Cultură

Șlefuitorii de cuvinte / Medalion literar – Aida Hancer

Despre această poetă, încă deosebit de tânără și foarte talentată, un adevărat lider al generației sale, multe nu am reușit să aflu. Pe la ­mij­locul deceniului întâi al acestui mileniu, Aida Hancer câștiga premiu după premiu la concursurile de poezie indiferent în ce colț al țării se desfășurau ele. După câte îmi amintesc chiar și prin zona Carpaților de Curbură. La momentul acela era elevă a Colegiului Național „Petru Rareș” din Suceava și toți li­terații care o cunoscuseră îi prevesteau un viitor triumfător în literatură.

Ea s-a născut la data de 15 martie 1989 la Suceava și după absolvirea colegiului a urmat Facultatea de Filologie a Universității București, unde și-a luat licența în limba și literatura română pe care o profesează la o școală din București. În afara concursurilor câștigate, Aida Hancer a publicat în marea majoritate a revistelor lite­rare la care unii nici măcar nu pot visa. Amintesc numai pe cele mai importante: „România literară”, „Convorbiri li­terare”, „Ateneu”, „Lucea­fărul”, „Dacia literară”, „Argeș”, „Bucovina lite­rară”, „Sud”, „Cafeneaua literară”, „Oglinda literară”, „Poezia (Iași)” și „Poesis”.

În urma succesului fulminant a devenit un nume cunoscut și apreciat chiar și de cârcotașii de profesie. Astfel, în anul 2008 la „Premiile Vinea”, ediția a XVII-a, obține marele premiu pentru debut în poezie, premiu ce a constat în publicarea volumului „eva nimănui” la aceeași editură din București, în același an. De remarcat că din juriu au făcut parte scriitorii Mihail Gălățanu, Ion Lazu și Nicolae Tzone. Un cuvânt înainte la acest volum este realizat de Nicolae Tzone. Tot în anul 2008 îi apare volumul de versuri „Amadiada” la Editura „Princeps Edit” din Iași, volum care beneficiază de prefața lui Daniel Corbu. Din acest moment aflăm cu greu elemente din activitatea ­li­terară și profesională a poetei.

Între timp s-a căsătorit, purtând și numele Ologu, și a devenit mamă. Câteva prezențe descoperim la ediția din anul 2012 la „Studentfest-ul” din Timișoara, în revista craioveană „Ramuri”, 2015, cu eseul „Angela Marinescu și feminismul radical” și prin revista „Vatra”. Poate mai sunt și altele, dar eu nu le-am descoperit. Cam puțin după debutul absolut remarcabil și ar fi păcat să nu continue pentru că este o poetă extrem de talentată. Are poezia în sânge, adică în ADN.

Eu sper să nu se oprească aici și să ne ofere în conti­nuare momente de înălțare spirituală pentru că este certificată de nume importante. Iată părerea lui Daniel Corbu: „Poetă adevărată, Aida Hancer mi se pare pecetluită cu blestem la a scrie poezie. Îi urmăresc de câțiva ani devenirea: seriozitate, exigență, acribie chiar. Ceea ce impresionează la lectura oricărui poem din cartea de debut a acestei poete de optsprezece ani, este imagine­ria proaspătă și sinceritatea rostirii, atuuri incontestabile, venite dintr-o înnăscută intuiție poetică”.

Iar Nicolae Tzone scria: „Aida Hancer ne obligă, prin calitatea și prin forța poeziei din această carte, să scriem câteva rânduri de întâm­pinare. Recunoaștem, cu plăcere, că suntem de-a dreptul impresionați de talentul său aproape neverosimil”. Subscriem întrutotul.

primul poem interzis

poezia mea e numai o acțiune de protest

un fals în acte publice

și o sângerare de rege

pe-un fel de icoană

ea izbucnește pe neașteptate

o explozie de făină și flori

care se așază treptat peste fapte

trecute viitoare

o gravă lipsă de respect

la adresa individualității

poemul meu

fascinează mulțimea

gura lui ia vorbele

din gura oamenilor

și le strigă noaptea

cu gură de lup

poezia mea e un pașaport fals

pentru țara

pe care mi-o doresc

o acțiune de protest

contraindicată ateilor!

psalm

mi-e dor de lucrurile vechi

fiindcă ele nu ucid

în cel mai bun caz

ridică morala condamnaților

icoana cea mare pe care stăm

e o imensă vechitură

cu sticla crăpată în jurul ochilor

cu privirea înfășurată ca o trestie

de gâtul copilului ei

moare

se face

icoană

și-și pierde

verticalitatea

fă-l mai bine

distanța dintre icoană și timp

să se mai poată măcar

ridica

toma fericit

poemul acesta s-ar pierde în mine

și așa ar trebui să fie

ca să nu plutească prea mult

printre morți

m-aș așeza în fața unei oglinzi

cu cerul gurii descheiat

și mâinile pe rădăcina poemului

l-aș smulge din carne

sau aș lăsa rădăcini

l-aș lovi cu palma peste față

să-l învăț să se roage

i-aș pune coaste și aș face dragoste cu el

fiindcă pentru mine e mult

aș schimba în bani

sângele din el

și i-aș ura numai de bine

dar adevărul stă în fiecare noapte

între mine și poemul meu

și e plin de cuțite

astfel încât

dacă mi-aș atinge poemul

s-ar vedea prin găuri de sânge

Dumnezeu

solomonica

mă oprisem undeva în mine

la semafor

m-am uitat cu precizie în ochii mei

ca-n ochii unui turn care va să atace

înainte

în dreapta și neapărat

împotriva mersului vieții

în stânga

cine s-ar fi oprit

cine altcineva să se uite cu mirare

la un desen dumnezeiesc

care-și așteaptă mereu o mână

o gleznă nepăsătoare

să-i vină din urmă

și stând în mine

nu se poate să nu fi învățat nimic

mai ales

că fusesem obligată să trec

în partea adevărată

cea în care

un daniel plin de sânge

își încheia bătălia cu leul

dar unde unde putea să stea el

de mărimea a ceva ce nu încape

în ochii mei tăiați de frunte

și prin care se vede

coapsa lui Dumnezeu

acolo

în deplinătatea fa­cultăților mintale

și spirituale

mi-am așteptat

liniștea

ca pe ceva transformat

în organ și-n același timp

în pulsație

moare nu moare phoenix

cu sânge și cu soare nu se trăiește

noi știm cum

te ridici

aprinzi un foc înainte

și-apuci cu mâna

o flacără

sau te ții cu tot sufletul de un foc

și atunci când te arde

tu îi strigi în gura lui galbenă

te iubesc

te iubesc focule pentru că nu faci nimic

întru salvarea mea

ai în tine

puterea să te ridici

și să arzi din căile Domnului

tu nu ispitești

doar condamnații știu

că rugăciunii

îi dai un fel de strigăt de groază

ții apăsat mâna pe o flacără

fiindcă simți că trece

în sângele tău

și că totul în tine se aprinde

în foc

un sfânt trăiește o mie de ani

numai cu rugăciuni intime

către flacăra

de care se ține

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker