Actualitate

Cum fac doi soți buzoieni bani din fake-news

Conspirații, știri false și propagandă. Zeci de site-uri publică și fac bani din știri false, conspirații și titluri înșelătoare, relatează publicația PressOne, citată de ­Pa­gina de Media.  Este vorba ­des­pre două rețele de site-uri: Extra News și Conspirații Îndeplinite. Cele două rețele, formate din zeci de site-uri, au în comun două lucruri: acționează în grup și obțin bani din rulajul unui conținut de tip clickbait, punctează sursa citată.

Rețeaua Extra News este formată din zece site-uri – cyd.ro, extranews.ro, adevaruldeazi.ro, matinalromania.ro, news-zone.ro, newsromania.eu, puterearomanilor.ro, romaniamatinal.ro, stirifiltrate.ro și stirisinoutati.ro – și vinde publicitate „la pachet” pe acestea. Investigația PressOne a dus către soții, Costin și Ioana Roxana Burducea, ca fiind legați de aceste site-uri. Costin Burducea apare în Registrul Comerțului ca fiind deținătorul firmei Cyd Pro Media Advertising SRL, înregistrată în Buzău.

O a doua rețea, „Conspirații îndeplinite” conține site-uri ca dir.org.ro, gazetadeinformatii.ro și cocoon.ro. Iată un exemplu de material publicat pe site-ul cocoon.ro, remarcat de PressOne: „Oamenii de știință au confirmat că dangătul clopotelor de biserică distruge virusurile gripale, hepatice, tifoide, a scarlatinei și altor agenți patogeni ai infecțiilor, are un efect dăunător asupra celulelor canceroase, contribuie la revigorarea organismului chiar și în condiții de alimentație insuficientă”. De asemenea, respectivele site-uri ­pu­blică un mix de știri false sau conspiraționiste, sfaturi despre alimentație sănătoasă și cure de slăbire minune, știri politice copiate din ziarele naționale și simplificate, mai scrie sursa citată. Materiale sunt promovate pe pagini de Facebook cu audiențe de sute de mii de utilizatori.

Proprietarii Cocoon.ro sunt, scrie PressOne, Dragoș Birjaru și Camelia Chicomban. ,,În urmă cu câțiva ani, aceștia apăreau împreună la OTV pentru a-și susține teoriile conspiraționiste”, notează PressOne.

Familie de site-uri 

,,Am identificat în ultima lună mai multe rețele de site-uri care imită ziare și au în comun două detalii: acționează în grup și obțin bani din rulajul unui conținut de tip clickbait. În cazul de față, vorbim despre un mix de știri false sau conspiraționiste, sfaturi despre alimentație sănătoasă și cure de slăbire minune, știri politice copiate din ziarele naționale și simplificate și, în unele cazuri, chiar materiale de propagandă pro Rusia copiate direct din Sputnik. La rândul lor, materialele sunt preluate și promovate de pagini de Facebook cu audiențe de sute de mii de utilizatori, injectând acest tip de conținut în grupuri create special pentru a reuni amatorii de conspirații și știri alarmiste. Acest sistem de  funcționare este o rețetă de făcut bani din publicitate: de cele mai multe ori, publicitatea pe care companiile și-o cumpără prin platforme precum Google AdSense, Rubicon Project, Criteo sau Xaxis. Dar poate la fel de bine să fie și o metodă de propagare a dezinformării”, scrie PressOne.

Fenomenul a fost observat și menționat într-un studiu realizat de Centrul pentru Media, Informații și Societate al Universității Centrale Europene. Iată ce notează autorii studiului: „Publicitatea sub formă de bannere, ferestre pop-up și conținut sponsorizat este atât de întâlnită, încât pe unele din aceste site-uri nici măcar ­pa­gina de contact nu este accesibilă, din cauza cantității uriașe de advertising. Un trend pe care l-am sesizat este acela de a crea rețele sau «familii» de site-uri. Din 50 de site-uri ­ana­lizate în profunzime pentru acest studiu, aproximativ 16 erau parte dintr-o astfel de familie”.

PressOne a identificat două astfel de ,,familii” și pe proprietarii lor; dintre acestea una oferă ,,la pachet” publicitate sau chiar spațiu editorial pe un set de zece site-uri care imită ziare și care promovează conținut clickbait și fals. ,,Am cerut o ofertă de prețuri și am aflat că putem publica orice advertorial pentru 80 sau 100 de lei, în cazul în care e vorba de subiecte politice”, scriu autorii anchetei jurnalistice.

Publicitate la pachet pe zece site-uri

,,Într-o lume indiferentă, confuză și cu valori răsturnate, CYD.RO este un altfel de site, având un altfel de mesaj. Prin subiectele de actualitate, prin tonul cald și optimist al realizatorilor și prin interesul pentru problemele cititorilor, CYD.RO este prin informația care o oferă alături de toți cei care au nevoie de un prieten, de putere și de speranță”, așa începe descrierea site-ului cyd.ro. În topul celor mai citite materiale, pe cyd.ro descope­rim o teorie a conspirației celebră, iar puțin lângă ea publi­citate la diete fantasmagorice care te vor slăbi în 9 zile și tratamente minune. Însă detaliul cu adevărat uimitor este oferta publicitară pe care o anunță cyd.ro: posibilitatea de a cumpăra publicitate sau spațiu editorial direct într-un set de zece astfel de ziare: cyd.ro, extranews.ro, adevaruldeazi.ro, matinalromania.ro, news-zone.ro, newsromania.eu, puterearomanilor.ro, romaniamatinal.ro, stirifiltrate.ro și stirisinoutati.ro.

Pe site-ul ExtraNews, cuprins în pachetul ,,promoțional” pe care îl oferă cyd.ro, se amestecă știri politice copiate din alte surse cu rețete de slăbit, metode de cultivat legumele sau sfaturi anti colici la bebeluși. La fel ca majoritatea celorlalte site-uri din grup, materialele publicate de Extra News nu afișează și data la care au fost publicate, ceea ce le face să fie greu de verificat în timp real și mai ușor de rostogolit periodic pe Facebook. Site-urile menționate în pachet sunt promovate de câteva pagini de Facebook, care au împreună o audiență de peste un milion de utilizatori. Printre ele, găsim pagina News, cu 847.000 de like-uri, pagina News Zone, cu 121.000 de like-uri, DeseneLive (102.000 like-uri), News România (241.975 like-uri) sau Românii (178.000 de like-uri).

O căutare încrucișată ne-a dus la două nume: soții Costin și Ioana Roxana Burducea. Ambii buzoieni, ei sunt administratori ai paginii de Facebook News, menționată anterior, care postează constant link-uri la conținut de pe site-urile menționate. Costin Burducea se prezintă pe Facebook ca fiind fost angajat al companiei Google și apare în ­Re­gistrul Comerțului ca fiind deținătorul firmei Cyd Pro Media Advertising SRL, cu link activ către site-ul cyd.ro, despre care scriam mai sus. Compania este înregistrată la Buzău, de unde provine și Ioana Roxana Burducea, și are trecut la domeniul CAEN Activități de servicii privind sistemele de securizare.

Datele cele mai recente de pe Registrul Comerțului arată că firma a fost înființată în 2016, și pentru anul 2018 a avut profit de 51.000 de lei, la o cifră de afaceri de peste 350.000 de lei. Niciunul din cele două numere de telefon menționate de Registrul Comerțului nu mai sunt în funcțiune.

PressOne am reușit, în schimb, să obțină informații despre prețul cu care pot fi publicate materiale în această rețea solicitând, sub altă identitate, o ofertă de prețuri pentru publicitate în rețeaua de site-uri, menționând că sunt interesați să cumpere spațiu ­editorial și întrebând dacă există condiții speciale legate de conținutul politic. ,,Bună ziua, pentru un advertorial scris de dumneavoastră prețul este 80 de lei inclus TVA. Pentru știri legate de politică 100 de lei inclus TVA”. Răspunsul este semnat de același Costin Burducea. Niciunde nu este precizată vreo condiție pentru conținut.

Articole similare