Economic

O afacere din domeniul alimentar prezentă la Buzău a trecut granița

Lanţul de covrigării-patiserii Luca a ajuns, în mai puţin de 15 ani, la afaceri de peste jumătate de miliard de lei (526 milioane lei în 2023) după o creştere accelerată susţinută pe de-o parte de expansiune – reţeaua numără circa 140 de unităţi doar în România –, iar pe de alta de orienta-rea consumatorilor către astfel de produse, considerate o alternativă mai ieftină la o masă caldă.

Tinervis Group, compania care operează lanţul de simigerii Luca, a raportat în 2023 afaceri de 526 milioane lei, cu 43 la sută mai mari decât în 2022. În doar doi ani (2021-2023), businessul s-a mai mult decât dublat. Povestea acestei companii începe să se scrie în 2010, când doi antreprenori, George Adragăi şi Cosmin Postole, i-au pus bazele. În 2023, acesta din urmă s-a retras din acţionariat, astfel că firma e controlată exclusiv de Adragăi, potrivit datelor publice. Până momentul separării acţionarilor, businessul s-a extins rapid, acoperind toată ţara. Brandul Luca este astăzi prezent în peste 40 de oraşe din România, atât urbe mici precum Gura Humorului ori Rădăuţi, cât şi mari, respectiv Bucureşti ori Braşov, după cum arată site-ul propriu.

După ce a acoperit relativ uniform România, Tinervis Group a decis să meargă dincolo de graniţe, în Polonia, cea mai puternică economie din Europa Centrală şi de Est. Mai exact, după ce la finalul lunii mai a fost inaugurată prima unitate, în iulie urmează alte trei deschideri. Astfel, compania ajunge la patru simigerii pe piaţa din Polonia, prima piaţă internaţională pe care businessul românesc a ieşit.

Companiile antreprenoriale mari din domeniul covrigăriilor s-au dezvoltat puternic pe parcursul ultimilor 10-15 ani, perioadă în care au acoperit spaţiile stradale cu vad şi trafic pie-tonal, spaţii lăsate libere de alte tipuri de afaceri, de la mici magazine de modă, la sucursale ban-care sau alimentare de cartier. De altfel, atât în Bucureşti cât şi în oraşele de provincie, chiar şi în cele cu 20.000 de locui-tori, pe bulevardele principale, acolo unde în Occident găseşti artere de shopping, cu articole de modă, cosmetice sau terase, în România găseşti cel puţin o covrigărie şi o patiserie, asta pe lângă case de pariuri şi farmacii. Dezvoltarea accelerată în ultimul deceniu este ceva specific mai multor afaceri din dome-niu. Acest lucru se datorează pe de-o parte ape-ti-tului mare al românilor pentru covrigi şi pati-serie, un obicei ce datează încă dinainte de ’90.

Pe de altă parte însă, expansiunea accelerată a acestor reţele precum şi dezvoltarea unor jucători independenţi vine ca urmare a faptului că în criza din 2009-2010, când mulţi români şi-au pierdut locul de muncă sau au suferit reduceri de salariu, oamenii au devenit mai prudenţi în achiziţii. Asta a însemnat că au renunţat să iasă la restaurantele a la carte şi s-au orientat către cele fast-food. Apoi, cei care nu au mai avut bani de fast-food au înlocuit hamburgerul şi cartofii prăjiţi cu covrigi ori pateuri, o masă ce costă 10 lei sau mai puţin. Jucătorii din HoReCa şi analiştii spun că aceste simigerii sunt afaceri care prind avânt în perioadele de criză, pentru că ele se adresează tuturor persoanelor, indiferent de venit. Astfel, în contextul actual, marcat de inflaţie şi de creşteri de preţuri pe toată linia, aceste companii primeasc mai mulţi clienţi care migrează dinspre alte segmente ale pieţei HoReCa.

Acest lucru e vizibil şi în businessul Tinervis Group, compania care operează lanţul de simigerii Luca. Aceasta a raportat în 2023 afaceri de 526 milioane lei, plus 43 la sută. Profitul a urcat la 46,6 milioane lei, plus 13,7 la sută.

Brandurile româneşti s-au dezvoltat odată cu economia locală, dar şi invers, economia a crescut datorită lor. Acum, firmele autohtone trebuie să aibă mai mult curaj pentru a duce businessul şi brandul lor dincolo de graniţă, lucru care devine tot mai vizibil, deşi paşii sunt momentan timizi.

 

 

 

Articole similare