ActualitateEducație

Care sunt primele rezultate ale proiectului de educaţie finlandeză

Primăria Buzău, împreună cu Centrul Cultural și Educațional „Alexandru Marghiloman” și Inspectoratul Școlar Județean Buzău, a  organizat astăzi, 11 mai, o conferință de presă pentru a prezenta programul educaţional derulat în premieră  națională la Buzău, aflat sub patronajul Ambasadei Finlandei în România, „Clase de inspiraţie finlandeză”, un program care a oferit oportunitatea  copiilor din clasele pregătitoare din școlile pilot din sistemul public  de învăţământ selectate să beneficieze de implementarea pedagogiei alternative finlandeze la clasă.

Ambasadorul Finlandei Excelența Sa Marjut Akola

Au fost prezenți la acest eveniment ambasadorul Finlandei, Excelența Sa Marjut Akola, Natalia Intontero, președintele comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților, Sorin Ion secretar de stat în Ministerul Educației, Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, Maaret Viskari, director Global Education, Hame University of Applied Sciences (HAMK), Ari Pokka, senior Expert in Education, Președinte al Confederației Internaționale a Directorilor din Educație (ICP) Kangasnieni Jouni, director de program la Education Finland – Agenția Națională pentru Educație din Finlanda. Ei s-au alăturat primarului Constantin Toma, viceprimarului Oana Matache, inspectorului general școlar Daniela Palcău, directorului Centrului Cultural și Educațional Florina Potîrniche. De asemenea, la conferință au fost prezenți și deputații Laurențiu Țelepluș și Romeo Lungu.

La finele prezentărilor au fost trase câteva concluzii cu privire la acest proiect, la șansele de a fi implementat la nivelul tuturor unităților de învățământ buzoiene și chiar și din alte județe ale țării. Iată câteva dintre gândurile cu care au încheiat această primă etapă oficialii buzoieni  și din Ministerul Educației.

Constantin Toma – primarul municipiului Buzău

Constantin Toma – primarul municipiului Buzău: „După un an  de zile suntem primii în România care în sistemul public  intrăm cu 15 școli în clase de inspirație finlandeză. Ne dorim mult mai mult. Ne dorim  să ajungem cu tot învățământul buzoian, de la grădiniță la nivel de clasa a VIII-a, cel puțin, să desfășurăm activitate în sistem finlandez. Cred că va fi un succes și ne va asigura în viitor, pentru că fără educație și fără cultură nu vom avea nici un viitor”.

Oana Matache – viceprimar municipiul Buzău: După primul an de predare, profesorii au reușit să schimbe o parte din metodele de predare, prin acelea prin care elevul este centrul tuturor activităților. A crescut timpul pe  care copiii îl petrec la activități în aer liber. S-a schimbat atmosfera din clasă,  încât copiii să nu se mai simtă constrânși. Profesorii au fost încurajați să facă mult mai puține hârtii. S-a renunțat la partea birocratică în care pierdeau ore pentru  a scrie rapoarte, timp  pe care l-ar fi putut petrece în aer liber  cu copiii.  Despre acest  lucru este și propunerea pe care acest program o aduce  inclusiv Ministerului Educației. Tocmai de aceea am avut astăzi cu noi reprezentanți de la Minister, dar și din Parlament,  pentru că cel mai important lucru pe care experții finlandezi l-au spus – îl știam dar acum s-a demonstrat până la nivelul de grădiniță și de educator -, este că profesorii, nu dintr-o rea voință sau lipsă de dorință de a face lucrurile bine, ci pentru că mult timp din  activitatea lor se concentrează pe raportări și pe acele hârtii, iar acum s-au concentrat mai mult pe activități”.

Sorin Ion – secretar de stat în Ministerul Educației

 Sorin Ion – secretar de stat în Ministerul Educației: Astăzi este vorba despre un semnal important pe care îl dă ministerul cu privire la un lucru important care trebuie să se producă în învățământul românesc. Și anume încurajarea inițiativelor care aduc beneficii elevilor, pentru că despre elevi este vorba, despre descentralizarea sistemului; este un sistem inerțial, cel mai mare sistem public din România, prin urmare este extrem de important pentru noi să încurajăm astfel de inițiative și să luăm ce este bun din ele”.

Daniela Palcău – inspector general școlar ISJ Buzău: „24 de învățători, 36 de educatoare, 12 directori plin și directori adjuncți s-au format prin programul <Clase de inspirație finlandeză> în vederea promovării, stării de bine a copilului. Este un sistem complementar. Strategia este axată pe activitățile cu materialul natural, activitățile în aer liber. Copilul intră în contact direct cu mediul și sunt foarte multe activități de socializare, să fie împreună cu ceilalți. Comunitatea locală ne-a sprijinit în a amenaja spații speciale. Aveam nevoie și de o finanțare care a venit atât pe partea de formare cât și pe partea dotări în școlile din municipiul Buzău”.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole similare