Educație

FOTO | Misterele multiplelor domenii de activitate ale lui Leonardo da Vinci, descifrate în laboratorul multimedia al Școlii nr. 15

Școala George Emil Pala­de (nr. 15) pregătește din aprilie implementarea ultimei mobilități din cadrul proiectului „STEAM like Leonardo”. Pandemia a determinat echipa de coordonare să solicite prelungirea cu 12 luni a proiectului, în speranța că se va putea realiza fizic și ultima mobilitate a acestuia, res­pectiv deplasarea în Polonia, Golub-Dobrzyn. Din păcate, restricțiile impuse de autoritățile poloneze, din cauza pandemiei nu au permis acest lucru și, de aceea, coordonatorii au decis implementarea online a ultimei mobilități.

„Instituția noastră a implementat activități premergătoare, în scopul rea­lizării la standardele dorite a tuturor activităților pre­văzute de săptămâna mobilității în online. Printre acestea enumerăm sesiuni de formare pentru utilizarea aplicațiilor Microsoft Teams sau GeoGebra Apps. Cei cinci par­teneri Româ­nia, Spania, Italia, Belgia și Polonia-, reuniți de tema mobilității, <Leonardo omul de știință și matematicia­nul>, au implementat în colaborare, sincron și asincron, temele propuse de partenerul gazdă, Polonia. Formatul online al mobilității a permis lărgirea echipei, care, în cazul nostru, a fost formată din 12 elevi de clasa a VIII-a și patru cadre care au implementat local activitățile mobilității, între 24-28 mai. Instituția noastră a avut oportunitatea de a pune în valoare competențele dobân­dite de elevii săi, prin realizarea unor activități moderne, inovative, facilitate de dotările tehni­ce recente ale laboratorului multimedia”, precizează Camelia Timofte, profesor limba engleză la Școala Gimnazială „George Emil Palade”.

Mobilitatea a început pe 24 mai cu activități în ­asincron care au presupus completarea profilului personal al participanților pe pagina padlet a jurnalului online, completarea cu versiunea în limba română a minidicționarului de termeni din domeniul știin­țelor, necesar implementării activităților ulterioare, completarea aștep­tărilor participanților printr-un chestionar mentimeter. Acti­vitățile au utilizat și dezvoltat competențele digitale și de limba engleză ale elevilor implicați, două din competențele cheie ale învățământului modern.

A doua zi a mobilității a fost dedicată activităților desfășurate sincron între parteneri. Participanții au descoperit Polonia și Golub-Dobryn printr-un tur virtual care a luat forma unui escape room educațional – parcurgerea cu succes a etapelor a oferit cifrele unui cod ce permitea rezolvarea finală a cerinței. Formatul educațional escape room este unul foarte modern, pliat pe cerințele nativului digital, interesat de utilizarea tehnologiei în rezolvarea sarcinilor de lucru și motivat prin captarea continuă a atenției prin provocări educaționale. Chestionarul rezolvat în colaborare între parteneri a permis exersarea competențelor interculturale dobândite prin realizarea sarcinilor anterioare. Pre­zentarea informațiilor esen­țiale despre domul geode­zic și despre corpurile plato­nice desenate de Leo­nardo da Vinci, a constituit baza teoretică a activităților practice de a doua zi. Completarea jurnalului online cu reflecții și impresii a continuat.

Mobilitatea a continuat pe 26 mai prin activitatea practică STEAM, în echipe naționale, de construcție a domului geodezic și a corpurilor platonice. Partene­rii au construit simultan aceste corpuri și au completat fișe de observație despre acestea. Aplicația online GeoGebra le-a permis vizualizarea acestora în 3D și aprofundarea noțiunilor geometrice. Aplicația Quizizz a favorizat participarea simultană a partene­rilor la un chestionar des­pre corpurile construite și analizate anterior. Ziua s-a încheiat cu impresii și rezoluții completate în jurnalul online padlet al mobilității.

Pe 27 mai, „Leonardo’s detectives” a fost activitatea care a permis colaborarea simultană a partene­rilor în șase echipe internaționale, în scopul de a descifra misterele conectate multiplelor domenii de activitate ale personalității polimorfte ale lui Leonardo da Vinci. Coechipierii au avut de descifrat coduri, de interpretat mesaje scrise în oglindă, de a face conexiuni logice sau de a realiza calcule matematice. Plăcerea de a colabora și de a identifica soluții ­pro­blemelor logice a fost ­be­neficiul principal al acestei activități. Exersarea limbii engleze, dezvoltarea competențelor digitale și a celor interculturale sunt, de asemenea, alte rezultate educaționale atinse. A patra zi a jurna­lului online și-a scris rândurile.

