ActualitateEducație

FOTO / Școala „George Emil Palade”: metode inovative de predare și experiențe de neuitat pentru elevi în Portugalia

12 cadre didactice ale Școlii Gimnaziale „George Emil Palade”  au beneficiat de  un grant european și  au absolvit cursuri despre managementul clasei prin metode inovative, metoda claselor inversate, STEM, tehnici TIC și dezvoltarea stării de bine prin învățare. Acestea au făcut parte din primul proiect de implementare a Acreditării Erasmus+ în domeniul Educației Școlare la care Școala Gimnazială „George Emil Palade” a participat și pe care îl  încheie în aceste zile.

Grantul acordat de programul european a permis deplasarea a 12 cadre la cursuri de formare oferite de furnizori educaționali cu prestigiu pe plan european, dar și mobilitatea a 10 elevi într-o școală primară din Portugalia. Mobilitatea elevilor a constituit ultima inițiativă a implementării Acreditării Școlare Erasmus+,  Acțiune Cheie 1, obținută de instituția buzoiană în anul școlar trecut.

„Aceste incursiuni educaționale au constituit expunerea la cele mai noi trenduri din domeniu, care s-au transpus în infuzii de inovație și creativitate didactică la nivelul instituției. Efectele imediate au fost lecțiile demonstrative realizate la nivelul comisiilor metodice din școală sau la nivel județean, proiectarea de scenarii transdisciplinare în coteaching și implementarea de activități inedite coordonate de cadre didactice din arii curriculare variate, publicarea a 4 ghiduri de bune practici, realizarea de resurse educaționale deschise publicate pe site-urile de profil, proiectarea unor discipline opționale pe abordarea STEAM”, transmite Camelia Timofte, director al Școlii „George Emil Palade”.

 Elevi de la „Palade”, în Portugalia

10 elevi și patru cadre însoțitoare au participat la o  mobilitate de o săptămână,  în Portugalia, la mijlocul lunii noiembrie. Această deplasare a constituit o experiență inedită de job shadow într-o școală de nivel primar din Ponta do Sol. „Printre obiectivele planului Erasmus+  se numără și mobilități de grupe de elevi, prin care aceștia, reprezentanți ai Școlii Gimnaziale <George Emil Palade>, devin beneficiarii direcți ai imersiunii în viața culturală și socială a unui partener european care își manifestă disponibilitatea de a proiecta un program de o săptămână de activități dedicate unui schimb de bune practici între cele două instituții. Deși acest format de program Erasmus+ este la debutul său, instituția a reușit să surmonteze dificultățile apărute și a identificat pe parcursul verii o școală din Ponta do Sol, Madeira, cu care a proiectat o agendă cu accent pe abordările inovative ale învățării precum STEM, învățarea bazată pe proiecte sau învățarea experiențială”, afirmă Camelia Timofte.

Mini broșură cu postere în limba engleză

Mobilitatea a fost anticipată prin parcurgerea în lunile iulie și august a două cursuri de formare, ce au vizat aprofundarea competențelor de limba engleză și a celor digitale ale elevilor. Acestea au avut ca finalitate realizarea unei mini broșuri cu postere redactate în limba engleză despre cele mai semnificative elemente socio-culturale ale celor două țări, România și Portugalia, dar și de promovare a comunității locale buzoiene și a instituției școlare de proveniență. Despre modalitatea de desfășurare a acestei activități de cercetarea, directorul Școlii „George Emil Palade” povestește că „aceasta  a permis dezvoltarea competențelor transversale implicate în mod direct în rezolvarea de probleme, dar a constituit și o bună oportunitate de manifestare a creativității și de dezvoltare a imaginației în alegerea designului celui mai potrivit, pentru realizarea celor două postere.

