Politic

Romașcanu: Managementul în zona culturală este unul de stins focuri

„Managementul de orice fel la nivelul statului român, şi îmi asum acest lucru, şi cu atât mai mult în zona culturală, este un management de stins focuri. Lipsa de continuitate, cel puţin la vârful instituţiilor statului, creează această premisă de permanentă urgenţă”, a declarat Lucian Romaşcanu, ministrul Culturii, în deschiderea celei de-a IX-a ediții a Conferinţei Naţionale a Managerilor Culturali (CNMC), care s-a desfășurat, joia și vinerea trecută, la Biblioteca Naţională.

Romașcanu a menţionat că Ministerul Culturii „este unul dintre cele mai prost plătite, ca aparat al Guvernului, din toate ministerele”: „Am încercat să creştem aceste venituri, ne-a şi ieşit, am avut o lege, nişte iubitori de dreptate, cărora nu vreau să le dau numele că nu mai ştie nimeni de ei, au contestat la Curte (Curtea Constituțională, n.r.) această lege şi Ministerul Culturii este la fel de prost plătit ca înainte. Sperăm când se întoarce legea în Parlament să reglăm această chestiune (…) Am avut norocul să avem un buget rezonabil în acest an, avem cu sută la sută mai mulţi bani alocaţi proiectelor culturale mari, dar şi celor mici, independente, prin curtoazia domnului Vlad Matei, am alocat cu 20 de milioane de lei proiectelor culturale prioritare până acum faţă de 9 milioane anul trecut. Instituţiile culturale din subordinea Ministerului au avut cu 70 la sută mai mulţi bani pentru proiecte şi vă rog să-i cheltuiţi pentru că ar fi neplăcut să mă întorc la bugetul de anul viitor şi să spun că nu am reuşti să-i cheltuim pe toţi”.

Totuși, a mai spus demnitarul buzoian, anul 2022 a fost unul „cu belșug”: „Avem bani pentru achiziţii de artă contemporană. Am avut 2 milioane derulaţi pentru Muzeul Naţională de Artă Contemporană, un milion de lei pentru achiziţiile de carte, la Administrația Fondului Cultural Național am sporit de la 800.000 de lei la 1,3 milioane de lei. A fost un an cu belşug. Dar, niciodată nu sunt atât cât ar trebui să fie. Important este, ca în urma discuţiilor de acum, această strategie trebuie să plece de la un obiectiv foarte clar, o creşterea consumului cultural. Din care să rezulte obiective strategice. Trebuie să ţină pasul, linia strategică cu linia financiară”, a subliniat ministrul Culturii.

CNMC este cea mai importantă conferință națională desfășurată de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, organizată anual începând cu anul 2014 ca platformă de consultare și dialog, care a devenit o oportunitate de întâlnire și schimburi de bune practici pentru manageri din instituțiile publice de cultură, specialiști în management și antreprenoriat cultural și reprezentanți ai autorităților. Ediția din acest an a fost dedicată prezentării Strategiei Sectoriale în Domeniul Culturii 2023-2030 și a inclus sesiuni ale căror tematici corespund obiectivelor strategice referitoare la creșterea consumului de cultură și profesionalizarea managementului cultural, la nivel național.

Pentru prima dată, Conferința a facilitat întâlnirea și dialogul dintre profesioniștii din domeniul culturii, reprezentanții mediului academic și tinerii aflați la început de carieră care își propun să contribuie la promovarea unui management cultural performant și la dezvoltarea profesiilor conexe.

Cu scopul de a încuraja viitoarele generații de manageri culturali, sub egida Conferinței, a fost organizată și cea de-a doua ediție a Simpozionului Culturadata, manifestare științifică dedicată cercetărilor în management, marketing și politici culturale, realizate de masteranzi și doctoranzi în domeniu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare