vineri, 05 iunie 2020

MARTELLI – epicentrul industriei textile româneşti

      A pornit la drum acum 10 ani cu 6 angajaţi, în urma achiziţionării unei părţi din fosta platformă industrială Filvatex, care la acel moment se afla în lichidare. A urmat un amplu proces de modernizare, adaptare şi îmbunătăţire a dotărilor existente. În momentul de faţ, are peste 600 de salariaţi, cu o cifră de afaceri de peste 38 de milioane de lei în 2010 şi este cea mai mare şi mai organizată companie din grupul multinaţional din care face parte. MARTELLI are ca obiect de activitate finisarea produselor textile şi este membră a grupului italian “MARTELLI Lavorazioni Tessili“, unul dintre cei mai importanţi operatori de pe piaţa europeană a finisajelor confecţiilor şi tricotajelor.

      A pornit la drum acum 10 ani cu 6 angajaţi, în urma achiziţionării unei părţi din fosta platformă industrială Filvatex, care la acel moment se afla în lichidare. A urmat un amplu proces de modernizare, adaptare şi îmbunătăţire a dotărilor existente. În momentul de faţ, are peste 600 de salariaţi, cu o cifră de afaceri de peste 38 de milioane de lei în 2010 şi este cea mai mare şi mai organizată companie din grupul multinaţional din care face parte. MARTELLI are ca obiect de activitate finisarea produselor textile şi este membră a grupului italian “MARTELLI Lavorazioni Tessili“, unul dintre cei mai importanţi operatori de pe piaţa europeană a finisajelor confecţiilor şi tricotajelor. Afacerea a fost creată în urmă cu mai bine de 50 de ani ca o afacere de familie în Italia, la Bologna. S-a început cu un lanţ de spălătorii, iar acum are opt fabrici, dintre care patru sunt în Italia şi câte una în Maroc, Turcia, Tunisia şi România. Finisarea produselor textile reprezintă un concept relativ nou în industria mondială de profil. MARTELLI Europe oferă o gamă largă de servicii de finisare, precum vopsitoria şi spălătoria industrială, spălarea cu piatră (stone washing), operaţii de prelucrare-finisare uscată, obţinerea unor efecte tridimensionale cu răşini şi alte tratamente speciale. 96% din marfa procesată la MARTELLI Europe merge la export, iar clienţii companiei sunt firme mari sau mici care lucrează pentru mărci de renume, toate cu standarde înalte de calitate.

      În toamna anului 2006, MARTELLI a dat în folosinţă  noul sediu administrativ, mobilat şi utilat ultramodern, iar în luna august 2007 a fost inaugurată o modernă sală de sport în care oricare dintre salariaţii firmei are acces gratuit.

Angajaţii, cel mai important rol în politica societăţii

Managerii companiei consideră că angajaţii reprezintă cel mai important capital; de aceea politica aplicată în ceea ce priveşte resursele umane este de a îi atrage şi păstra  pe cei mai buni salariaţi, de a încuraja iniţiativa şi de a recunoaşte valoarea. Profilul angajatului de la MARTELLI nu se încadrează într-un tipar, dar corectitudinea, onestitatea şi dorinţa de bine trebuie să facă obligatoriu parte din caracteristicile celui care vrea să fie membru al echipei.

Fiind  o firmă în care personalul din  producţie reprezintă majoritatea,  angajările se fac preponderent pe posturi de personal direct productiv, după care fiecare, în funcţie de calităţile personale, poate evolua şi îşi poate construi propria carieră la MARTELLI. Ocuparea posturilor nou apărute în cadrul firmei se face în primul rând din interior, deoarece angajaţii firmei sunt consideraţi cei mai potriviţi, ei fiind pregătiţi şi cunoscând cel mai bine politica societăţii. La nivel de management mediu fluctuaţia este extem de mică, aproape zero, asta datorită faptului că în majoritatea cazurilor munca angajaţilor este corect evaluată şi recompensată pe măsură. În plus faţă de salariu angajaţii primesc tichete de masă, prime lunare şi anuale, zile libere plătite pentru diferite evenimente, asistenţă medicală şi juridică  gratuită. MARTELLI a fost printre primele firme din Buzău care a organizat petreceri la care au participat toţi salariaţii firmei.

