Actualitate

Nebunia scumpirilor la energie: importanța autocitirii contorului și evitarea unui consum estimat

Pentru că întreaga populație a fost afectată de schimbările care au loc în ultimele luni în sectorul energetic – atât energie electrică, cât şi gaze naturale – Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a elaborat câteva recomandări, pentru a veni în sprijinul clienților finali de energie electrică și gaze naturale.

ANRE se află sub control parlamentar şi este autoritatea care elaborează, aprobă şi monitorizează aplicarea reglementărilor obligatorii necesare funcționării sectorului şi pieței energiei electrice, termice şi a gazelor naturale în condiţii de eficienţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.

„Toţi clienţii finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicații clare și ușor de înțeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real”, a transmis ANRE pentru Ziare.com.

În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.

Autoritatea le recomandă clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:

  • să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
  • să solicite citirea lunară a contorului;
  • să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
  • să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor;
  • dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioadă de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.

În reglementările ANRE se prevede, de asemenea, obligația furnizorilor de energie electrică și gaze naturale ca, în situația în care clientul final contestă corectitudinea valorii facturii, furnizorul nu are dreptul să dispună întreruperea alimentării cu energie electrică/gaze naturale până nu comunică clientului final rezultatul verificării din care rezultă că aceasta este neîntemeiată.

„ANRE rămâne la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale”, mai arată autoritatea. ANRE pune la dispoziție populaţiei liniile telefonice de tip „Call-center”, ce pot fi apelate la numărul 0374.554.265 și la numărul 021.9782, telefoane cu tarif normal, apelabile din toate rețelele.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker