Cultură

Șlefuitorii de cuvinte / Medalion literar – Constantin Fieraru

Constantin Fieraru este unul dintre cei mai talentați poeți contemporani buzoieni. Acesta s-a născut la data de 12 noiembrie 1953, în comuna Bălăceanu, județul Buzău. După parcurgerea claselor primare și gimnaziale în satul natal, urmează Liceul „Mihai Eminescu” din Buzău, fiind coleg de clasă cu mult mai cunoscuții Denisa Comănescu și Emil Niculescu. După aceea absolvă Școala Electrotehnică din cadrul Întreprinderii „Electroaparataj” din București.

Are apariții destul de rare în revistele literare, cele mai multe din spațiul buzoian. A publicat în „S.L.A.S.T.”, „Buzăul li­te­rar”, „Muntenia”, „Amphitryon” și „Renașterea culturală”. Editorial a debutat în anul 1994 cu volumul de versuri „Timpul de grație”. Au urmat volumele „Între caninii gurii de rai” (2004) și „Toamna de mir” (2018). Spuneam, la începutul acestor rânduri, că este unul dintre cei mai talentați poeți buzoieni. Din păcate pentru el și literatură, acesta a dus o viață de boem care i-a retezat din elanul literar, una dintre „rudele” marelui poet Ion Nicolescu.

A fost și instabil în ceea ce privește locurile de muncă și profesiile pe care le-a îndeplinit. A fost o vreme recepționer la Hotelul „Pietroasa”, după care a muncit ca morar, apoi salahor prin București. Pașii l-au purtat prin Brașov dar nici aici nu a prins rădăcini. Se pare că peregrinările l-au obosit și s-a întors mai aproape de casă, la Râmnicu Sărat. Marin Ifrim, consăteanul său, scria: „E un ins cult, foarte citit. A avut acces la cărți deosebite, o vreme a fost client statornic al ­Ci­nematecii din București. (…) Între timp, poetul își continuă agonia existențială. Un miliardar al cuvintelor, într-o țară în care valoarea este prima care șomează. Constantin Fieraru este autorul unor versuri pe cale să intre în folclorul național: «Stau degeaba, stau degeaba/ Căra-mi-aș moartea cu roaba»”.

Despre poezia lui au scris foarte puțini autori. Gheorghe Istrate, un sensibil poet, scria: „Trecută prin «academia» atât de riguroasei științe a hai-ku-ului, poezia lui Constantin Fieraru impresionează prin forța unei distilări  proprii, apte de a închide ima­ginarul absolut în capsula ermetică a unui vers adeseori emblematic, din care emană, totuși, discret, miresmele unor esențe rare”. Iar Emil Niculescu, poate singurul prieten statornic, scria: „Constantin Fieraru nu scrie «de meserie», ci aproape ispășind un canon. Empatia și sinceritatea, peste anumite cote, devin suspecte. Dimpreună cu autorul, pe care iubitorii de poezie, câți vor mai fi fiind, sau numai comentatorii acesteia, ar trebui să-l țină sub observație”.

Anumite concluzii s-ar impune. Constantin ­Fie­raru este un poet deosebit de talentat și cu o identitate literară proprie în arealul buzoian. În pofida „vieții de iad” pe care a dus-o și o duce, poetul a rămas ancorat la literatură producând poezie de mare calitate. Eu cred că mai are multe de spus și că într-o zi i se vor recunoaște toate meritele de cât mai mulți specialiști. Merită cu prisosință.

tristețea începutului de an

de nedisimulat

tristețea care saturează aerul

a 1001 tristețe

a Șeherezadei convinsă dinainte

de zădărnicia

și aberația oricărei povești

la răscrucea pustie

copiii

joacă rișca pe bani des­prinși

cu pleoape cu tot

de pe ochi morți.

în 40 de ani

iată am traversat un deșert

și nici o cetate de scăpare

nu se arată la orizont

te-am mângâiat o singură dată

și atunci doar pe păr

pumnul acela de sare grunjoasă

și atunci doar cu

câteva ore înainte de moarte

și nu voi uita niciodată

pantofii aceia tip „sport”

pe care-i etalai în fața asistenței

îndoliate

tu care aveai un cult

pentru pantofii de ceremonie

adidașii aceia pânzați

cu care ai plecat în iarna

scitică

spre stadionul postum

cel „plin de verdeață”.

soldat roman

plonjat după comoara regelui

Decebal

mă scufund în toamna asta

care ne desparte

ca-ntr-o apă a morților

cu ochii deschiși

în pumn cu câteva fire de aur

ar fi trebuit să fie o toamnă

de doliu

și chiar în acest perso­nal

umilit de expresuri

care mă duce la București

la salahorie

știi

„o să vezi tu după ce-oi muri eu”

abandonat pe jerpelitura de bancă

inert

aproape fără suflare

toamna mi se pare a fi

compartimentul iluminat

cu mii de lumânări

ce aduce cadavrul prințului

din Mateiu

la Moscova.

edecari epuizați

melcii

trag cohorte de nori ploioși

în mai

lumina irizează luxul

ironic și neîmblânzit

al sicriului de stejar

rămas după îngroparea ta

în casa pustie

contorul cu disc imobil

zumzăie

pisică prelungindu-și torsul

liniștitor

ziua și noaptea

chiar și după ce a fost carbonizată.

toamna

când Universul face echilibristică

pe subțirele surâs al Giocondei

întins peste abis

la sfârșitul acestui secol

după care urmează

puncte puncte puncte

tot atâtea găuri de gloanțe…

***

noapte compactă sub ploaie

furtuna face să se rotească frenetic

pitica floare-a-soarelui

dintre traversele căii ferate

ea va acoperi trupul Anei Karenina plonjată

ca altădată la lecțiile de înot

în bazinul din apropierea gării

sub urletul

locomotivei ce-i trece peste creștet

varul jubilează în ficatul și sub

unghiile tale

mancurtizat de manele

ostatic al tribului de zidari

O! cum ai fugi departe de ei în

singurătatea amplificată de lătratul

câinilor

alături de care ai lins vasele cu uleiul

de îmbălsămare

de pe malul mormântului gol

după ce femeile țâșniseră care-ncotro

alertate

năucite de vestea învierii lui Hristos

și albinele alungate de noi

se roteau zumzăind deasupra golului gropii

polenizând cu exube­ranță absența

Domnului din mormânt

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker