Daca va luati dupa filme, probabil ca sunteti de parere ca o vizita la psiholog este potrivita doar pentru oamenii care sunt in situatii critice si nu mai au alte optiuni, cum ar fi o fata care sufera de tulburare obsesiv-compulsiva si incuie usa de 37 de ori inainte de a merge la culcare sau soldatul traumatizat care aude elicea elicopterului cand porneste ventilatorul din tavan. Cu alte cuvinte, parerea generala este ca daca nu suferi de vreo afectiune mintala, iti poti rezolva singur problemele. Fals.

Traim intr-o societate in care stresul provocat de locul de munca sau relatiile interumane tot mai instabile ne afecteaza sanatatea mintala. Astfel, ajungem sa ne luptam cu noi insine, incercand sa apelam la tot felul de metode „la moda”: clase de yoga, aplicatii care te invata cum sa fii fericit etc. Daca va simtiti blocati, de ce sa nu incercati ceva diferit? Acesta este de fapt rolul unui psiholog.

Stiinta ne spune ca este foarte important sa vorbesti cu cineva despre temerile si problemele tale. Terapeutii sunt instruiti sa nu te judece si te pot ajuta sa stabilesti o noua strategie pentru viata.

Daca nu sunteti sigur daca trebuie sa va faceti o programare la un psiholog, iata trei semne, nu foarte evidente, ca aveti nevoie de putina consiliere psihologica:

1.Intotdeauna vezi doar partea cea mai rea a lucrurilor

          Nu toti avem o personalitate puternica. Unii nu au incredere in sine (personalitatea dependenta), simtind nevoia de a fi aprobati de ceilalti si ori de cate ori se confrunta cu un esec au impresia ca va cadea cerul pe ei. De exemplu, ai picat un interviu pentru un loc de munca si ai senzatia ca toata lumea s-a naruit si te vezi deja ajungand pe strazi.

Terapeutii numesc asta „catastrofizare”, si in timp ea poate duce la probleme grave de depresie sau anxietate. Profesionistii folosesc adesea o interventie populara, cunoscuta sub numele de terapie comportamentala cognitiva, pentru a va ajuta sa va identificati si sa va schimbati gandurile irationale in unele mai realiste.

2. Va asumati responsabilitatea pentru problemele altora

          In timp ce unii isi gestioneaza temerile prin evitarea responsabilitatii, unii dintre noi incercam sa gestionam emotiile altora. In termeni de specialitate, acest lucru se numeste „functionare defectuoasa”. S-ar putea sa pari o persoana sanatoasa daca alegi sa ii dai jumatate din salariul tau unui prieten care are datorii din cauza jocurilor de noroc sau daca accepti sa ii raspunzi la telefon de zeci de ori pe zi rudei tale care sufera de depresie, dar a fi adult nu inseamna ca tu trebuie sa faci pentru altii ceea ce ei pot face pentru ei insisi.

Un terapeut va poate ajuta sa descoperiti un model de functionare defectuoasa in propria familie si sa va arate motivul care va face sa preluati problemele altcuiva. Plecand din acest punct, puteti incepe sa intelegeti cum le puteti fi de ajutor altora fara a fi responsabili pentru ceea ce li se intampla.

3.Ai tendinta de a evita situatiile dificile.

Oamenii nu ar fi supravietuit mii de ani daca nu aveam instinctul de a evita situatiile periculoase. Dar daca refuzi permanent sa calatoresti cu avionul pentru a-ti vedea familia sau nu ai curajul sa te prezinti la un interviu pe care il consideri prea greu, atunci nu faci decat sa iti creezi un anumit confort temporar.

Vei reusi sa depasesti aceste probleme cu ajutorul psihologului.

 

 

DISTRIBUIȚI