            Prezenţă în Top 10 al revistei Capital

      În anul 2006, firma a ocupat locul 10 în “Top 100 cele mai bune companii pentru care să lucrezi” realizat de revista Capital împreună cu Institutul de cercetare de piaţă GfK şi bazat pe chestionare la care au răspuns angajaţii din middle managementul a 150 de companii care au acceptat provocarea. Topul s-a realizat în baza gradului de mulţumire al angajatilor în ceea ce priveşte: condiţiile de muncă oferite de companie, pachetul salarial şi avantajele sale, calitatea colaborării în companie şi condiţiile de dezvoltare profesională. Trebuie subliniat faptul că topul Capital a scos în evidenţă că angajaţii sunt atraşi de organizaţiile unde găsesc motivaţia de a performa, iar MARTELLI Europe s-a situat de fapt pe  primul loc între firmele din industrie.

            Implicarea socială

            MARTELLI Europe s-a implicat în fiecare din cei 10 ani de activitate în numeroase acţiuni de sponsorizare, majoritatea fiind realizate în afara cadrului local, asta pentru a nu transmite impresia că firma doreşte să obţină rezultate mediatice din aceste acţiuni. De asemenea, datorită pasiunii pentru rugby a directorului general, Mauro Angelini, în 2005 a fost fondat clubul sportiv MARTELLI  Constam, care la acest moment se numeşte STEJARUL. Rugby Club STEJARUL Buzău are o echipă de seniori care joacă în Divizia Naţională de seniori şi se mândreşte în acelaşi timp şi cu rezultatele obţinute de echipa de juniori pe care a format-o.

      Atragerea de fonduri europene, prioritară

      De asemenea, la nivelul S.C. MARTELLI Europe s-au realizat şi implementat de-a lungul timpului o serie de proiecte în care o parte din bani au provenit din fonduri nerambursabile. şi de această dată firma MARTELLI a reuşit să se evidenţieze şi a obţinut prima finanţare europeană pentru instruire după o tehnică japoneză şi astfel 103 salariaţi au participat la cursul "Instruire în tehnica Kaizen a middle managementului". Pe parcursul celor 10 ani de activitate, S.C. MARTELLI Europe a dezvoltat trei proiecte europene prin care a atras fonduri în valoare totală de peste 210 000 de euro.

-valoarea activelor la 31.12.2010:                              106.072.703 RON   

– valoarea activelor la 31.12.2001:                                21.682.807 RON                        

– cifra de afaceri la 31.12.2010 :                                  38.232.392 RON

– total impozite şi taxe de la 01.01.2001 până 31.03.2011: 59.574.417 RON 

– valoare taxe şi impozite plătite în 2010:                        5.713.630 RON

– nr. de salariaţi – 619

   Directorul General, Mauro Angelini:

   „Buzăul este un oraş în care se poate investi”

   Reporter: De ce aţi ales Buzăul pentru a dezvolta această afacere?

   Mauro Angelini: La început, firma avea sediul la Bucureşti. Eu am vrut să aduc sediul legal în Buzău, să fie mai practic, pentru că aveam totul aici. În prima perioadă am regretat alegerea aceasta, pentru că aveam foarte multe probleme cu Vama şi unele cu Tribunalul Buzău pe tema muncitorilor pe care-i concediam şi care ne dădeau în judecată. Pe alte linii am fost mulţumit, de exemplu în ceea ce priveşte recuperarea de TVA s-a mişcat mult mai bine la Buzău. Aş putea spune astăzi că este un oraş în care se poate investi.

   Rep: Ce ne puteţi spune despre calitatea angajaţilor?

   M. A.: Calitatea angajaţilor este foarte bună. La început făceam eu selecţia de personal. Criteriul principal a fost acela ca angajaţii să semene cu noi. Acum, la firma Martelli, găseşti oameni care fac cu plăcere ceea ce fac, şi au ambiţia să facă lucruri de calitate. Noi nu am apreciat niciodată atitudinea de a fi servil sau sfios, pentru că nu o considerăm o formă de respect. Nu încurajăm oameni care vor să atragă simpatia, că pe urmă fac lucruri de mântuială.

   Rep.: Putem spune că este modelul unei afaceri de succes capitaliste pe o lichidare a unei societăţi textile comuniste?

   M. A.: Este o societate mixtă, s-au întâlnit două culturi şi au luat şi românii de la italieni, dar şi italienii de la români. Această întrepătrundere culturală a contribuit decisiv la ajungerea noastră pe prima poziţie în cadrul firmelor din concern, ca mentalitate şi rezultate.

   Rep.: Ce a adus firma Martelli pentru Buzău?

   M. A.: Locuri de muncă, unde omul este respectat şi are un salariu sigur. Cine a dorit şi a putut, a dezvoltat o carieră aici. Unii au avut un parcurs foarte bun profesional, unii au ajuns la alte firme Martelli în străinătate.

   Rep.: Industria pe orizontală?

   M. A.: Clienţii noştri sunt societăţile textile, în special din străinătate. Din ţară, aproximativ 90 la sută din societăţile textile lucrează cu noi. Suntem cunoscuţi pentru faptul că am înfiinţat un club de rugby, care este echipa oraşului. Compania noastră face parte dintr-un grup şi este cea mai mare din grup şi din Europa în domeniu, cel puţin ca suprafaţă. De asemenea, prin faptul că operăm în Buzău, ajutăm comunitatea locală cu locuri de muncă în primul rând, dar şi prin faptul că atragem un turism de business. Foarte mulţi parteneri ai noştri vin şi cheltuie sume importante la Buzău.

   Rep.: În afară de business, Martelli s-a implicat şi în viaţa comunităţii. În ce zonă?

   M. A.: Sunt preşedintele patronatului investitorilor străini. Fac asta, întrucât consider că toţi trebuie să facem un efort din timpul nostru pentru a crea o societate civilă. Am făcut şi o serie de sponsorizări, dar mai puţin în Buzău. Am sponsorizat organisme religioase, atât ortodoxe, dar şi catolice, iar acestea sunt cunoscute atât de părintele Milea, cât şi de părintele Butnariu. De asemenea, am reînfiinţat practic rugbyul la Buzău după o pauză de 14 ani.

   Rep.: Ce aţi vrut să transmiteţi prin implicarea în rugby?

   M. A.: Am vrut să dăm posibilitatea tinerilor să practice un sport care este frumos de jucat şi util să creeze o personalitate sănătoasă, cu reguli de disciplină şi fair-play.

   Rep.: Personal cum v-aţi simţit la Buzău în anii ăştia?

   M. A.: Bine, mi-e însă şi dor de ţara mea. Singurele aspecte pe care le-am simţit mai puţin confortabile au fost legate de sistemul sanitar şi de justiţie.

   NICOLETA MARINESCU, responsabil de secţie:

   „Aici mă simt ca într-o familie”

  Rep.:  Ce a însemnat Martelli pentru dumneavoastră?

   Nicoleta Marinescu:  În primul rând, mi-a oferit un loc de muncă în 2002, când rămăsesem fără nici un angajament. Era ceva total nou pentru mine. M-am angajat ca operator, pe urmă am devenit laborantă, apoi responsabil de tură,  iar acum sunt responsabil de secţie.

   Rep.:  Cum vă simţiţi?

   N. M.:  Ca într-o adevărată familie. Îmi place foarte mult ceea ce fac.

   Rep.:  Cum este să ai un şef italian?

   N. M.:  Este foarte bine. Am avut multe de învăţat de la managerii italieni, iar aceştia la rândul lor au interacţionat bine cu felul nostru de a fi, atitudine, mentalitate.

   Rep.:  Dacă mâine aţi primi o ofertă salarială mai bună, aţi pleca?

   N. M.:   Nu, pentru că îmi place foarte mult ceea ce fac.

 

{loadposition zgalerie651}

 

loading...
error: Content is protected !!