Focusul l-a reprezentat mobilitatea în sine, care s-a desfășurat între 7-11 noiembrie, și  a luat forma unei proiect de cercetare a locului de adopție pentru o săptămână. Formatul inedit al unor misiuni de îndeplinit pentru cele cinci zile a facilitat observarea directă, a solicitat echipa de elevi să colaboreze în proiectarea formatului cercetării, a identificării surselor autentice de informare, selectarea celor mai relevante și integrarea lor într-un produs educațional inedit.
Odată întorși în școală, cei 10 elevi <au vorbit> în imagini și sentimente trăite colectivelor claselor lor despre experința trăită, au publicat compuneri în revista școlii și au redactat ghidul de bune practici Catching a Glimpse of Wonderful Madeira”.

În perioada imediat următoare, departamentul proiecte Europene va demara implementarea celui de-al doilea proiect, ce presupune îndeplinirea obiectivelor de modernizarea continuă a ofertei educaționale a instituției școlare prin lărgirea repertoriului didactic, preluarea și schimbul de bune practici cu alți parteneri europeni, deziderate ce vor putea fi indeplinite prin alte mobilități staff și de grupe de elevi posibile prin grantul european acordat.

Cum arată Portugalia prin ochii elevilor participanți la proiectul Erasmus +

Realizat de cadrele didactice buzoiene în vederea îmbunătăţirii calităţii actului educaţional al instituţiei, prin achiziţionarea de practici si resurse educaţionale recente şi integrarea lor în practica şcolară, proiectul Erasmus are și alte efecte pozitive asupra elevilor. Unul dintre efecte este cel al contactului cu civilizații noi, elevii vorbesc mai mult într-o limbă străină şi au deschidere faţă de alte limbi, – au un acces mai mare la teme de interes european, sunt mult mai atenți la lecțiile de cultură și civilizație, mai atrași de resursele folosite de profesori, știind că acestea sunt autentice, aduse chiar din țările Europei. Nu în ultimul rând, sunt mult mai motivați în participarea la lecție, doresc să cunoască mai multe aspecte, pun întrebări suplimentare despre elemente din fotografii, despre modul de viață al popoarelor europene, se întrec să răspundă la întrebări, să manevreze chiar ei, în timpul lecțiilor, mijloacele TIC de care profesorul are nevoie. Câțiva elevi au dorti să ne împărtășesască  din impresiile cu care s-au întors acasă din Portugalia.

Maria EDU, clasa a VII-a A : Că mi-a plăcut în Ponda do Sol, Madeira este puțin spus… M-a surprins… Mi-a rămas în suflet. Madeira este într-adevăr un paradis al naturii!  Am văzut locuri de poveste: Grădina Botanică, (unde am admirat plante exotice – preferata mea fiind floarea paradisului), lacul central din Funchal (cu lebede negre și rațe sălbatice), piața locală “Dos Lavradores” (unde am gustat o mulțime de fructe tropicale absolut delicioase), piața de pește (care ne-a surprins cu varietatea produselor). Ne-au încântat suvenirurile tradiționale (portofele, genți) frumos colorate confecționate manual dintr-o plută specială căriea oamenii locului îi spuneau ”piele”.

 Am descoperit munții înalți ai Madeirei cu șosele șerpuite și înguste, stânca Cabo Girao (care oferă o priveliște ce îți taie respirația) și cascade impresionante. Până și ceața care învăluia misterios insula câteodată mi s-a părut minunată…

 Ne-am plimbat pe străzi și am descoperit ”Strada Ușilor Pictate” (cum îi spun localnicii),  am vizitat Primăria și o școală primară (copii cu vârste cuprinse între 6-9 ani) din Ponta do Sol a cărei clădire face parte din patrimoniul UNESCO. Aici m-a impresionat faptul că, deși era o clădire veche, era foarte cochetă, iar elevilor nu le lipsea nimic din ceea ce le putea face învățarea mai plăcută și ușoară: fiecare clasă era dotată cu tablă interactivă, TV, videoproiector, iar celor mai mici elevi le erau puse la dispoziție saltele pentru odihnă. Toaletele erau colorate și frumos renovate. În școală exista un laborator de informatică, o sală de mese, o piscină (folosită la lecțiile de înot) iar in curte era un spațiu de joacă generos, frumos și bine amenajat, ce venea la pachet cu un peisaj spectaculos, cu vedere la mare.

În școala unde ne-am petrecut timpul, EB1/PE da Lombada – Ponta do Sol, în clase erau maxim 16 copii, iar numărul profesorilor prezenți era destul de mare. Dat fiind numărul redus de copii în clasă, era păstrată liniștea și disciplina. Băncile erau așezate în semicerc. Folosirea tablei interactive părea un lucru firesc atât pentru elevi cât și pentru profesori. Fiecare copil cu deficiențe de învățare beneficia de un profesor de sprijin care lucra doar cu el. La acest nivel de vârstă se studiază doar matematică, portugheză, engleză, arte plastice și activităâi fizice. Pauzele copiii și le petreceau în curtea exterioară, în sala de mese sau pur și simplu în clase, relaxându-se. Am rămas impresionată.

Participarea la acest proiect a constituit o oportunitate pentru mine de a cunoaște oameni frumoși cu tradiții și sisteme de învățământ diferite. Pe tot parcursul mobilității am experimentat, am devenit mai bogată spiritual, am depășit bariere, am legat prietenii, am descoperit și m-am redescoperit. Oricând aș repeta cu mare drag această ”aventură” a unui proiect Erasmus+.

Ioana Teodora GHINEA , clasa a VII-a C:  Știați că unele experiențe din cadrul proiectului Erasmus sunt atât de profunde încât nu pot fi exprimate în cuvinte?

O săptămână de vis,  petrecută în orașul Funchal din Insula Madeira, Portugalia mi-a deschis poarta către cunoaștere. Gazdele, Secretarul Regional pentru Educație, deputatul Artur Pereira, precum și Rosa Luisa Gaspar, profesoară în cadrul școlii EB1/PE da Lombada -o școală monument istoric- ne-au primit cu brațele deschise. Pe parcursul orelor de activitate, am interacționat cu elevii și profesorii școlii și am dobândit abilități interculturale.

Pe lângă activitățile din cadrul școlii, proiectul desfǎșurat pe Insula Madeira mi-a oferit numeroase surprize. În calitate de mici biologi am observat flora specifică insulei, în urma vizitei la Grădina Botanică, am fost oceanografi și am plecat la drum să descoperim animalele marine și nu în ultimul rând în calitate de etnologi am surprins stilul de viață al populației de pe insulă.

Mă bucur că am avut parte de o asemenea experiență și țin să le mulțumesc profesorilor coordonatori ai acestui proiect Erasmus+.

 Mihai VOINEA , clasa a VI-a D:  Participarea  la activitățile proiectului  Erasmus + , din perioada  6-12 noiembrie 2022 ,  a reprezentat pentru mine o experiență unică și minunată. Am trăit o săptămână încărcată de emoții  pe insula Madeira, tărâmul peisajelor de basm. Această insulă m-a fascinat din prima clipă în care am aterizat pe aeroportul din Funchal și am văzut oceanul de partea cealaltă a pistei.

În prima zi am străbătut insula de la sud la nord-vest, de la Funchal până la Porto Moniz, admirând plantațiile de bananieri, canalele de irigație istorice și  peisajele de coastă cu țărm înalt, de care se izbeau cu tărie valurile Oceanului Atlantic. Am gustat din preparatele culinare specifice locului și din fructele exotice, care mi s-au părut delicioase.

În zilele următoare am vizitat școala din Ponta do Sol, unde am  fost plăcut impresionaţi de primirea pe care ne-au făcut-o copiii de acolo.   

Am avut parte de experienţe extraordinare pe parcursul șederii noastre în Madeira. Această mobilitate  a fost un prilej de descoperire a geografiei, istoriei  și culturii acestei insule  prin vizite în locuri emblematice precum : punctul de belvedere Veu da Noiva, căsuțele tradiționale din Santana, grădina botanică de lângă Funchal unde am ajuns cu telecabina și multe altele. Oriunde te-ai afla pe această insulă, fie că ești în piața de fructe exotice, într-o grădină de flori parfumate sau pe ocean cu catamaranul, peisajele îți vor tăia răsuflarea.

 Pentru mine, Madeira este locul în care nu te plictisești niciodată și care te va fermeca întotdeauna cu frumusețea ei.

Rebeca Maria OLTEANU, clasa a VI-a C: Anul acesta am fost în Mobilitatea Erasmus+ în Portugalia, pe insula exotică Madeira, în orașul Ponta do Sol. A fost un prilej minunat să particip la acest proiect.

 În prima zi a săptămânii am explorat insula. Madeira este o insulă vulcanică cu climă mediteraneană, ceea ce favorizează creșterea plantelor și fructelor exotice, cum ar fi: cactuși, maracuja, banane, maracuja-banane, papaya, castane, avocado, banane-ananas, struguri și multe altele. Pe insulă nu am văzut foarte multe animale, dar în schimb am văzut o mulțime de șopârle.

În a doua zi am mers la școala internațională din Ponta do Sol unde am fost întâmpinați cu căldură atât de copii cât și de cadrele didactice de acolo. Recunosc că la început, când am văzut școala de afară, nu am fost prea entuziasmată, dar când am intrat, am fost complet surprinsă de ceea ce am putut vedea. Toate sălile de clasă aveau câte o tablă interactivă, iar școala era plină de proiecte și lucrări făcute de copiii care învățau acolo. În spatele școlii elevii puteau beneficia până și de bazin de înot.

În a treia zi ne-am plimbat cu telescaunul pe culmile munților și am vizitat o grădină botanică.

 În a patra zi am mers cu barca în largul Oceanului Atlantic, unde am putut vedea un impresionant spectacol făcut de delfini și balene.

În ultima zi am călătorit cu autocarul la Santana, pentru a studia casele tradiționale ale locuitorilor.

 Pot spune că această mobilitate mi-a schimbat viața, dăruindu-mi noi informații minunate și interesante despre poporul portughez și despre traiul acestuia. A fost o excursie minunată, pe care niciodată nu o voi putea uita!

Ioana HUIDIU, clasa a VI-a E:  În timpul călătoriei mele pe faimoasa insulă Madeira, situată în partea de nord a Oceanului Atlantic, am aflat numeroase informații interesante despre flora, fauna, obiceiurile și sistemul de învățământ ale acesteia. 

Flora insulei este foarte dezvoltată pentru o insulă vulcanică: des întâlniți sunt bananierii, care cresc foarte rapid. De asemenea, mai sunt si fructele subtropicale (de exemplu, fructul  pasiunii, banana-ananas, annona și multe altele). 

Fauna este reprezentată în mare parte de șopârle (foarte des întâlnite în orice zona a insulei), delfini, balene și papagali. 

Învățământul, din punctul meu de vedere, este foarte dezvoltat. Elevii au parte la majoritatea orelor pe parcursul dimineții, așa că mare parte din după-amiază sunt acasă, având timp să își facă temele și să petreacă timp cu familia. De asemenea, la școală au bazin de înot, bibliotecă, sală de pictura, laborator de informatică, cantină, terenuri de sport și diferite săli în care aceștia desfăsoară diverse activitați școlare. Ei servesc două gustări și prânzul acolo, în cantina școlii. Școlile consideră că pregătirea digitală a elevilor din Madeira este foarte importantă. așa că deseori își desfășoară activitățile asistați de calulatoare sau laptop-uri. 

Toate lucrurile din Madeira sunt așa de diferite față de cele cu care eram deja obișnuită. Cred că această călătorie m-a învățat să trăiesc clipa, profitând de ea. Insula este unică în  felul ei, prin toate lucrurile care te atrag către ea.

A fost o experiență uimitoare, pe care nu o voi uita niciodată.  

Dragoș Nicolae NEGREA, clasa a VII-a A: Timp de o săptămână, am fost împreună cu colegii mei în Madeira, o insulă de pe Atlantic. Am reușit să aflu lucruri noi despre flora, fauna, cultura și civilizația acesteia.

 În prima zi am cutreierat insula, observând plantațiile de bananieri si trestie de zahăr. Am fost impresionat de diversitatea speciilor de șopârle întâlnite pe insulă.

Cea de-a doua zi a însemnat întâlnirea cu colegii portughezi și observarea sistemului de învățământ de aici. Am fost uimit de faptul că elevii din Madeira fac lecții de înot în cadrul orelor de sport, în clasele a treia și a patra.

Ziua a treia a venit cu o experiență ,,colorată” și plăcut mirositoare. Am vizitat Grădina Botanică și am admirat diversitatea florei de pe insulă. După am mers la o piață agroalimentară, unde am văzut o mulțime de fructe exotice și specii de pești, neîntâlniți în România.

A patra zi a fost minunată! Am mers cu barca și am admirat balenele și delfinii din apropierea insulei.

În ultima zi am fost etnografi. Am văzut casele din Madeira, modul lor de trai, dar și portul lor popular.

A fost o experiență minunată, pe care mai doresc să o trăiesc încă o dată!

 Sara Ioana APOSTOL, clasa a VI-a D: „În luna noiembrie, în cadrul proiectului Erasmus, am petrecut o sãptãmânã încântãtoare în Madeira şi aş dori sã vã împãrtãşesc câteva impresii despre flora, fauna, obiceiurile şi sistemul lor de învãţãmânt.

Flora din Madeira este foarte bogatã în arbori tropicali, cactuşi, palmieri, plante medicinale şi aromatice şi multe altele. Cele mai spectaculoase flori de la grãdina botanicã mi s-au pãrut orhideele şi magnoliile.

Am aflat un lucru foarte interesant despre bananieri, din care, dupã ce se culegeau fructele coapte, era tãiat şi lângã el creştea altul nou. Acest proces se repetã în fiecare an.  Vedeta insulei era fructul delicios numit ananas bananã. La fel de popular este şi fructul pasiunii.

Fauna este bogatã în animale marine. Apele albastre ale oceanului gãzduiesc o mulţime de delfini şi balene. Pe uscat am vãzut şopârle de mãrimi mici şi nenumãrate furnici. În plimbarea cu vaporul am avut ocazia minunatã de a admira jocul puilor de balenã.

Locuitorii se ocupã cu agricultura, pescuitul  şi turismul. Casele lor au acoperişuri portocalii, iar în unele regiuni am gãsit cãsuţe fãcute din lut, pictate cu alb, albastru şi roşu.

Școala pe care am vizitat-o era consideratã monument istoric şi nu putea fi renovatã. Erau foarte puţini elevi, de diferite vârste şi uneori învãţau online. Fiecare salã avea o tablã interactivã pe care profesorii o utilizau pentru a preda.

Proiectul Erasmus mi-a oferit şansa de a trãi o experienţã de neuitat!

 Cosmin Andrei STAN, clasa a VII-a A: Experiența din Madeira a fost una de vis și de neuitat. Printre aspectele uimitoare erau fauna, flora, obiceiurile și sistemul de învățământ.

Fauna era în mare parte compusă de pești, și multe șopârle. Erau prezente sardine, balene, delfini și șopârle de pereți.

O mare parte din flora Madeirei era compusă din bananieri, care erau întinși pe multele dealuri ale insulei. Cealaltă parte din floră era formată din cactuși și alte fructe exotice.

Printre multele obiceiuri din Madeira, doar unul s-a remarcat. Acesta era mersul cu sănile. Acest obicei era folosit pentru a coborî cu ușurință de pe deal în Funchal.

Un lucru pe care l-am observat la școlile din Madeira era că unele erau aflate în clădiri istorice și că erau dotate cu materiale bune de învatamănt.

Printre multele informații noi și interesante pe care le-am învățat pe parcursul săptămânii petrecute în Madeira, eu am mai învățat o valoare importantă, aceasta fiind responsabilitatea”.

