Președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, a declarat că pentru anul acesta Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere s-a angajat să termine 180 de km de autostradă.

„Noi am avut o discuție foarte serioasă, unde cei de la Compania de Autostrăzi au venit cu toate graficele referitoare la lucrările care sunt în curs de derulare și care au șanse să se finalizeze anul acesta. Anul acesta s-au angajat că vor finaliza tronsonul Lugoj-Deva, de 47 km, Sebeș-Turda, legătura între culoarul 4 și autostrada Transilvania, 41 km, Iernut-Câmpia Turzii, 33 km, Suplacu-Nădășelu, 96 km, proiectare și execuție în 2020, Sibiu-Făgăraș, 73 km, execuție în 2020. Compania de Autostrăzi s-a angajat ca anul acesta să termine un număr record de kilometri, și anume 180 de km de autostrăzi”, a spus Tăriceanu la Antena 3.

El a arătat că scopul proiectului de buget pe anul acesta este, printre altele, de a asigura coeziunea, ,,solidaritate față de regiunile care sunt defavorizate și mai puțin dezvoltate”: „Moldova este regiunea în care această problemă a devenit critică la foarte mulți parametri, la multe criterii. La capitolul autostrăzi, pentru Moldova avem autostrada Târgu Neamț-Târgu Mureș, unde se lucrează la actualizarea studiului de fezabilitate și s-au prevăzut bani în buget. Pentru Ploiești-Buzău-Suceava avem studiul de fezabilitate și proiectul tehnic care a început în 2018, cu finalizare în 2020, iar din 2020 începe execuția, centura Bacăului la nivel de autostradă, cu terminarea lucrărilor prevăzute în 2019. Este prevăzut proiectul în parteneriat public privat pentru tronsonul Târgu Neamț-Iași, care începe proiectarea în 2019 și execuția programată să înceapă în 2020, Botoșani-Târgu Frumos este deja proiectarea pentru execuție pe sistemul informatic centralizat de achiziții publice pentru 2019, șosele de centură – Tecuci – cu finalizare anul acesta, Bârlad – începe execuția anul acesta, Vaslui, Iași, Târgu Frumos, Fălticeni, Suceava – cu finalizare anul acesta, Rădăuți – în execuție, dar finalizare în 2021”, a detaliat Tăriceanu.

Acesta a mai menționat Craiova-Pitești, care este drum rapid, și nu autostradă, cu finalizare parțială 27 km. La podul de la Brăila au început lucrările, pentru Centura Sud București începe execuția anul acesta, Centura Nord București, între A1 și A2, începe în 2020, la Autostrada Pitești-Sibiu deja se lucrează la proiectare pentru loturile 1 și 5, lotul 4 este urcat pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice, iar la loturile 2 și 3 se face studiul de fezabilitate. Despre autostrada Ploiești-Comarnic-Brașov, Tăriceanu a afirmat că este un proiect în parteneriat public-privat, adjudecarea este prevăzută anul acesta în mai, apoi încep proiectarea și execuția în 2020 și se vor construi centuri ocolitoare la Comarnic și la Bușteni, pentru care se derulează licitația pentru execuție.

Asociațiile din Moldova au manifestat la București

Câteva zeci de persoane, majoritatea venite din Iași, au manifestat, vineri dimineață, în Piața Victoriei din Capitală, în fața Guvernului, pentru construcția autostrăzilor A8 Târgu Mureș-Iași și A7 Ploiești-Buzău-Bacău-Siret. Protestul a fost organizat de trei asociații din Moldova care susțin proiectele pentru infrastructură din regiune, și de Asociația “Pro Infrastructura”, dar în piață au fost prezenți și deputatul USR de Neamț Iulian Bulai, precum și consilierul USR de la Sectorul 1 din București Clotilde Armand.

Cele câteva zeci de persoane care au venit în ­Ca­pitală să protesteze au formulat și o scrisoare cu mai multe revendicări. Printre revendicări, asociațiile participante – „Împreună pentru A8”, „Moldova Vrea Autostradă” și „Asociația Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” – cer numirea unui ministru al Transporturilor competent, demiterea șefului de la Compania de Drumuri, Narcis Neaga, lansarea licitațiilor pentru realizarea studiilor de fezabilitate necesare pentru toate sectoarele din A8 și A7, dar și renunțarea la planul Guvernului de a realiza tronsonul Iași-Pașcani din A8 prin Parteneriat Public-Privat.

„Societatea civilă din Moldova strânge din nou rândurile pentru un protest de amploare în fața Guvernului României, instituție care sfidează în continuare cea mai săracă regiune a țării prin refuzul de a construi autostrăzi, singurele proiecte care ne pot scoate din sărăcie”, se arată în descrierea protestului anunțat pe rețelele de socializare.

Iată textul postat de cele patru asociații, sub titlul „Revendicările cetățenilor din regiunea Moldova”:

„Tergiversarea continuă a aplicării reglementărilor legale în vigoare, privind construirea Autostrăzii A8, Iași–Ungheni–Târgu Mureș, obiectiv strategic de importanță națională, pune în pericol pentru alte decenii dezvoltarea firească a regiunii Moldova, care se află într-un stadiu avansat de degradare socială și economică, urmare a măsurilor administrative discreționare aplicate de la <Centru>.

Astfel, din nou, societatea civilă din zona de est a țării – parte a României – revine cu noi solicitări imperative către instituțiile de resort ale statului român, pentru demararea celui mai important proiect de dezvoltare economică și socială al Moldovei – Autostrada Unirii. De asemenea, solicităm și întreprinderea de măsuri necesare asigurării continuării implementării proiectului privind realizarea Autostrăzii A7.

În conformitate cu dispozițiile Legii 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii), coroborate cu normele prevăzute de H.G. 666/2016 și Master Planul General de Transport al României, Asociațiile partenere <împreună pentru A8>, <Moldova Vrea Autostradă>, <Pro Infrastructură> și <Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei> formulează următoarele solicitări:

1. Respectarea și, implicit, aplicarea de îndată a Legii nr. 291/2018 (publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 1022, din 29.11.2018), cu privire la demararea procedurilor, impuse prin textul de lege menționat, de către Ministerul Transporturilor.

2. Numirea de îndată a unui ministru al Transporturilor competent, în persoana unui specialist în domeniu, cu expertiză și capacitate dovedită de a administra un portofoliu extrem de complex, care gestionează bugete de miliarde de euro.

3. Restructurarea imediată a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin demiterea actualului Director General, Narcis ștefan Neaga, și recrutarea prin concurs a unui profesionist cu competențe dovedite în domeniu, căruia să îi fie atribuit un mandat pe termen mediu/lung, dar și numirea, de asemenea, a unor experți în posturi-cheie, cum este, de exemplu, <specialist achiziții publice>.

4. Demararea de îndată și necondiționată a procedurii de scoatere la licitație a lucrărilor tehnice pentru completarea/actualizarea studiilor de fezabilitate în ceea ce privește tronsoanele Târgu Mureș-Ditrău și Ditrău–Târgu Neamț.

5. Renunțarea la procedura <parteneriat public-privat (PPP)>, în ceea ce privește implementarea proiectului pentru secțiunea Cristești–Pașcani–Lețcani, și preluarea imediată și necondiționată de către Ministerul Transporturilor (în speță, CNAIR) a întregului tronson Târgu Neamț-Iași–Ungheni, de la Comisia Națională de Statistică și Prognoză, pentru ca și această parte a drumului de mare viteză să facă obiectul finanțării prin fonduri nerambursabile puse la dispoziție de către Comisia Europeană.

6. întocmirea de îndată și necondiționată a documentației de achiziție publică pentru lucrările tehnice privind actualizarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru sectorul Târgu Neamț-Iași–Ungheni și scoaterea acestora la licitație până la finalul anului 2019.

7. Stabilirea unui program de implementare, care să prevadă în mod expres termene clare pentru finalizarea studiilor de fezabilitate până în anul 2021 și asumarea acestora în mod concret de către Ministerul Transportului și CNAIR, pentru lucrările privind toate tronsoanele.

Autostrăzii Unirii: Târgu Mureș-Ditrău, Ditrău–Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași–Ungheni.

8. Corelarea proiectului privind construirea Autostrăzii Unirii cu POIM 1 (2014– 020) și introducerea acesteia în POIM 2 – viitorul exercițiu financiar al Uniunii Europene 2021–2027, pentru ca acest obiectiv să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile, iar realizarea drumului de mare viteză să fie încheiată într-un termen de 12 ani, după cum urmează:

– 2019-2021 – completarea studiilor de fezabilitate pentru toate tronsoanele;

– 2019-2021 – introducerea proiectului Autostrăzii A8 în POIM 2 și depunerea cererii de finanțare pentru execuția lucrărilor în baza studiilor actualizate pentru toate tronsoanele;

– 2021-2030 – execuția lucrărilor pentru cei 311 kilometri ai autostrăzii.

9. Stabilirea unui calendar clar și asumat pentru realizarea tronsoanelor Pașcani–Suceava și Suceava–Siret din cadrul Autostrăzii A7 (Ploiești–Bacău –Suceava–Siret) și scoaterea la licitație cât mai rapid a documentațiilor tehnice pentru Studiu de fezabilitate și Proiect tehnic.

10. Asumarea termenelor precizate și a etapelor de către Guvernul României, respectiv Ministerul Transporturilor și CNAIR, prin luarea unor măsuri concrete în acest sens și crearea unui cadru transparent pentru monitorizarea acestor activități. în acest sens, se impune înființarea unei <comisii mixte de monitorizare și implementare> a acestui proiect, care să aibă putere decizională și corectivă și care să funcționeze în toată perioada implementării proiectului, 2019–2030; comisia va fi formată din reprezentanți ai Executivului, parlamentari și asociațiile civice implicate în acest demers”.

 

DISTRIBUIȚI
loading...

1 COMENTARIU

  1. Mai oamnei buni, ce grafice de doi lei ne prezinta „deosebitii” astia… Unii (alte tari de la capatul lumii) ajung sa faca intr-un an 500 km de autostrada iar la noi trebuiesc doi ani ca sa fie demarate proiectele si apoi inca noua sa mai faca si cativa km de autostrada, si aia, cine stie, poate chiar mai scurti cu 100 m. Si cine sa gasit sa prezinte proiectele…Minciunila Nas Lungila…Un infatuat cu pretentii de domn… Ca vorba aia…a trebuit sa treaca multa apa pe Siret ca sa va dati seama ca tara e in prapastie de 30 de ani, dusa acolo cu buna stiinta de catre voi , cei care aveti tupeul sa spuneti ca ne reprezentati!

Comments are closed.