joi, 03 decembrie 2020

Buzoianul care și-a lăsat „inima” în Egipt: „Am dorit să aduc un tribut României, locul unde am rădăcinile și spațiul unde m-am dezvoltat ca persoană”

Buzoianul Bogdan Adrian Lefter s-a întors recent din Egipt, unde a avut loc un simpozion internațional de sculptură cu tema „Reînvierea Umanității”, un manifest împotriva terorismului. Ca un adevărat ambasador al României, artistul de 35 de ani a fost singurul sculptor din țara noastră care a fost invitat să realizeze o lucrare simbolizând o inimă, alături de alți 71 de artiști din toată lumea. Cele 72 de inimi sculptate în diferite forme și materiale vor rămâne permanent, sub câte un clopot de sticlă, într-o expoziție în aer liber în „inima” deșertului.

Buzoianul care a mai rea­li­zat sculptura din inox de la intrare în municipiul Buzău, bustul lui Corneliu Coposu de lângă Biserica „Sf. Mina” din București și rinocerul gigant din Changchung, China, a ales să sculpteze în Egipt o inimă ce poartă simbolul României.

Reporter: Vorbește-mi pe scurt despre acest simpozion internațional.

Bogdan Adrian Lefter:  Memorialul „Reînvierea Uma­nității” („Reviving Humanity Memorial”)  a fost inaugurat de către președintele egiptean Abdel Fattah el-Sisi  în cadrul ceremoniei de deschidere a World Youth Forum (Forumului Internațional al Tineretului, cel mai mare eveniment din Egipt, menit sa aducă împreună tineri din toată lumea care să dezbată subiecte actuale despre umanitate.

Memorialul este conceput pentru a uni întreaga lume într-o misiune de reînviere a umanității. Inspirat de inima omenească scopul memorialului este acela de a reaminti lumii că în ciuda diferențelor vizibile dintre noi cu toții avem aceleași bătăi de inimă.

Ansamblul în primă fază cuprinde 72 de inimi sculptate de 72 de artiști din toată lumea, toți lucrând în mod individual la același concept în materiale și tehnici diferite. Amplasat la baza unui munte din inima orașului Sharm El-Sheikh, cele 72 de inimi sunt așezate pe 72 de postamente/piedestaluri din marmură iluminate așezate radial pe platforma pătrată  de marmură  concepute în cadrul Shosha Kamal Design House sub îndrumarea  designerului Shosha AboulKheir. 

Rep.: Care a fost conceptul lucrării tale?

A. L.: În primul rând am gândit lucrarea raportându-mă la patru teme: „One Heart One Nation – O Inimă O Națiune”, „One Heart One Bridge – O Inimă O Punte”, „One Heart One Secret – O Inimă Un Secret” și „The Answer „The Humanity – Răs­punsul, Umanitatea”. Structural, am ales să descriu conceptul inimii sculptate din cadrul Simpozionului Internațional „Reviving Humanity” Egipt 2018 în linii simple, sub forma unor alăturări de cuvinte ce au rezonanța unor versuri.

Uneori alăturarea de simple cuvinte au puterea de a descrie în profunzime idei și sentimente ce nu pot fi descrise prin cuvinte meșteșugite. Intensitatea poveștii din spatele conceptului poate fi amplificată doar de capacitatea individuală o privitorului de a avea o vizi­une de ansamblu și de a înțelege puterea simplității. Am transpus această inimă în inox deoarece acesta, când este lustruit, se comportă precum o oglindă într-o dinamică constantă reflectând și acaparând imaginile privitorilor și a mediului ambiant devenind în același timp o reflexie a sufletului în permanentă schimbare. 

Rep.: Am văzut că ai ales să incluzi în lucrarea ta și harta României.

B.A.L.: Da. Plecând de la ideea „O Inimă O Națiune”, am ales ca baza de susținere a inimii din inox să fie harta României, simbolizând dorința mea de a dedica această lucrare centenarului Marii Uniri. România reprezintă locul unde am rădăcinile și spațiul unde m-am dezvoltat ca persoană, spi­r­it și am dorit să-i aduc un tri­but. O inimă – o națiune este un îndemn la unitate, o unitate atât în interiorul națiunii române cât și între toate națiunile lumii, pentru că în final umanitatea ne caracterizează pe toți.

Așa cum am spus, o altă temă abordată în conceperea lucrării a fost „O Inimă O Punte”. Vizual de pe suprafața hărții României pornesc două elemente / tulpini într-un ritm sinusoidal reprezentând aorta și vena cavă care susțin inima. Un circuit închis, compus din aceste  elemente fără de care viața noastră nu ar fi posibilă. În mijlocul acestui circuit se află inima ce face legătura între vene și artere fiind de asemenea puntea între spirit și materie.

„O lucrare pe care o dedic Centenarului Marii Uniri”

Rep.: Cum ai transpus în sculptura ta cea de a treia temă „O Inimă Un Secret”?

B.A.L.: „One Heart One Secret – O Inimă Un Secret” a venit de la realitatea că majoritatea oamenilor aleg să-și ascundă umanitatea sub un văl al indiferenței, de teamă de a nu deveni vulnerabili. Ava­lanșa de drame umane care ne înconjoară e prea mare pentru a fi asimilată. A fi uman  implică un lucru esențial și anume a renunța la pornirile egoiste și de a acționa în spiritul unui bine comun indiferent de naționalitate, rasă, gen sau vârstă.

Spiritul uman în lumea în care trăim este abrutizat prin lovituri de toate formele și din toate direcțiile. Cauza acestui fenomen este dorința unora  de a obține putere și resurse prin orice mijloace, perfide, adesea imperceptibile. Acțiunea acestora influențează evoluția umanității la nivel planetar, iar umanitatea devine desuetă, ca reacție instinctuală a oamenilor de a supraviețui într-o lume dezumanizată.

Este un fenomen explicabil și poate firesc, iar dacă se ajunge într-un punct unde totul poate deveni ireversibil, atunci însuși scopul vieții își poate pierde esența.

  „Toți artiștii participanți și-au lăsat o parte din inimă acolo”

Rep.: Care a fost atmosfera în timpul simpozionului? Cum i-ai simțit pe ceilalți artiști veniși din toată lumea?

Gepostet von Bogdan Adrian Lefter am Montag, 12. November 2018

B.A.L.: În acest ansamblu de sculpturi s-a creionat un nou tip de manifest artistic, unul ce nu implică discuții sterile despre stil, filosofie, concept sau noutate. Este un manifest artistic ce depășește banalitatea căutării noului/noutății, este un manifest ce vorbește despre emoție și sentiment, un manifest aplicat și revoluționar ce arată clar prin intermediul artei care sunt cauzele reale ce stau în spatele războaielor și terorismului. Sculptorii din cadrul acestui memorial, prin viziunile și modalitățile lor diferite de a se exprima, privesc războiul și actele de terorism mult mai în profunzime, devenind o singură voce.

Cauzele aparente, lucrurile ambigue ce ne sunt livrate ca motivație pentru inițierea războaielor și a actelor de terorism sunt devoalate într-o lumină mult mai clară, arătând fără eschivare sursa răului.

 

Rep.: O altă temă pe care acest eveniment a atins-o a fost terorismul. Cum vezi tu acest lucru?

B.A.L.: Un act de terorism este un act de răzbunare sau șantaj a unor forțe fanatice ce își manifestă frustrarea/impotența prin masacrarea unor nevinovați. Dacă privim doar din această perspectiva emoțională pierdem imaginea completă a tabloului, lipsind partea pragmatică. Cui servește un act terorist? Cine are un beneficiu sub acest paravan? Dacă ar fi să reformulez întrebarea: Ce este un act de terorism în secolul al XXI-lea? – Răspunsul succint ar fi: un act de terorism este un instrument în războiul economic subteran pentru acapararea puterii și resurselor.

Adevărații păpușari din spatele scenei manipulează scenariul ca într-un final să aibă sau să-și consolideze puterea. Cine mai are naivitatea să creadă că în spatele unor atentate stau ideologii fanatice și nu interese economice obscure, nu înțelege natura umană, că unii indivizi din specia umană au ajuns la cel mai înalt nivel de cinism și dezumanizare. Iar aceștia cel mai adesea sunt în poziții cheie, mimând și manipulând lupta împotriva tero­rismului sau pozând în eroii zilei.

Vreau să cred că efortul organizatorilor s-a bazat pe interesul sincer de a atrage atenția asupra pericolului în care se află umanitatea în ansamblu. Cred însă cu siguranță ca toți artiștii participanți la acest eveniment și-au lăsat o parte din inimă acolo.

 

loading...
error: Content is protected !!