Educație

Povestea lui Justin Ungureanu, puștiul premiat la Olimpiada Națională de Aritmetică Mentală

El este pregătit de profesoara Mădălina Horneț, de la Centrul SmartyKids

Șase sute de copii talentați din toată țara, dornici să-și testeze abilitățile matematice și să se confrunte cu provocări inedite, au participat la Olimpiada Națională de Aritmetică Mentală de la Botoșani. Printre ei s-au numărat și trei copii care se pregătesc cu profesoara Mădălina Horneț, în cadrul Centrului SmartyKids din Buzău. Cei trei copii buzoieni au avut rezultate foarte frumoase la această competiție națională, iar Justin Ungureanu, elev în clasa a IV-a, a reușit să se claseze pe locul al II-lea.

Succesul acestor elevi este o dovadă a talentului și a muncii asidue depuse sub îndrumarea profesoarei lor, Mădălina Horneț, care i-a pregătit pe fiecare în parte, pentru a-i determina să  obțină progrese într-o competiție pe care să o dea cu ei înșiși și nu cu alți colegi. Rezultatele celor trei elevi contribuie, într-un fel, și la promovarea imaginii Centrului SmartyKids, deschis la Buzău doar de doi ani, ca mediu propice pentru dezvoltarea talentelor tinere, aritmetica mentală fiind un domeniu încă neexplorat de elevii buzoieni. De asemenea, succesul celor trei este o sursă de inspirație pentru ceilalți elevi, demonstrând că prin perseverență și dedicare se pot obține rezultate remarcabile.

Mădălina Horneț are pregătire în sistemul Montessori, o metodă de educație care încurajează activitatea independentă a copilului, care asigură trecerea firească a acestuia de la explorarea senzorială la operarea în abstrat, care  dezvoltă caracterul copilului, îi hrănește setea de cunoaștere și îi oferă un mediu pregătit pentru a-i ghida descoperirile.

A colaborat cu Teach for Romania și a mers să facă educație într-o școală defavorizată din Ilfov, timp de doi ani de zile. A făcut educație și în Africa, într-o școală Montessori, alți doi ani de zile. De doi ani s-a întors acasă, la Buzău, unde are o activitate bogată cu copiii. Pe lângă activitatea de la Centrul SmartyKids, ea lucrează cu copiii în Școala din Parc, proiectul Primăriei Buzău, unde livrează cursuri pe bază de experimente, dar și pe partea de emoții. De curând a înființat și o asociație pentru a dărui copiilor timp de calitate, în natură. Asociația se numește „Chicote în natură” și oferă copiilor din Buzău oportunități de a ajunge în natură, concentrându-se și pe nevoiile copiilor care nu au ieșit din satul lor, sau din orașul în care au copilărit de a-i duce și în alte zone. În acest sens a colaborat cu Ferma „Tudor”, de la Vernești și cu Ferma „Ivașcu” de la Mihăilești pentru a-i duce  pe copii în excursii pe dealuri, pentru a-i scoate la picnic, sau în excursii pentru a identifica plantele, copacii, așa cum s-a întâmplat la Pădurea Spătaru, când au lansat zmee pe care le-au confecționat chiar ei.  Astfel de excursii în natură sunt organizate pentru 20-35 de copii, de vârste cuprinse între 6 și 12 ani.

Pentru că rezultatul foarte bun obținut de Justin la olimpiadă este cea mai recentă realizare, am rugat-o să ne povestească câte ceva din ceea ce înseamnă pregătirea pentru o astfel de olimpiadă și cum a ajuns cu Justin la performanță într-un timp atât de scurt.

Reporter: De când îl pregătiți pe Justin? Când ați observat că  are abilități pentru Aritmetica Mentală?

