vineri, 16 aprilie 2021

Cum a ajuns ambasadoarea Austriei să facă reclamă Muzeului Județean

Un jurnalist cu o carieră de presă în care a jucat toate rolurile, de la reporter la publisher, Dragoș Vărșăndan, vorbește în „Propagarta” despre o călătorie a sa recentă la Buzău, foarte plăcută, despre care spune că i-ar fi personalizat propria experiență turistică, mai ales că i-a îndepărtat sentimentul pe care îl căpătase în vizitele sale anterioare prin țară, în locuri în care muzeele de istorie sau cele de artă sunt „încremenite în secolul trecut, iar muzeografii lor sunt de fapt niște gardieni sau gestionari ai fondului pe care l-au primit cu proces verbal și nu curatori de expoziții”.

Este vorba despre popasul pe care l-a făcut la Muzeul Județean Buzău la îndemnul ambasadoarei Austriei care, într-o discuție pe care au purtat-o în timpul unui eveniment din Capitală, i-a descris elogios întâlnirea sa cu această instituție de cultură buzoiană: „Am văzut un muzeu modern, care își valorifică din plin exponatele. Multe, puține, câte sunt, pleci de acolo cu gândul la ele și cu o mulțime de informații interesante în minte”.

Dragoș Vărșăndan spune că a fost intrigat de cele relatate de ambasadoarea Austriei și, fiind pasionat de muzee, a vrut să vadă cu ochii săi dacă așa stau lucrurile. În relatarea sa, jurnalistul nu își ascunde surprinderea pe care a avut-o când a descoperit Muzeul Județean Buzău, atât în ceea ce privește exponatele, valoarea lor, modul inedit de prezentare, cât și în ceea ce îi privește pe specialiștii care îl însuflețesc. Nimic prăfuit, nimic din ce ar aduce cu vreun depozit, așa cum, mărturisește că și-ar fi închipuit un muzeu județean. Ba, dimpotrivă.

„Am pus muzeul pe GPS și în mijlocul unui cartier de blocuri comuniste am descoperit această clă­dire de la începutul secolului trecut, renovată de curând, cu obișnuitul aer de lucrare <finanțată cu Fonduri Europene> pe care îl au mai toate clădirile oficiale din România (…) Dacă aveți câteva ore de pierdut în Buzău, vă recomand să-l vizitați. Este un fel de <shaorma cu de toate>, cum sunt mai toate muzeele județene din România. Are expoziții de artă, istorie, tehnică, numismatică, geologie sau arheologie. Și o sală de spectacole. Însă, mai mult decât un patrimoniu stufos, are expoziții inteligente, gândite pentru vizitatori de toate felurile și nu doar pentru pasionații de artă sau de istorie. Eu, unul, mi-am petrecut aproape două ore vizitându-l, fără să simt vreun moment că îmi pierd timpul, sentiment care mă cotropește de multe ori în muzeele românești. Dar, în țara lui <nu se poate> sau <merge și-așa>, se mai întâmplă și minuni”, a relatat jurnalistul Dragoș Vărșăndan.

Colecțiile unicat, o carte de vizită valoroasă

Câteva dintre recomandările punctuale ale jurnalistului pentru iubitorii de istorie și tradiții au fost cele care se referă la cea mai mare colecție de tapiserii din România, care se găsește la Muzeul Județean din Buzău, instituție culturală care găzduiește și cea mai mare colecție de telefoane. Pe lângă colecțiile unicat, jurnalistul-turist a apreciat că muzeul buzoian s-a gândit și la confortul vizitatorului. În muzeu se află instalate boxe cu senzori de mișcare și bănci, iar vizitatorii zăbovesc mai mult în muzeu. De altfel, sălile au muzică ambientală și traseul muzeului este presărat cu locuri în care vizitatorii să se poată odihni. Muzeul mai are un magazin de suveniruri, unde artizanii populari din zonă își pot vinde lucrările, un site foarte bine documentat și un Muzeu Mobil, adică un microbuz care conține o scurtă prezentare a muzeului, menit să trezească interesul elevilor din localitățile mai îndepăr­tate din județ.

Un muzeu viu

Muzeul Județean este un muzeu viu, ne explică managerul instituției  Daniel Costache, un muzeu care valorifică la maxim spațiul pe care îl are la dispoziție. Din iulie 2020, a redeschis și expoziția de la Colți, la finele anului trecut aici fiind organizată „Ziua satului românesc”, unde a fost prezentată o superbă expoziție de machete de case tradiționale specifice din regiuni etnografice de pe teritoriul României.

„Este prioritar pentru noi conservarea meșteșugurilor tradiționale românești, este prioritar pentru noi expunerea și prezentare obiectelor autentice specifice regiunii etnografice a subcurburii Carpaților și a Buzăului în general. De aceea deschidem linii de colaborare”, a explicat managerul Daniel Costache, care a organizat în premieră, o adaptare a programelor preluate din SUA, pentru că acolo au apărut  primele de acest fel de „history living museums”, adică vizitatorului nu numai că îi este prezentată o colecție, o expoziție, ci poate efectiv să interacționeze efectiv cu meșteri populari care folosesc exponatele și, prin aceasta, demonstrează funcționalitatea și utilitatea obiectelor expuse. „Una este să vii în muzeu și doar să observi, iar muzeograful să-ți explice despre funcționalitatea obiectelor pe care le vezi, și alta este experiența muzeală, mult mai completă, când și vezi la propriu cum sunt folosite obiectele”, mai spune managerul Muzeului Județean.

loading...