27 de ani
de presa libera
Vineri, August 18, 2017 08:11 AM

Cultura

„Rockefeller de România“ / Povestea buzoianului Leon Leonida, cel mai mare dealer de maşini din perioada interbelică

de Cristian IONESCU
Cultura  |
01.08.2017, 00:00
1112

   Buzăul a dat ţării numeroase personalităţi, unele dintre ele devenind celebre dincolo de graniţele ţării. O parte dintre acestea sunt astăzi uitate sau nu se mai ştie că au avut origini buzoiene.

   Un astfel de exemplu îl constituie Leon Leonida, numit „un soi de Rockefeller de România”, cel mai mare dea­ler de maşini din perioada interbelică, fondatorul Automobil Club Român şi unul dintre marii industriaşi români în domeniul auto. Potrivit istoricului Valeriu Nicolescu, Leonida a fost nu doar primul întreprinzător care a vândut automobile în România, ci şi un mare moşier aici, la Buzău, loc în care a şi fost înmormântat.

   La fel ca şi alţi mari industriaşi ai României - precum Malaxa, Asan, Bragadiru -, Leon Leonida, omul care a pus bazele industriei auto în ţară, a ridicat cu multă muncă averi impresionante. A făcut parte din elita aristocratică a ţării, compusă din oameni bogaţi, culţi, rafinaţi, şcoliţi în Europa, care au făcut averi uriaşe, au stăpânit moşii, păduri şi conace sau au ridicat din temelii străzi întregi şi palate în Bucureşti. Eu au fost industriaşii care au înfăptuit România modernă. Confiscarea marilor averi a lăsat însă urme dureroase în istoria marilor proprietari interbelici şi a vizionarilor industriaşi.

Marele Leonida ajunge să lucreze într-un atelier de frigidere

  Despre celebrul Leon Leonida vorbeşte astăzi nepotul său, Dinu I. Lahovary, descendent al familiei Lahovary din care a făcut parte şi ministrul de Externe în cabinetul G. Gr. Cantacuzino, Ion Lahovary. Dinu I. Lahovary este fiul Ioanei Maria Leonida, fiica lui Leon Leonida.

   „Leon Leonida era patronul firmei Leonida&Co., în perioada interbelică, cel mai mare dealer de maşini şi unul dintre marii industriaşi români în domeniul auto. Primul automobil electric adus de Leonida de la Paris a circulat pe străzile Bucureştiului încă din anul 1906. Garajele Leonida de la Şosea, unde se ţineau faimoasele curse de maşini, mai stau şi astăzi în picioare. Au fost construite în stilul «art nouveau> în perioada ce a rămas în istorie drept «La belle époque>”, a declarat pentru Ziarul Financiar, în 2010, Dinu I. Lahovary, nepotul buzoianului Leonida.

   După naţionalizare, Leonida a sfârşit prin a lucra într-un atelier de reparat frigidere. Nepotul său n-a avut voie să înveţe, a făcut şapte clase şi a devenit muncitor: „Nu mi-e ruşine cu lucrul acesta, că am ştiut ce înseamnă munca brută, să am un salariu de la vârsta de 17 ani”, a mai povestit Dinu I. Lahovary.

   Nepotul lui Leon Leonida, copilul fericit de altădată care a fost botezat de Constantin Argetoianu, s-a trezit deodată singur şi sărac. Mama sa, Ioana Maria, o frumuseţe a vremurilor, l-a părăsit în 1938, când era un bebeluş. La un mare bal i-a luat rochia foc şi după câteva zile s-a stins în chinuri. „Aveam şase luni când s-a întâmplat nenorocirea, era îmbrăcată într-o rochie din crinolină...”, mai povesteşte Dinu.

   În 2010, nepotul buzoianului se lupta încă să recupereze moştenirea pierdută de familia sa după naţionalizare. A adunat documentele familiei şi a revendicat tot: conacul familiei de la Râmnicu Vâlcea, păduri, terenuri, o parte din casa bunicului Leonida de pe bulevardul Dacia din Bucureşti şi o parte din acţiuni la fostul magazin Leonida de pe b-dul Magheru, actualul KFC. 

Atelierele Leonida, autobuzele Chevrolet şi tancurile dinal II-lea Război Mondial

   Extrem de interesantă este însăşi istoria Atelierelor „Leonida” sau garajelor „Leonida”, cum li se spunea pe timpuri, cunoscute în limbajul bucureşteanului de astăzi sub titulatura eronată de „vechile garaje regale”. Într-un articol de-a dreptul fascinant publicat de un blogger, autorul arată că n-a existat nicio legătură între ele şi, mai mult decât atât, aflăm cine a fost Leon Leonida, patronul firmei Leonida&Co.

   Autorul materialului, Bogdan Beldianu, sintetizează astfel cele mai importante repere ale activităţii lui Leon Leonida şi ale companiei sale: 

• 1904 - Participă la înfiinţarea ACR;

• 1906 - Bosch pătrunde în România prin intermediul Leonida&Co;

• Primul Război Mondial - Crucea Roşie dispune de 500 de automobile transformate în autosanitare cu patru paturi pentru evacuarea răniţilor, amenajate în atelierele Leonida&Co;

• 1936 - STB (strămoşul RATB-ului) achiziţionează 100 şasiuri Renault, 100 şasiuri Chevrolet şi 20 şasiuri Henshel, pe care le încredinţează Atelierelor „Leonida” pentru carosarea lor în autobuze;

• Al Doilea Război Mondial este pregătit de Atelierele Leonida&Co prin conversiile făcute la tancul R2 sau în timpul războiului prin contribuţia la tancurile: TACAM T-60 şi „Vânătorul de Care R 35”.

Participant şi câştigător al primelor curse auto din Regat

   Între 1904 şi 1905 încep să apară primele concursuri motorizate şi organizate după regulamente clare. Regatul României a fost printre primele ţări din lume în care s-au promovat concursurile motorizate, stabilindu-se şi primele recorduri în acest sens. În 1904, regăsim primele consemnări oficiale ale curselor de motociclism în România, mai corect în Regat, deoarece Marea Unire nu se realizase. 

   În anul 1904, ACR-ul organizează prima cursă automobilistică din Regat, pe ruta Bucureşti–Giurgiu şi retur, pe o distanţă de 120 kilometri. Câştigător, nimeni altul decât prinţul George Valentin Bibescu care, cu o medie de 66,5 Km/h, realizează un record european pentru acea dată. Cursa din 1904 o câştigă la bordul unui automobil Daimler Benz, având alături pe prima „şoferiţă” cu brevet din ţară, Marta Bibescu. La cursa a mai participat Ion Cămărăşescu, dar şi buzoianul Leon Leonida, cel din urmă terminând al doilea. 

   În luna noiembrie are loc cursa pe kilometru lansat, organizată sub numele de „Cupa George Plagino”, fiind câştigată de Leon Leonida.

Asociat cu bunicul lui Tăriceanu

   Potrivit uto-retro-passion. ro, în perioada interbelică, buzoianul Leon Leonida a fost asociat cu bunicul lui Călin Popescu Tăriceanu, Gheorghe ­Ath­anasiade. Acesta din urmă a deţinut funcţia de director de dezvoltare la Garajele Leonida, înfiinţând sucursale ale societăţii Leonida la Constanţa, Craiova, Bârlad etc. După teminarea Primului Război Mondial, el a revenit la Constanţa, unde îşi avea domiciliul, şi a demarat propria afacere în domeniul auto. Afacerea lui Gheorghe Athanasiade s-a încheiat la Constanţa după izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial.

Cavoul din Cimitirul Dumbrava a fost vândut

   Despre moartea celebrului „Rockefeller de România”, istoricul Valeriu Nicolescu susţine că a survenit chiar în urma unui accident auto. În ciuda faimei de care s-a bucurat numele său, cavoul lui Leon Leonida din Cimitirul Dumbrava a fost vândut, nimeni neştiind ce s-a întâmplat cu rămăşiţele sale pământeşti.

   „Din păcate, cei care au cumpărat cavoul au şters dovezile care atestă faptul că monumentul a fost al familiei Leonida. Acest Leon Leonida a fost primul întreprinzător care a vândul automobile în România, un mare moşier aici, la Buzău. A avut Casa Leonida lângă ASE în Bucureşti şi a murit într-un accident de maşină”, povesteşte Valeriu Nicolescu.

Comentarii

Acest articol nu are comentarii! Fii primul care comenteaza in legatura cu acest articol!

Stiri Agerpres

Aretha Franklin vrea să deschidă "un mic club" la Detroit
Vineri, August 18, 2017 07:51 AM

Legenda muzicii soul Aretha Franklin, care a anunțat la începutul anului că se retrage, se gândește serios să deschidă un club de noapte la Detroit, unde ar putea "cânta din când în când", a declarat artista ziarului local Detroit Free Press citat de AFP.

Un nou film din seria 'Star Wars', dedicat lui Obi-Wan Kenobi, este în pregătire (presă)
Vineri, August 18, 2017 07:34 AM

Regizorul Stephen Daldry, cunoscut pentru filmul 'Billy Elliot', ar urma să realizeze viitorul lungmetraj din seria 'Star Wars' care îl va avea ca erou pe maestrul Jedi Obi-Wan Kenobi, a anunțat joi publicația Hollywood Reporter citată de AFP.

ALERTĂ UPDATE MAE: O a doua victimă de cetățenie română rănită în Barcelona; a fost transportată la spital, starea sa fiind stabilă
Vineri, August 18, 2017 07:15 AM

O a doua victimă de cetățenie română a fost identificată printre persoanele rănite în urma atacului terorist din Barcelona, potrivit ultimelor informații obținute de către Ambasada României la Madrid și Consulatul General al României la Barcelona.

Doi clujeni străbat cu bicicletele 1.800 de km pentru a organiza o tabără pentru copiii cu probleme grave de sănătate
Vineri, August 18, 2017 07:02 AM

Doi clujeni vor pedala 1.800 de kilometri, prin cinci țări, până pe vârful Mont Blanc, pentru a strânge bani pentru organizarea unei tabere dedicate copiilor cu diferite boli grave.

VACANȚA DE VARĂ ÎN IMAGINI
Vineri, August 18, 2017 07:00 AM

OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
mai multe poze »
TOP COMENTARII
CELE MAI CITITE ARTICOLE
18 Aug, 07:35 Cifre goale
Pixelu observator a comentat pentru articolul Cum vede vicepremierul Marcel Ciolacu creşterea economică a României, care se împiedică în ruinele infrastructurii:
Numai că statisticile astea sunt făcute la grămadă. Nu sunt defalcate. Ce creștere a avut capitalul străin și ce creștere a avut capitalul autohton? Mă tem că doar capitalul străin a înregistrat creștere economică. Dezvoltarea pe baza investițiilor străine este o iluzie. Pentru simplul fapt că nu este treaba lui. Treaba lui este să facă profit și să-l împartă acționarilor. Nu există în lume vreun exemplu de țară acum dezvoltată care să se fi dezvoltat numai prin investiții străine. Creșterea asta nu este un lucru rău dar nu în folosul românilor. Cum nu este nici trecerea CAS-ului și CASS-ului de la angajator la angajat. Va genera scăderea veniturilor salariaților și un cadou neașteptat pentru capital.
17 Aug, 23:34 kioveanu
john a comentat pentru articolul A murit fostul prim-secretar de Buzău Tudor Postelnicu, ,,dobitocul“ care a condus Securitatea comunistă:
I l-a aruncat pe nicu Ceausescu in bratele kiovencei!Dragoste si recompense pe bune!
17 Aug, 17:50 lsfjsal;
klgfjd a comentat pentru articolul Registrul Auto Român lucrează cu publicul vineri, cu program prelungit, şi sâmbătă, pentru recuperarea zilei libere de luni:
si cine "s a programat"? sambata ca sa lucreze si ai nostri bugetari?
Google PageRank Checker