Educație

Școala din Calvini, proiect pentru incluziunea efectivă a copiilor romi

În primăvara acestui an aduceam în atenția buzoienilor un cadru didactic implicat, cu inițiativă și dornic să ajute Școala Gimnazială „Dumitru I. Ionescu” din Calvini, comunitatea buzoiană unde profesează. Și spuneam la vremea respectivă că Miruna Andronescu, profesoară la școala menționată, beneficiind de suportul Teach for Romania, printr-un proiect susținut de UiPath Foundation, a reușit să aducă în școală materiale didactice și cartografice moderne pentru ca elevii săi să poată învăța mai bine Geografia. De asemenea, a reușit „să aducă la ore” copii aflați în străinătate împreună cu părinții, prin conectarea online la ore, determinându-i să nu abandoneze școala. Acum, în noul an școlar, profesoara de geografie din Calvini Miruna Andronescu este implicată într-un alt proiect care are drept scop să contribuie la incluziunea efectivă a copiilor romi prin implicarea strategică și sustenabilă a părinților romi și ne-romi în viața școlii.

Proiectul se numește „Campionii incluziunii” și de această dată el este  inițiat de un consorțiu coordonat de Fundația Noi Orizonturi Lupeni. În acest proiect, pe lângă școala din Calvini mai sunt implicate și alte școli din alte județe. Astfel, proiectul este derulat în parteneriat cu șase școli gimnaziale din comunele Calvini (Buzău), Gornești (Mureș), Pișcolt (Satu Mare), Sânmihaiu de Câmpie (Bistrița-Năsăud), Teliu (Brașov) și Viișoara (Cluj), cu peste 30% copii romi. Proiectul este co-finanțat din Programul de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, finanţat prin Granturile SEE 2014-2021. Sub sloganul „Colaborăm pentru o Europă incluzivă”, proiectul se va derula pe o perioada de 18 luni, începând de la 1 octombrie 2021.

„Scopul general al proiectului îl reprezintă creșterea capacității școlilor partenere de-a asigura incluziunea efectivă a copiilor romi prin implicarea strategică și sustenabilă a părinților romi și ne-romi în viața școlii. În acest sens, proiectul prevede formarea unui număr de 24 profesori ca lideri ai școlilor partenere cu scopul de-a construi o strategie de implicare a familiilor din comunitatea școlară și formarea a unui grup de 60 de profesori pentru a lucra cu copii romi și a derula activități extracurriculare cu elevii și cu familiile lor, vizând conștientizarea fenomenului discriminării, a drepturilor și responsabilităților copilului”, spune profesoara Miruna Andronescu. Proiectul mai prevede și realizarea unui program complex de educație parentală. „Proiectul vizează creșterea gradului de implicare activă și responsabilă a 84 de părinți romi și ne-romi prin participarea la un program complex de educație parentală, program atent structurat și derulat într-o manieră interactivă. Totodată, 216 elevi romi și ne-romi își vor îmbunătăți competențele socio-emoționale care facilitează incluziunea și buna cooperare în comunitatea școlară. Elevii vor beneficia de un program de activități extracurriculare în școală și de o tabără de dezvoltare socio-emoțională, care va contribui la formarea lor ca lideri ai incluziunii în rândul colegilor”, se arată într-un comunicat al unității de învățământ buzoiene. Grupul țintă al proiectului este format din216 elevi (din care 50% romi; 50% fete), 84 părinți (din care 50% romi), 72 de cadre didactice. Participanții la proiect vor lucra pe un spectru curricular ce  presupune și interacțiunea permanentă cu familiile, având ca teme principale: Dezvoltarea abilităților de părinte,Comunicarea familie-școală,Voluntariatul, Învățarea acasă, Implicarea părinților în luarea deciziilor și Colaborarea cu comunitatea.

Proiectul „Campionii incluziunii” vine și ca un răspuns la realitatea socio-economică actuală, care, pe fondul pandemiei de Covid-19, a relevat, mai mult decât oricând, vulnerabilitatea comunităților defavorizate, decalajele existente între copii din diferite familii atunci trebui să treacă obligatoriu la școala online, spun inițiatorii proiectului.

Proiectul va începe cu formarea profesorilor și apoi  se va desfășura pe două componente: una care visează „Școala părinților <Campionii incluziunii>”, iar cealaltă a elevilor, care în  vară ar urma să meargă într-o tabără gratuită la Straja.

Organizația neguvernamentală de la care a pornit acest proiect, Fundația Noi Orizonturi Lupeni, împreună cu cadrele didactice implicate, consideră că prin acest proiect ar trebui să se îmbunătățească frecvența copiilor romi la educație și să se reducă riscul de părăsire timpurie a școlii. Totodată,  se urmărește ca toate cadrele didactice participante la proiect să fie mai bine  pregătite să înțeleagă nevoile și așteptările familiilor și ale copiilor astfel încât să poată realiza o relație mai strânsă și de încredere reciprocă cu părinții  ca să poată acționa mai competent în combaterea excluziunii și a discriminării, respectiv în vederea promovării valorilor democratice, drepturilor omului și copilului.

În ceea ce-i privește pe părinții  care vor lua parte la activitățile proiectului, organizatorii se așteaptă ca aceștia să se simtă mai responsabili în eforturile de incluziune ale școlii și mai mulțumiți referitor la colaborarea școală-familie, implicându-se mai mult și mai responsabil în viața școlii și în sprijinirea învăţării tuturor copiilor, chiar asumându-și leadership-ul unor activități pentru elevi ca adevărați campioni ai incluziunii. „Aflați în centrul atenției proiectului, elevii se vor simți mai apreciați și mai în siguranță la școală, unde sperăm că vor veni cu dorința și interesul pentru a învăța deoarece și părinții lor îi sprijină mai bine în relația cu școala, dar și pentru că vor simți că sunt apreciați de către profesori cărora le pasă de învățarea lor și au așteptări înalte de la ei pentru viitorul lor. Nu în ultimul rând, copiii vor fi mai încrezători în forțele lor, în faptul că stă în puterea lor colectivă de a schimba în bine comunitatea școlii”, transmite conducerea unității de învățământ.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker