Educație

Cum este prezentat Colegiul „Eminescu” pentru absolvenții de clasa a VIII-a

Elevii care au absolvit opt clase și au susținut Evaluarea Națională au la dispoziţie o săptămână, din 11 până pe 19 iulie – excepţie făcând zilele de sâmbătă şi duminică, 13 și 14 iulie -, pentru a depune, ajutaţi de părinţi şi de diriginţi, fişele de înscriere la liceu. În legătură cu completarea fişelor de înscriere la liceu, elevilor li se recomandă, ca și în anii anteriori, să bifeze cât mai multe opţiuni, astfel încât să fie siguri că obţin înscrierea la unul dintre liceele dorite. De asemenea, se recomandă completarea fişei de înscriere bifându-se licee unde elevii ştiu că au şanse să fie admişi raportat la rezultatele obţinute la Evaluarea Naţională 2024.

Dincolo de aceste recomandări cu care ne-am obișnuit, observăm în această perioadă cât de serios tratează liceele de elită selectarea elevilor, încercând să se prezinte în fața lor cu cât mai multe informații care să îi ajute în luarea unei decizii. Astfel, foarte multe  informații despre licee aflate în primele poziții ale clasamentului județean după rezultatele de la Evaluare Națională și Bacalaureat au ajuns zilele acestea și în spațiul online.

Remarcabilă este prezentarea pe care un cadru dicatic, cu o carieră de peste 30 de ani în slujba copiilor, a comunității buzoiene, la al doilea mandat de director la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, unde predă Biologie. Ea face această prezentare din dorința de a ajuta, de a insufla copiilor pasiunea pentru cunoaștere, așa cum a făcut-o cu mult drag de la prima oră pe care a ținut-o în învățământ. Voicu vorbește despre Colegiul Național „Mihai Eminescu” cu sufletul luminos după o viață întreagă pe care a dedicat-o școlii – pentru că a trebuit să se adapteze de multe ori schimbărilor din învățământ -,  fiind practic „părinte” pentru atâtea generații de elevi, având în portofoliu, pe lângă reușitele sale, și mulțumirea rezultatelor extraordinare pe care le-a obţinut cu școlarii săi de-a lungul anilor şi satisfacția reușitei de a-i fi format și ca viitori adulți.

„Elevii de clasa a VIII-a pot începe să își exprime opțiunile cu privire la ce liceu doresc să urmeze ciclul liceal. Eu le propun un colegiu aparte, un colegiu care m-a format atât pe mine, cât și pe alte zeci de mii de tineri. Pentru o mai bună înțelegere a recomandării mele voi face o scurtă prezentare a acestui colegiu începând cu anul 1990”, a scris pe pagina de socializare Camelia Voicu, directoarea Colegiului Național „Mihai Eminescu”, unitate de învățământ cu al doilea rezultat pe județ, respectiv cu 96,11 la sută  procent de promovare la Bacalaureat.

Colegiul „Mihai Eminescu” din Buzău a cunoscut o evoluție semnificativă din anul 1990 până în 2024, evoluție despre care vorbește și directoarea Camelia Voicu în prezentarea sa pentru elevii buzoieni, pe care a așezat-o într-o ordine cronologică, pe perioade de câte zece ani, fiind un fin observator al transformărilor colegiului în paralel cu cele ale societății.

În perioada 1990-2000, își începe directoarea Camelia Voicu expunerea, după căderea regimului comunist, Colegiul „Mihai Eminescu” a început un proces de modernizare și adaptare la noile realități democratice și economice. De aceea, „în această perioadă, școala s-a deschis către noi metode de predare și a început să promoveze mai mult autonomia și creativitatea elevilor. Am discutat cu un fost elev din perioada 1992-1996, care rememorează devotamentul profesorilor, ținuta lor de înaltă morală și modul în care părul lung, blugii și influențele culturale ale generației MTV au definit această perioadă frumoasă și nostalgică. Profesorii de atunci, în ciuda provocărilor tranziției, au menținut un standard educațional ridicat și au încurajat spiritul liber și nonconformist al elevilor”, punctează directoarea eforturile cadrelor didactice din acea perioadă.

În următorul deceniu, povestește directoarea, colegiul s-a dezvoltat și prin integrarea de tehnologii moderne în procesul educațional. Pe de altă parte, în această perioadă s-a simțit și o transformare a relațiilor dintre părinți și școală. „Laboratoarele de informatică au fost dotate cu echipamente noi, iar Internetul a început să fie utilizat ca resursă didactică. Profesorii au urmat cursuri de formare continuă, adaptându-se la noile metode de predare interactive și digitale. Elevii, sprijiniți de părinți, au participat la numeroase concursuri și olimpiade naționale și internaționale, aducând prestigiu școlii. Relația dintre școală și comunitate s-a consolidat, părinții implicându-se activ în viața școlară prin asociații și comitete”, afirmă directoarea Camelia Voicu.

În anii 2010-2020 și-au făcut simțită prezența influențele externe în Educație. În perioada marcată de o intensificare a globalizării, Colegiul „Mihai Eminescu” a încheiat parteneriate cu școli din străinătate, facilitând schimburile de experiență și proiectele comune. Despre această perioadă, directoarea Camelia Voicu spune că este cea în care „profesorii au continuat să fie piloni ai calității educației, mulți dintre ei obținând distincții pentru activitatea didactică și contribuind la elaborarea unor manuale și ghiduri metodologice”. De asemenea, directorul consemnează și progresele pe care le-au înregistrat elevii în perioada menționată. „Elevii au avut rezultate remarcabile la examenele naționale, iar mulți dintre ei au fost admiși la universități de prestigiu din România și din străinătate”, a consmenat directoarea Colegiului Național „Mihai Eminescu”. Transformările sociale au fost reflectate și în activitățile extracurriculare, care au devenit tot mai diversificate, acoperind domenii de la științe exacte la arte și sport.

Ultimii ani, mai greu de gestionat

Perioada 2020-2024, este o perioadă mai aparte, în care colegiul a funcționat în cadrul unei alte instituții școlare, din cauza renovării clădirii de pe strada Independenţei. Revenirea acasă, în clădirea renovată și modernizată, înseamnă un nou început bun pentru această școală de tradiție. A fost o perioadă pe care instituția de învățământ a traversat-o cu bine, chiar și în condiții de pandemie, iar revenirea acasă, în clădirea de patrimoniu, a dat un impuls deosebit acestei prestigioase unități de învățământ buzoiene.

„Ultimii ani au adus noi provocări, în special datorită pandemiei de COVID-19. Colegiul a trebuit să se adapteze rapid la predarea online, profesorii dovedind o capacitate extraordinară de adaptare și inovație. Elevii, sprijiniți de părinți, au continuat să participe activ la cursuri și să obțină rezultate notabile, demonstrând reziliență și determinare. După revenirea la predarea în format fizic, colegiul a implementat un model hibrid, combinând avantajele predării tradiționale cu cele ale tehnologiei moderne. Proiectele de voluntariat și implicare civică au crescut, reflectând o conștientizare crescută a responsabilității sociale”, mărturisește directoarea Camelia Voicu.

„Răspunzători” pentru toate aceste rezultate, în opinia directoarei de la „Eminescu”, sunt deopotrivă  profesorii, elevii și părinții. „Aș vrea să vă spun despre meritele profesorilor, elevilor și părinților. Îi iau pe rând nu în urma unei anume importanțe pe care o prezintă în cadrul procesului de predare învățare, ci pentru că așa doresc să strig catalogul.

Profesorii au fost inima și sufletul colegiului, menținând standarde academice înalte adaptându-se constant la noile cerințe educaționale și tehnologice. Devotamentul lor și ținuta morală au fost esențiale în formarea tinerilor generații. Elevii, prin munca lor, au adus numeroase premii și recunoașteri colegiului, demonstrând că educația de calitate își arată roadele. Adaptabilitatea și creativitatea lor au fost puncte forte în fața provocărilor.

Părinții au jucat un rol crucial prin sprijinul oferit, atât material cât și moral. Implicarea lor în activitățile școlare a consolidat comunitatea și a asigurat un mediu propice dezvoltării educaționale”.

Pregătiri pentru viitor

Colegiul „Mihai Eminescu” din Buzău continuă să fie un far al educației în regiune, pregătindu-și elevii pentru viitor printr-o combinație de tradiție și inovație, spune directoarea care explică cum se va realiza acest lucru. „Focusul pe competențe digitale, gândire critică și responsabilitate socială asigură că absolvenții săi sunt bine pregătiți pentru provocările viitoare, fie că aleg să își continue studiile în țară sau în străinătate. Devotamentul și profesionalismul profesorilor, implicarea activă a părinților și entuziasmul elevilor sunt garanția unui viitor luminos pentru acest prestigios colegiu. Așa că, dragi absolvenți de clasa a VIII-a, optați pentru o educație umanistă, în spiritul frumosului și al generozității intelectuale!”, este mesajul cadrului didactic și al directorului Colegiului cu gândul la viitor.

Articole similare