Mădălina Horneț: Noi am participat și anul trecut, când Justin începuse cursurile de trei luni și a terminat primul modul, cu calcule directe. În curriculumul Centrului SmartyKids sunt șase module; aritmetica este organizată pe module de lucru. Primul modul cuprinde calcul direct. Modulul doi este o tranziție către calcule cu trecere peste ordin, al treilea modul conține exclusiv calcule cu trecere peste ordin. Urmează apoi modulul de înmulțire, modulul de împărțire și modulul de fracții și radicali. Anul acesta a participat la al treilea modul de calcule, adunări și scăderi cu trecere peste ordin. Anul acesta am început pregătirea după Paște. A venit la cursuri, a făcut lecțiile de la modulul trei, dar o pregătire mai aprofundată a făcut-o după Paște, când a avut lucru acasă zilnic.

Rep: Unde se desfășoară pregătirea?

M.H.: În Buzău există acest Centru SmartyKids. În România există multe astfel de centre. În marile orașe există un astfel de centru. În Buzău acest centru funcționează de doi ani. Aici sunt în jur de 70 de copii.

Rep: Cu câți copii ați mers la olimpiadă?

M.H.: La această olimpiadă am mers cu trei copii, doi dintre ei au participat la al doilea modul și a fost prima lor experiență de acest fel. Nu au obținut un loc pe podium, cu toate că unul dintre ei a fost la 15 puncte diferență de ultimul loc la categoria sa. Emoțiile și-au spus cuvântul, deoarece este un concurs cu o încărcătură emoțională foarte mare. Justin a obținut locul al II-lea la categoria sa. Are 11 ani, a terminat clasa a IV-a.

Rep: Justin face parte din planurile de vacanță ale asociației?

M.H.: El a participat la activități organizate de noi. A fost la două dintre ele. Este un copil cu poftă de joacă și de orice înseamnă copilărie. E dedicat. Și rezultatele lui de la școală sunt foarte bune. Încearcă să obțină un echilibru între școală și viața socială. Până în urmă cu câțiva ani Justin a făcut și dans de performanță, dans sportiv. Faptul că el a fost expus în trecut la alte competiții și-a spus cuvântul în sens pozitiv. El a știut să-și gestioneze emoțiile mult mai bine. A înțeles unde merge și „vâlvătaia” care îl așteaptă. A fost un privilegiu pentru el să fie acolo. Antrenamentul competițiilor anterioare, chiar dacă acelea presupuneau efort fizic, i-a dat posibilitatea să se prezinte altfel la această olimpiadă. Eu le-am explicat  copiilor din primele momente că emoția poate conta chiar în proporție de 80 la sută, pentru că poți fi un copil geniu, dar dacă te panichezi și te blochezi, mintea nu mai funcționează și totul e pierdut, mai ales când vezi la competiție o sală plină de copii. Poate fi și familia care mai pune presiune, chiar fără să vrea și sunt mulți factori care influențează partea emoțională a copilului și care determină în proporție de peste 60 la sută rezultatul.

Rep: Cum îi motivați pe copii? Cum îi faceți să depășească dificultățile?

M.H.: De exemplu, pregătirea pentru olimpiadă am făcut-o cu ei individual. Mă vedeam cu ei câte două ore, chiar dacă erau doi copii la același modul și erau aceleași fișe de concurs, făceam aceeași materie. Am evitat să-i aduc împreună deoarece nu am vrut să hrănesc concurența dintre ei. De fiecare dată, la fiecare copil aveam o foaie și treceam: astăzi ai atins punctajul acesta și ai făcut un număr de calcule în atâtea minute. Ei au un timp la dispoziție în cadrul Olimpiadei. Au avut câte două probe de câte 8 minute și apoi tiebreak, proba decisivă în situația în care doi copii aveau același punctaj. I-am motivat încercând să-i fac să se compare ei cu sine, ce a făcut săptămâna aceasta față de săptămâna trecută. Să își crească încrederea în ei, să se compare cu sine, nu cu celălalt, să vadă ce am făcut astăzi mai bine decât săptămâna trecută. Le-am povestit de fiecare dată să aibă încredere în ei, să fie motivați și să se bucure de moment.

Articole similare