În ultima zi a mobilității online, participanții au ela­borat, cu ajutorul aplica­țiilor online Canva sau Po­wer Point, postere comune cu cele mai relevante aspecte ale activităților desfășurate online. Ultimele impresii des­pre programul mobilității „Leonardo, omul de știință și mate­maticianul” au colorat emo­țional pagi­nile jurnalului online.

„Participarea în acest proiect m-a ajutat să-mi dezvolt cunoștințele in limba engleză. De-a lungul anilor, mi-am făcut mulți prieteni din alte 4 țări. A fost o experiență minunată pe care o recomand! Această experiență a fost una memorabilă. Chiar dacă activitățile s-au desfășurat atipic, in online, emoția reîntâlnirii cu partenerii a fost unică. Am învățat lucruri noi și am avut ocazia să lucrez în grupe mixte internaționale, ceea ce face ca procesul de învățare să fie mai ușor și mai eficient. Totul s-a desfășurat într-o atmosferă relaxantă, prietenoasă. Fiind ultima mobilitate, am încheiat cei 3 ani frumoși de când a pornit acest proiect. Eram mici, neștiutori, crescând împreună cu proiectul, ajungând acum în clasa a opta. Voi duce cu mine mai departe aceasta experiență și nu o voi uita. Cu siguranță îmi va fi de folos în viața de licean. Ii mulțumesc doamnei diriginte pentru oportunitatea pe care am avut-o. Fără dumneaei, acești ani ar fi fost lipsiți de farmec”, susține Alice Bulf.

„Deși activitățile făcute în această săptămână au fost în online, si nu fizic, așa cum a fost până acum, din punctul meu de vedere, a fost o reușită! Fiecare activitate ne-a stimulat si ne-a făcut să înțelegem că orice este posibil, mai ales în perioade ca acestea. îmi va fi dor de acest proiect!”, spune Roxana Ene.

„Deși nu ne-am putut întâlni fizic, am reușit să ne mobilizăm și să facem din acest proiect o experiență unică, inedita, din care cu siguranță am avut cu toții de învățat. Sunt fericit ca am făcut parte din acest proiect, am realizat o serie de activități extraordinare, am cunoscut oameni minunați, cu care am dialogat ușor si am legat prietenii. Mult succes tuturor!”, a declarat Rareș Grigore.

„Mă bucur că am avut parte de o experiență uimitoare ca participarea în acest proiect. Fiecare activitate a fost interesantă și am avut de învățat multe lucruri noi într-un mod inedit. Cel mai mult mi-au plăcut mobilitățile, chiar și cea on-line. Fiecare zi a fost captivantă. Am cunoscut persoane noi, ne-am distrat învățând și ne-am bucurat de fiecare moment. De asemenea, ne-am exersat abilitățile de a lucra într-o echipă, de a vorbi limba engleză și nu doar atât. Mulțumită profesorilor coordonatori totul a decurs minunat și aș mai repeta, cu drag, experiența”, spune Maria Dragomir.

„Deși mobilitatea în Polonia nu s-a desfășurat fizic, acest lucru nu ne-a descurajat. Activitățile s-au desfășurat în mediul online, materialele pe care trebuia să le parcurgem, fiind educative. Am reușit să comunicăm cu ceilalți participanți și chiar s-a creat o legătură între noi. Am muncit împreună, am râs, ne-am ajutat, toate acestea prin coordonare. De când sunt în acest proiect, am avut mai multă răbdare, am cunoscut noi oameni și mi-am îmbogățit vocabularul limbii engleze. Am văzut și cunoscut atâtea tipuri de oameni ceea ce m-au condus la o adevărată experiență de viață”, susține Ștefania Apostolescu.

„Chiar dacă nu am mai ajuns în Polonia, mobilitatea la care am lucrat a fost foarte distractivă și informativă. Am avut plăcerea de a lucra cu elevi din alte țări, nu doar din Polonia, datorită acestui fapt, ne-am format legături cu mai multe persoane. Acest proiect ne-a învățat să lucram în echipă, indiferent de limbă, naționalitate sau vârstă. Fiecare dintre țările membre au fost foarte primitoare cu elevii care au participat și care au ajuns să le viziteze. A fost mult de muncă, dar a meritat efortul depus, deoarece în final, am ajuns să cunoaștem persoane noi și potențiali prieteni”, menționează Alexandru Istrate.

„Chiar dacă nu am putut merge fizic în Polonia, am reușit sa ne desfășurăm activitatea online fără nicio problemă. în timpul proiectului am interacționat cu ceilalți participanți, lucrând împreună la diferite activități. Ne-am distrat, am râs și, totodată, am învățat multe lucruri noi. Ne-am îmbunătățit vocabularul limbii engleze și am cunoscut o mulțime de oameni noi în acest proiect și eu sunt sigur că voi dori să mai particip și la alte proiecte asemănătoare”, susține Teodor Gheorghe.

„Pot spune că acest proiect m-a maturizat prin prisma faptului că m-a responsabilizat. M-a învățat că munca depusă are la final o răsplată, nu neapărat materială, cât sufletească. Satisfacția simțită acum, pe finalul proiectului, nu se  compară cu nimic. Aș repeta experiența aceasta și o recomand următoarelor generații”, precizează Ioana Bibic.

„Proiectul acesta a fost unul care pe mine m-a schimbat, chiar în bine. Am avut ocazia să întâlnesc noi oameni, de la care am avut de învățat, să vizitez locuri grozave și să mă distrez pe cinste! Datorită acestui proiect, cunoștințele mele în ceea ce privește limba engleza, istoria și științele s-au îmbogățit. Am lucrat alături de colegi de clasă, mai mari, mai mici, dar și alături de parteneri din alte țări. Am făcut schimburi de idei, am colaborat, astfel încât, la final, toată lumea să se aleagă cu o experiența plăcută, aflând mai multe lucruri.

Sunt foarte bucuroasă ca am putut face parte din acest proiect!”, spune Raisa Cătuneanu.

„Să fiu parte din acest proiect a fost una dintre cele mai bune alegeri și experiențe. Am reușit să evoluez pe mai multe planuri, cum ar fi limbile străine, științele și TIC. Această mobilitate mi-a reamintit clipele frumoase în care colaboram fizic cu oameni diferiți, proveniți din culturi europene diverse, dar care au dovedit că cel mai important e spiritul de echipă”, spune Alessia Drăgoiu.

„A fi implicat în activitățile unui proiect, atunci când ești în școală, este o provocare, dar și o bucurie. E nevoie de creativitate, inițiativă, spontaneitate, dar și de perspectivă, energie, nevoia de autodepășire. Timpul dedicat proiectului Erasmus a reușit să arate tuturor participanților cât de ușor este să aduni informații noi prin intermediul lucrului în echipă. Atunci când am acceptat să fiu parte din echipa  proiectului Erasmus nu știam foarte bine cum avea să fie. Eram foarte curioasă și dornică de experiențe noi și diferite față de experiențele oferite de școală până în acel moment. Timpul a zburat. Astăzi, după 3 ani, am privit cu bucurie și nostalgie în urmă. Pentru mine, proiectul Erasmus a fost o ocazie de dezvoltare personală, prin asimilarea  unor cunoștințe diverse, prin experimentarea unor metode alternative de învățare, prin contextul intercultural creat. Profesorii coordonatori au fost mereu lângă noi și ne-au ajutat la orice problemă. Sunt onorată ca am putut face parte dintr-un astfel de proiect unde am putut întâlni niște persoane minunate cu care voi menține legătură în continuare”, a precizat Ruxandra Rusen.

„Participarea în cadrul proiectului Erasmus m-a ajutat să evoluez ca elev, dar cel mai important ca persoană. Un rol important l-au avut profesorii implicați în proiect care ne-au îndrumat și ne-au fost alături pe parcursul întregii perioade. Prin participarea la activitățile  din cadrul proiectului în ultimii trei ani am învățat că educația poate să fie predată prin moduri amuzante și interactive, care ne pot stimula dorința de a învăța și de a evolua. Cu ajutorul acestei experiențe am cunoscut persoane din alte țări, cu alte obiceiuri  și cu alte  programe educative care mi-au devenit prieteni și cu care mențin  o legătură strânsă. Activitățile din cadrul proiectului ne-au provocat  latura creativă, atenția, abilitatea de a lucra în echipe, de a ne înțelege cu persoane din alte țări și de a ne obișnui să ne descurcăm în situații noi. A fost o experiență de neuitat și dacă s-ar putea aș mai repeta experiența aceasta încă o dată cel puțin. Experiența din această săptămâna din cadrul proiectului a fost diferită față de celelalte. Cu toate acestea, a fost o săptămâna la fel de interesantă. Am avut parte de  activități interactive care ne-au provocat atenția, creativitatea, abilitățile de lucru în echipă și abilitățile de a comunica cu persoane din alte țări în limba engleză”, spune Iasmina Iancu.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker