Actualitate

200 de profesori, interesați de conferința SuperTeach Buzău

SuperTeach Buzău a invitat, la finele săptămânii trecute, o serie de personalități să participe la o conferință în care să se vorbească despre încredere și control  pentru a se evidenția faptul  că încrederea  este o valoare a educației și trebuie văzută ca un construct social nu numai ca rezultat al existenţei unui număr mare de opinii favorabile. Prin urmare, Conferința SuperTeach Buzău a avut menirea să aducă în atenția cadrelor didactice buzoiene o temă de discuție mai puțin abordată și anume „Educația: Control sau Încredere?”.

Pornind de la tema conferinței „Educația – control sau încredere?”, Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach, a vorbit despre ce înseamnă de fapt a  avea încredere. Aceasta a spus în discursul său: ”avem credința că încrederea se câștigă, însă încrederea se oferă. Când îi vedem pe ceilalți ca persoane libere, la fel de importante ca și noi, și le acordăm spațiu, atunci este încredere. Dacă vrem să facem o schimbare fundamentală în România, crearea acestui spațiu trebuie să înceapă din școală”. Ideea a fost continuată de Felix Tătaru, președintele Asociației SuperTeach, care a spus la rândul lui că ”meseria de profesor este cea mai importantă dintr-o societate pentru că stă la baza tuturor celorlalte meserii. Dacă am încărca cu încredere aceste cuvinte și dacă noi, ca societate, am da credit profesorilor să-și împlinească menirea, atunci România ar fi o țară în care să trăim și să ne împlinim cu toții”. Despre nevoia ca profesorii să aibă cu toții același set de valori bazate de încredere, căci „lipsa de încredere majoră din România creează prejudicii uriașe, inclusiv prejudicii economice” a vorbit mai departe Felix Pătrășcanu, co-fondator SuperTeach. Li s-a alăturat organizatorilor Domnica Petrovai cu o experiență de peste 20 de ani în consilierea și psihoterapia familiei și în terapia cuplului. Ea a fost prezentă la conferința profesorilor buzoieni cu următorul mesaj: „Este important să avem grijă de sănătatea noastră emoțională în fiecare zi și este vital să integrăm practici pentru o stare de bine și sănătate emoțională și în experiențele zilnice ale copiilor căci la ei există riscul însingurării și riscul diverselor dependențelor. Putem să îi ajutăm pe copii sa aibă mai multă încredere în ei dacă noi, adulții, avem mai multă grijă de noi și ne sacrificăm mai puțin”. La rândul său, Evelina Necula – co-fondator Kinderpedia, a vorbit despre rolul familiei în educație și despre importanța parteneriatului dintre profesori și părinți, în condițiile în care ambele părți au așteptările, temerile și nevoile lor. „Antidotul temerilor tuturor este empatia”, a punctat Evelina Necula.

Elevii trebuie învățați să pună întrebări, nu să răspundă

„Sistemul de învățământ conduce la o competiție nesănătoasă între elevi. O notă mică te plasează jos într-un clasament, iar acest lucru nu face decât să îți scadă stima de sine. Atunci este firesc să nu mai înveți ce îți place sau din curiozitate, ci pentru note”, au precizat, fiind invitați să își spună punctul de vedere, elevii din echipa de debate a Colegiului Național „B.P.„Hasdeu” prezenți pe scena Conferinței SuperTeach Buzău. Elevii Colegiului „B.P. Hașdeu” le-au lansat profesorilor o provocare: „Imaginați-vă că elevii dumneavoastră sunt profesori. Ați avea încredere în ei ca dascăli pentru generațiile viitoare? Dacă răspunsul este da, atunci v-ați dus misiunea la îndeplinire. Dacă nu, atunci timpul nu este pierdut și puteți să formați profesorii de mâine”.

Constantin Lomaca, liderul Departamentului de Științe la Franconian International School din Erlangen, Germania, a venit în sprijinul elevilor și a punctat: „A-i învăța pe copii să pună întrebări – iată o schimbare fundamentală pe care trebuie să o facem noi, profesorii. De obicei, noi le cerem elevilor să răspundă la întrebări, însă este atât de important să îi învățăm să formuleze întrebări”.

Victoria Gheorghe, lector universitar doctor și profesor la Colegiul Național Pedagogic ”Spiru Haret” Buzău, le-a vorbit dascălilor despre posibilitatea înlocuirii feedback-ului, concept care ține de trecutul ce nu mai poate fi schimbat, cu feedforward, concept care ne poziționează într-un viitor pe care îl putem influența. În același timp, Vasile Brașovanu, învățător și dezvoltator de programe de training pentru profesori și părinți, a sfătuit profesorii să iasă din formalismul clasic al întâlnirilor metodice și să aibă curajul de a spune și ce nu le iese bine la clasă: „Nu trebuie să fim profesori excepționali, este de ajuns să fim profesori umani, să ne vulnerabilizăm, să ieșim din formalismul clasic, să vorbim real despre ce nu ne iese perfect și abia atunci vom începe să găsim soluții pentru educație”.

Cum pregătește școala elevii să între în economia reală?

„Dumneavoastră aveți încredere în cunoașterea pe care le-o predați copiilor? Este adaptată cunoașterea la nivelul de dezvoltare tehnologic actual?”, i-a întrebat  Dan Ivașcu, preşedintele Cooperativei Agricole Unirea Gospodarilor Mihăileşti, pe cei aproximativ 200 de dascăli prezenți la conferință. Ivașcu a subliniat nevoia ca ”informațiile și cunoașterea pe care copiii le învață în școli să fie operaționale când aceștia intră în economia reală”.  Vorbind despre importanța implicării antreprenorilor în educație, Ivașcu a anunțat că a creat gospodării agropedagogice, prin care își dorește să promoveze legătura dintre școală și zona de producție.  Despre proiecte care să crească nivelul educației din județ a vorbit și Oana Matache viceprimar al municipiului Buzău: „Vrem să dezvoltăm cât mai mult comunitatea, iar cultura și educația sunt prioritățile absolute de dezvoltare. Astăzi vă lansăm invitația de a veni către noi cu proiecte pe care să le implementăm împreună pentru a oferi Buzăului educație la cel mai înalt nivel”.

Invitat special al evenimentului, preotul Mihail Milea, fondatorul Fundației Sfântul Sava, a făcut un apel ca profesorii să își adapteze stilul de predare pentru a fi pe placul copiilor: „Nu trebuie să obosim copiii cu definiții, ci este important să le insuflăm principii, să ajutăm la formarea caracterelor elevilor. Învățământul trebuie să fie pragmatic, să aibă o finalitate și să fie interdisciplinar”.

Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach, le-a vorbit dascălilor despre importanța ca profesorii să devină conștienți de rolul lor și de faptul că o revoluție a mentalității în educație nu poate fi făcută decât din interiorul școlii, de jos în sus. „Vom deschide în curând organizația către voi, dascălii, pentru că Asociația SuperTeach trebuie să devină una a profesorilor, nu a antreprenorilor. Transformarea educației nu se poate întâmpla decât din interiorul fiecărei școli, de la fiecare profesor”.

Cine este Asociația SuperTeach

SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar.  Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizatprin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.

Asociația SuperTeach acționează pe  patru direcții: conferințe, traininguri, comunități și școli SuperTeach.

Astfel, în cei patru ani de activitate, au avut loc 25 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 120 de webinarii și 17 conferințe online începând din primăvară 2020. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.

720 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale. Ne propunem să ajungem la 20.000 de profesori absolvenți ai programului.

În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 23 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.

În octombrie 2021, Școala nr. 28 ”Dan Barbilian” din Constanța a devenit prima instituție de stat din România în care, în următorii 2 ani, va fi implementat un amplu proiect de schimbare de mentalitate. Proiectul pilot va fi replicat și în alte instituții de învățământ din țară.

Celor patru co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.

Articole similare