duminică, 07 martie 2021

Cum a devenit succes național o aplicație didactică dezvoltată la Buzău

• Inițiatorul ei este profesorul Merito buzoian Monica Mocanu

Aplicația Teleskop, prin care profesorii pot primi feedback anonim de la elevii lor, a fost actualizată cu un sistem ce permite răspunsuri des­chise, ajungând la standardul aplicațiilor internaționale de acest fel.  „Avem trei formulare noi. Unul la final de oră online, al doilea despre autonomia în învățare a elevilor (care este foarte importantă în perioada de pandemie) și un formular la final de semestru, pentru exact această perioadă din an”, spune profesorul ­Mo­nica Mocanu, inițiatorul aplicației.

Teleskop este un proiect care a pornit  înainte de declanșarea pandemiei, când nimeni nu intuia că școala se va muta în online și că, odată cu aceasta, și modalitatea de a obține feedback din partea elevilor ar putea să sufere transformări importante. Dacă la orele față în față cel mai important feedback al profesorului sunt ochii copiilor care îi urmă­resc explicațiile din timpul orei, în școala online lucrurile sunt diferite, mai ales atunci când elevul decide să participe la oră cu camera închisă. Și din acest motiv, proiectul Teleskop este unul vizionar în ceea ce privește feedback-ul pe care profesorul dorește să-l ob­țină de la ­elevi.

Dorința profesioniștilor care au creat acest proiect a fost însă mai mult decât un simplu feedback, a fost ca fiecare profesor să aibă posibilitatea să stabilească „starea de bine a elevilor” la ora sa. Și, nu în ultimul rând, aplicația de feedback este un demers educațional care întărește relația de încredere între elev și profesor.

La Buzău, proiectul a captat inițial interesul profesorilor din comunitatea Merito: „La Buzău avem o comunitate strânsă în jurul proiectului <Merito>, în care sunt câțiva profesori, colegi din Buzău. Aici suntem o comunitate de peste 70 de persoane, în principal profesori, dar și oameni de afa­ceri preocupați de educație, antreprenori. Este o comunitate deschisă, a putut să vină oricine a dorit, ne întâlneam o dată pe lună în 2020, cu anunțuri pe Facebook. Am avut în decembrie inclusiv un atelier de livrare și preluare de feedback pentru profesori din Buzău. Am organizat acest atelier în regim intern deocamdată, pentru a învăța să folosim rezultatele feedback în pașii următori”, mai spune ­Mo­nica Mocanu, profesor ­Me­rito.

700 de profesori au devenit utilizatori, în ultimele 3 luni

Comunitatea profesorilor interesați de feedback se mărește pe zi ce trece. În cele trei luni, câte au trecut de la lansarea în aplicație a formularelor deschise, nu­mărul utilizatorilor a crescut cu 700 de profesori. Adică, față de anul precedent, în care aplicația utiliza doar itemi cu întrebări închise, prin care profesorul primea niște procente care reflectau, spre exemplu, opinia elevilor din clase legat de corectitudinea evaluării, numărul profesorilor care au aplicat la Teleskop a crescut cu 700 de persoane. Facem mențiunea că informațiile obținute se află doar la dispoziția profesorului, în contul propriu.

În ceea ce privește nu­mărul de utilizări/completări de formulare, acesta a depășit cifra de 10.000. Mai exact, aplicația, existentă deja de doi ani în magazinele de aplicații mobile, a înregistrat până acum 10.000 de completări ale formularelor de către elevi din România (bine­înțeles și din Buzău) și Republica Moldova.

Teleskop este un demers educațional și despre încredere

Teleskop este o aplicație ce poate fi descărcată gratuit. Profesorii își descarcă aplicația, iar elevii  au nevoie de un telefon/device cu co­nexiune la internet, nefiind necesară logarea. Formularul se selectează și link-ul generat se trimite clasei, completarea chestionarului durând câteva secunde /minute. Răspunsurile sunt anonime, iar rezultatele sunt disponibile doar profesorului care a trimis formularul, în contul propriu. „Este foar­te importantă relația de încredere, în sensul că răspunsurile copiilor sunt ano­nime, dar și că profesorul ține cont de ceea ce spun informațiile pe care le pri­mește. Ideal este ca să și discutăm cu ei răspunsurile trimise, pentru a le transmite că am ținut cont de opiniile lor. Le transmitem astfel că este foarte importantă relația de încredere și că aceste răspunsuri contează.  Formularele acestea nu înlocuiesc discuțiile deschise, pentru că nu trebuie să devenim niște anonimi care să ne spunem lucruri. Dimpotrivă, formularele repre­zintă un exercițiu de comunicare, ele fiind complementare discuțiilor directe.  Sunt și copii care poate vin cu anumite experiențe din alte școli, poate sunt mai timizi sau se tem de reacția colegilor. Unele întrebări sunt legate și de  atmosfera din clasă, pe noi, profesorii, ne interesează dacă în clasă este o atmosferă propice învățării și dacă este o relație de sprijin”, explică Monica Mocanu, profesor de matematică la Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” și la Liceul Teoretic „Alexandru Marghiloman”.

Teleskop, feedback despre starea de bine a elevilor

Starea de bine a elevilor este un deziderat în orice școală. Teleskop este un instrument cu care se poate stabili în ce măsură se atinge acest deziderat. „Noi o să avem în semestrul următor și formulare de stare de bine a copiilor și a profesorilor, ca și de identificare a culturii de feedback din școală, care ar fi bine să devină mai puternică și să contribuie la o învățare mai relevantă”, a mai explicat profesorul buzoian.

Echipa de lucru a acestei aplicații este formată din  Monica Mocanu, Laura Borbe, Mădălina Vilău și Bogdan Vizitiu.

loading...
error: Content is protected !!