Decizia de comasare a Școlii nr. 6 „Grigore Baștan” cu Școala nr. 16 „Ion Crea­ngă”, ambele aflate pe strada Victoriei, provoacă în continuare nemulțumire în rândul cadrelor didactice și părinților. Aceștia, alături de reprezentanții Federației Educației Naționale (FEN) Buzău invocă mai multe încălcări ale legii și se pregătesc să atace în contencios administrativ decizia de comasare.

Ideea de „fuziune prin absorbție” dintre cele două instituții de învățământ face ca Școala 6 să își piardă personalitatea juridică, iar elevii și profesorii urmează să funcționeze la Școala 16. Reprezentanții Școlii 6 susțin că au fost împiedicați să facă înscrieri în acest an printr-un document trimis nu de Inspectoratul Școlar, ci de Școala 16.

Matei Ghelase

„Potrivit Legii Educației Naționale ,o școală își poate pierde personalitatea juridică doar dacă are sub 300 de elevi, ori Școala nr. 6 are 377 de elevi și 46 de preșcolari. Precizăm că această decizie a fost luată fără acceptul școlii, pur și simplu au trimis o adresă către școală în care se precizează că <se va trece la preluarea bazei materiale> conform unei decizii pe care Inspectoratul Școlar nu a trimis-o Școlii nr. 6. Am semnalat lucrul acesta, iar cei din IȘJ au zis că au trimis adresa. Noi nu am văzut-o. În plus, IȘJ nu ne-a trimis nici hotărârea Consiliului Local. Ca orice act oficial, acesta trebuie să prevadă data de contestație. Am solicitat Prefecturii să ne răspundă dacă hotărârea Consiliului Local de comasarea a primit aviz de legalitate. Cei de la Prefectură au făcut însă referire doar la procedura prealabilă, spunând că nu este de competența lor, fără să precizeze dacă au dat aviz de legalitate”, a declarat Matei Ghelase, liderul FEN Buzău.

Povestea comasării celor două școli de pe strada Victoriei a debutat la sfârșitul anului trecut, când Primăria Buzău a solicitat Inspectoratului Școlar mai multe comasări acolo unde numărul elevilor este foarte mic în raport cu capacitatea școlilor, lucru care duce la cheltuieli de funcționare foarte mari față de cele stabilite prin costul standard pe elev. La începutul anului acesta a urmat un control ARACIP (Consiliul Agen­ției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar), care a solicitat fuziunea prin inclu­derea Școlii 6 „Grigore Baștan” în Școala nr. 16 „Ion Creangă”. A urmat ordinul Ministerului Educației din data de 29 martie prin care era aprobată comasarea, iar pe 22 februa­rie hotărârea avea să fie aprobată și în Consiliul Local al municipiului.

Reprezentanții Școlii nr. 6 care își pierd astfel și ­se­diul și personalitatea juridică invocă lipsa de legalitate a tuturor deciziilor și spun că au fost obligați deja să nu organizeze înscrieri, decizie pe care reprezentanții FEN o consideră ilegală.

Elena Veleanu

„Părinții își retrag copiii pentru că nu acceptă să se învețe în două schimburi”

„Ni s-a spus că am fost scoși din baza de date, deși până la 31 august noi avem personalitate juridică. Dar așa s-a hotărât. Inițial Inspectoratul Școlar ne-a spus că putem face înscrieri, iar apoi doamna director a Șco­lii 16, Daniela Vornicu, ne-a transmis că înscrierile se fac la ea. Sunt mai multe probleme care decurg din această comasare, deja un coleg a intrat în restrângere la Școala 16, va fi o problemă și cu postul unui bibliotecar și a unui îngrijitor pentru că nu pot funcționa toți acolo. S-ar putea ca la 1 septembrie să nu mai fie acceptate clase sub 20 de elevi și există riscul ca oamenii să intre în restrângere, lucru imposibil pentru că nu mai ai unde să îi duci pe acești oameni. Părinții elevilor noștri au semnat tabele prin care spun că nu sunt de acord cu comasarea, plus că mai mulți părinți de la Școala 16 au spus că își retrag copiii dacă vin elevii noștri. Până acum, acolo se învăța doar dimineață, iar părinții nu acceptă să se învețe în două schimburi”, a declarat directorul Școlii nr. 6, Elena Veleanu.

La rândul lor, mai multe cadre didactice ale Școlii nr. 6 au redactat un memoriu în care semnalează „refuzul din partea Școlii nr. 16 <Ion Creangă> de a înscrie copiii de etnie rromă, încălcându-se astfel dreptul la educației (…)”, „manifestări cu tentă rasială la adresa elevilor noștri, care fiind în procent de 95% de etnie rromă, vor fi segregați într-o aripă ­la­terală a instituției”. Afirmațiile sunt contrazise însă de Inspectoratul Școlar.

Ce se va întâmpla cu sediul Școlii nr. 6

Potrivit unui raport al Primăriei Buzău către Inspectoratul Școlar, este semnalat că Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 funcționează într-un spațiu închiriat pe strada Bistriței, iar Grădinița cu Program Prelungit „Căsuța Fermecată”, arondată G.P.P. nr. 3, cu sediul în strada Bucegi, funcționează într-o clădire care prezintă pericol pentru elevi și personal. Astfel, se propune fuziunea G.P.P. nr. 3 cu G.P.P. nr. 5 care vor funcționa în sediul Școlii 6 de pe strada Victoriei, urmând ca inclusiv grădinița Școlii 6 să fie mutată la Școala 16.

Propunerea Primăriei este contestată însă de Fe­derația Educației Naționale Buzău în cadrul unor plângeri adresate, în luna mai, atât Ministerului Educației cât și Consiliului Local.

„Valoarea fondurilor necesare pentru transformarea Școlii <General ­Gri­gore Baștan> în grădiniță, cu amenajarea corespunză­toare a spațiilor pentru preșcolari va fi foarte mare, acoperind contravaloarea chiriei ce se plătește pentru GPP nr. 3 pe o perioadă de 4-5 ani. La acest moment nu există o decizie ARACIP privind transformarea

Școlii <Grigore Baștan> în grădiniță. La cest moment nu există o hotărârea a Consiliului de Administrație a IȘJ prin care să se fi cerut Ministerului Educației schimbarea destinației localului Școlii <General Gri­gore Baștan> din școală în grădiniță. După cum nu există aprobarea IȘJ și a DSP, deoarece vechile aprobări sunt pe numele vechii instituții, adică Școala <General Grigore Baștan> și nu viitoarea grădiniță. Ordinul MEN 3783/29.03 2019 precizează că Școala <Ion ­­Crea­n­gă> are o capacitate ­ma­ximă de școlarizare de 38 de formațiuni de studiu în două schimburi. Această precizare este falsă deoarece la acest moment, cât și în anul următor, această școală are închiriate spații către alte instituții (n.r., școală postliceală), iar rezilierea contractelor aflate în desfășurare nu se poate face decât în instanță care va necesita timp îndelungat”, se arată în plângerea FEN Buzău.

„În momentul de față, am făcut plângerea pentru declanșarea procedurii prealabile, și după 30 de zile, așteptăm răspunsul Primă­riei pentru a contesta în instanța de contencios administrativ”, a declarat Matei Ghelase, liderul FEN Buzău.

Ce spune Inspectoratul Școlar

Florina Stoian

„Legea Educației preve­de condiția de 300 de elevi când vine vorba despre personalitatea juridică a unei instituții de învățământ. Metodologia referitoare la comasare are alte rațiuni, având legătură cu hotărârea Consiliului Local, cu criterii referitoare la costurile nejustificate și eficientizarea procesului educațional. În legătură cu interzicerea dreptului de a face înscrieri, ordinul aparține Ministerului Educației în baza cifrei de școlarizare. Inspectoratul a publicat planul de școlarizare și Școala 6 știa că va dispărea de la 1 septembrie, dată de la care elevii lor se duc la Școala 16. Este adevărat că sindicatele ne-au solicitat deciziile de comasare și le vor primi în termen legal, de 30 de zile. Nu vor fi cadre didactice care își vor pierde posturile. S-a făcut deja o analiză în acest sens. A intrat în restrângere un învățător și s-a găsit rezolvare. Nu este adevărată nici afirmația că se va face discriminare între elevii romi care vin de la Școala 6 și că vor învăța într-un corp de clădire separat. Școala 6 funcționa cu clase 100% formate din elevi romi, ceea ce era ilegal. Acum clasele se vor face cum spune legea”, a declarat Florina Stoian, inspectorul general al IȘJ Buzău.

2 COMENTARII

  1. Dar scoala Titulescu cati elevi are? La Evaluare au avut sub 10 inscrisi? Se justifica mentinerea acesteia?

  2. La tara se justifica intr-o masura comasarea scolilor, insa in oras disparitia scolilor populate pare o masura anacronica. Interesant este ca se aude ca vor urma si alte comasari de scoli pe acelasi principiu al reducerii de costuri. Era o vorba, daca educatia ti se pare scumpa, asteapta sa vezi cat te va costa lipsa ei.

Comments are closed.