Miruna Ana FELEA, clasa a VI-a G: Pentru mine această experiență a fost una unică. Am aflat multe lucruri interesante despre: floră, faună, obiceiuri și tradițiile din Portugalia. Am descoperit lucruri interesante despre bananieri, pe care eu nu le știam. De exemplu, bananierul nu este un copac, ci este o plantă,  dar, din cauza dimensiuni, acesta este confundat cu un copac.

 Un lucru care mi-a atras atenția,  și care mi-ar plăcea să se aplice și în școlile din România, a fost modul în care se dăsfășoară unele ore în școala pe care am vizitat-o în Portugalia. De exemplu, aproape fiecare dișciplină are amenajat un laborator. M-a impresionat că există chiar și un laborator de muzică dotat cu instrumente musicale. De asemenea, mi-a plăcut că la orele de sport, elevii  mergeau la piscină.

După acestă experiență, pot spune că mi-am îmbogățit vocabularul limbii engleze cu noi cuvinte. Totodată, am descoperit limba portugheză și deja am reținut câteva expresii.

Consider că orice elev are de învâțat doar lucruri bune printr-o participare în proiectele Erasmus+.

Sofia Maria BRĂTUCU, clasa a VI- a D: Hai hui prin Madeira… așa începe povestea… când am fost anunțați că vom merge în Portugalia,  am fost foarte incântați… când am fost anunțați că vom merge in Madeira am fost de-a dreptul … extaziați. Era ceva extraordinar, urma să petrecem o săptamână deosebită în …. mijlocul Oceanului Atlantic.

După un zbor lung cu o escală in aeroportul din Munchen, am aterizat in Madeira – Funchal – pe unul dintre aeroporturile considerate a fi dintre cele mai periculoase din lume din cauza pistei scurte si a curenților puternici.

Pe lângă peisajele de vis, verdeața ce înconjura insula în lung și lat, m-a impresionat flora din Grădina Botanică – flori colorate viu, culturile de bananieri, terasele insulei cultivate cu plante.

Am descoperit fructe cu gust dulce acrișor pe care le-am savurat cu mare plăcere: fructul pasiunii, Monstera Deliciosa – un amestec de mango, ananas si banană, papaya, fructul Dragonului.  Piața agro-alimentară a orașului
Funchal, capitala insulei, m-a impresionat și m-a uimit cu diversitatea fructelor exotice. La școala parteneră din proiect, aflată într-o clădire monument istoric, am vizitat 2 clase de elevi din clasele 1-4 cărora le-am oferit câteva produse tradiționale românești și le-am povestit despre țara noastră.

Profesorii gazdă ne-au oferit prăjituri și ne-au prezentat modul în care se desfașoară orele in școala lor. Apoi, am vizitat școala și terenurile de sport, mi-a plăcut mult priveliștea care se întrezărea de la una din ferestrele școlii.

Căsuțele tradiționale din localitatea Santana mi-au plăcut în mod deosebit. Culorile vii, forma triunghiulară, acoperișul de stuf mi-au creat o imagine a modului în care au trăit locuitorii insulei în trecut. Copacii și florile care înconjurau căsuțele erau atât de frumoase, încât îmi vor ramâne ca amintire pentru mult timp.

Ziua care mi-a plăcut cel mai mult a fost cea în care am mers cu catamaranul într-o plimbare inedită pe Oceanul Atlantic, pentru a observa delfini și balene.

Și am avut noroc… câțiva delfini jucăuși și-au făcut apariția pentru deliciul nostru,  al tuturor. Mai apoi s-au ivit și câteva balene… a fost de-a dreptul impresionant.

Consider că am trăit o experiență inedită, că am căpătat o mulțime de cunoștinte noi și că mi-am făcut câțiva prieteni noi din școală. Consider un câștig pentru mine faptul că am avut ocazia să observ altă cultură, alte metode de invățare și să exersez limba engleză.

 

 

 

 

 

Articole similare