmple cu vaccinurile. În cele din urmă, lumea a reușit să intensifice producția de articole esențiale COVID-19, deoarece nu existau bariere IP care să împiedice acest lucru. În prezent, avem nevoie de aceeași comasare a drepturilor de proprietate intelectuală și a informațiilor pentru extinderea producției de vaccinuri și tratamente, ceea ce, din păcate, nu s-a realizat.

Pandemia – un eveniment extraordinar, care se întâmplă o dată în viață – a mobilizat colaborarea mai multor părți interesate. Cunoștințele și abilitățile deținute de oamenii de știință, cercetători, experți în sănătate publică și universități au permis colaborarea transfrontalieră și fondurile publice enorme care au facilitat dezvoltarea vaccinurilor într-un timp record – și nu singur IP!

Pas înainte

Propunerea de derogare TRIPS este un răspuns direcționat și proporțional la situația excepțională de urgență de sănătate publică cu care se confruntă lumea în prezent. O astfel de derogare se încadrează în condițiile prevăzute la articolul IX din Acordul de la Marrakech care a instituit OMC. Poate ajuta la asigurarea faptului că viețile umane nu se pierd din lipsa accesului la timp și vaccinurilor ieftine. Adoptarea derogării va restabili, de asemenea, credibilitatea OMC și va demonstra că sistemul comercial multilateral continuă să fie relevant și poate obține rezultate în perioade de criză. Acum este momentul ca membrii OMC să acționeze, să adopte derogarea pentru a salva vieți și să ajute la redresarea rapidă a economiei.

În timp ce punerea la dispoziție a vaccinurilor a fost un test al științei, a le face accesibile și ieftine va fi un test al umanității. Istoricul ar trebui să ne amintească pentru „rating-ul AAA” (adică Availability, Accessibility and Affordability) al vaccinurilor și tratamentelor COVID-19 și nu pentru un singur „rating A” (Availability) . Generațiile noastre viitoare merită tot ce e mai bun.

Text asumat de Ambasada Indiei la București

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker