Șlefuitorii de cuvinte – Elena BĂLĂȘANU
Elena Bălășanu este o tânără poetă din Oltenia, o a doua prezență la această rubrică în decurs de o lună, după ce am prezentat-o pe Gela Enea. Elena Bălășanu s-a născut la data de 24 noiembrie 1982 în Caracal. După ce a absolvit școala generală și liceul în orașul natal, a urmat Facultatea de Litere din cadrul Universității din Craiova, secția română și engleză, promoția 2005. De atunci locuiește și profesează în acest frumos oraș.
Scrie de când se știe, în principal poezie, având colaborări la revistele „Mozaicul”, „Scrisul românesc”, „Prăvălia culturală”, „Ateneu”, „Spații culturale”, „Ex Ponto”, „Bucovina literară”, „Ramuri” și pe platformele literare „O mie de semne” și „Noise Poetry”, dar și cu apariții în antologiile Caietele revistei „Sud” nr. 4/2005 și „Literatura tânără 2007”, volum alcătuit de Irina Petraș, Cluj-Napoca, 2007.
A participat la numeroase concursuri literare, obținând câteva premii prestigioase: Marele Premiu la Concursul Național de Poezie „Panait Cerna”, Tulcea, 2018, Premiul Special pentru un autor din Oltenia la Concursul Național de Poezie „Traian Demetrescu”, Craiova, 2019 și a fost declarată câștigătoarea celei de-a cincea ediții a Concursului Național de Poezie „Constantin Nisipeanu”, Craiova, 2019.
Deși a scris și publicat destul, nu s-a grăbit să-și vadă numele pe o carte. Acest lucru s-a întâmplat abia în anul 2020, când la Editura Aius din Craiova s-a consemnat debutul editorial cu volumul „Singurătatea nu ne face mai buni”. Probabil, mulți se vor întreba de ce acordăm atenție celor care au publicat, în volum, atât de puțin. Cunosc mulți autori, de vârste diferite, care au publicat enorm, unii până la vârste tinere au în palmares romane, volume de versuri, de eseuri scrise când încă erau elevi de liceu. Mă întreb când au avut timp să studieze materiile pentru anii de studii? Dar și tehnicile diferitelor specii literare. Elena Bălășanu a muncit enorm citind și cizelându-și poeziile, nelăsând nimic la voia întâmplării. Liviu Antonesei, un important scriitor român contemporan, cel care are blogul Cercul Poeților Apăruți, are numai cuvinte de laudă încă de la primul poem citit al Elenei Bălășanu și nu a putut să se abțină și să nu noteze și să o încurajeze: „Un lirism care asociază fericit tăietura precisă a frazei lirice cu prospețimea imagistică și lexicală. Când poemul o cere, Elena nu evită imaginea insolită sau asocierea de cuvinte provocatoare”.
Eu m-am întâlnit cu poezia sa mai ales în revista noastră de suflet, „Spații culturale”, e adevărat în doze mici, asemenea esențelor tari. Este o poetă înzestrată, de forță și de mare viitor. În versurile sale sunt surprinse activități „domestice” din viața noastră, atâta câtă este în aceste vremuri buimace, fără să frizeze obscenițățile pe care unele „poiete” le folosesc pentru a impresiona o anumită parte a criticii și a cititorilor. Poezia este o stare generală de înălțare spirituală, iar sexualitatea, dacă nu-i exhibiționistă, se produce în intimitate. Pentru acestea o prețuiesc și o încurajez pe Elena Bălășanu.
Singurătatea nu ne face mai buni
închiși în case ne ghemuim și așteptăm
suntem și noi perle în corpuri moi
la marginea orașului oamenii
s-au instalat confortabil
în case încăpătoare
se privesc de la geamuri
și își zâmbesc
fiecare în spațiul lui
cu gândurile lui
cu lucrurile înșirate prin curte
o bicicletă, o căsuță de jucărie, un leagăn
o femeie trecută de 30
își atinge părul în oglindă
apoi fața, apoi buzele
vântul atinge firele
de înaltă tensiune și cântă.
poetă la cratiță
gătesc și în cap îmi răsună
cuvintele lui Anne Sexton
trăiește sau mori
îmi imaginez că sunt
singura ei prietenă adevărată
ea învârte tigaia, eu mai pun ce mai trebuie
ne contrazicem în legătură cu sarea
mie îmi place mâncarea bine făcută
chiar dacă se arde pe ambele părți
ea e cumpătată în toate
sau poate că nu
o privesc cu uimire
încerc să-mi dau seama ce simte
ca un ultim gest al prieteniei noaste.
II.
Eu m-am născut empatică
și nu am țipat
doar pentru mine.
Am țipat pentru toate femeile
moarte înaintea mea,
pentru cele care vor veni
după mine,
am țipat cât am putut de tare
și pentru tine,
apoi te-am auzit icnind
că ți-au înghețat picioarele.
Aveai ștrampi de mătase
culoarea piciorului,
eu îi aveam negri.
Eu am devenit femeie
cu mult timp în urmă,
în mine nu mai e nimic
transparent.
O să înveți și tu ca toate femeile
că nimic din ceea ce ni s-a spus
nu este adevărat.
O să înveți și o să plângi.
De atunci o să plângi în fiecare zi.
semne
ești așa prostuță
– îmi spui-
iar eu mă supăr
da, știu, plâng adesea fără motiv
îți vorbesc despre toate nimicurile
mă agăț de tine și simt că
doar așa pot să respir
e din nou primăvară
i-am arătat Ceciliei semnele
am atins mugurii abia treziți
cred că era un tei
acum mai toți copacii arată la fel
și noi, ca toate cuplurile trecute de 16 ani,
cerem tot mai puțin unul de la altul
rămâne doar iluzia că am trăit tot ce se putea
pielea noastră mirosind a flori de salcâm
locul de lângă râu unde mi-ai spus
– așa trebuie să fie și-n rai
memoria ca un vierme ce ne ține pe loc
și noi mușcând unul din altul.
când memoria nu te lasă
să mănânci singur
azi am făcut cartofi prăjiți
sfârâiau în tigaie și se perpeleau încet
ca degetele mele când îți atingeau pielea
și m-am gândit
că nu pot să mănânc fără tine
hai să împărțim cartofii aceștia
cum împărțeam aceeași respirație
apoi hainele când dormeam la tine
patul mic de cămin, visele
până am vrut eu să deschid fereastra
să sfâșiem liniștea.