27 de ani
de presa libera
Duminica, Octombrie 22, 2017 07:38 AM

Cultura

„Rockefeller de România“ / Povestea buzoianului Leon Leonida, cel mai mare dealer de maşini din perioada interbelică

de Cristian IONESCU
Cultura  |
01.08.2017, 00:00
1263

   Buzăul a dat ţării numeroase personalităţi, unele dintre ele devenind celebre dincolo de graniţele ţării. O parte dintre acestea sunt astăzi uitate sau nu se mai ştie că au avut origini buzoiene.

   Un astfel de exemplu îl constituie Leon Leonida, numit „un soi de Rockefeller de România”, cel mai mare dea­ler de maşini din perioada interbelică, fondatorul Automobil Club Român şi unul dintre marii industriaşi români în domeniul auto. Potrivit istoricului Valeriu Nicolescu, Leonida a fost nu doar primul întreprinzător care a vândut automobile în România, ci şi un mare moşier aici, la Buzău, loc în care a şi fost înmormântat.

   La fel ca şi alţi mari industriaşi ai României - precum Malaxa, Asan, Bragadiru -, Leon Leonida, omul care a pus bazele industriei auto în ţară, a ridicat cu multă muncă averi impresionante. A făcut parte din elita aristocratică a ţării, compusă din oameni bogaţi, culţi, rafinaţi, şcoliţi în Europa, care au făcut averi uriaşe, au stăpânit moşii, păduri şi conace sau au ridicat din temelii străzi întregi şi palate în Bucureşti. Eu au fost industriaşii care au înfăptuit România modernă. Confiscarea marilor averi a lăsat însă urme dureroase în istoria marilor proprietari interbelici şi a vizionarilor industriaşi.

Marele Leonida ajunge să lucreze într-un atelier de frigidere

  Despre celebrul Leon Leonida vorbeşte astăzi nepotul său, Dinu I. Lahovary, descendent al familiei Lahovary din care a făcut parte şi ministrul de Externe în cabinetul G. Gr. Cantacuzino, Ion Lahovary. Dinu I. Lahovary este fiul Ioanei Maria Leonida, fiica lui Leon Leonida.

   „Leon Leonida era patronul firmei Leonida&Co., în perioada interbelică, cel mai mare dealer de maşini şi unul dintre marii industriaşi români în domeniul auto. Primul automobil electric adus de Leonida de la Paris a circulat pe străzile Bucureştiului încă din anul 1906. Garajele Leonida de la Şosea, unde se ţineau faimoasele curse de maşini, mai stau şi astăzi în picioare. Au fost construite în stilul «art nouveau> în perioada ce a rămas în istorie drept «La belle époque>”, a declarat pentru Ziarul Financiar, în 2010, Dinu I. Lahovary, nepotul buzoianului Leonida.

   După naţionalizare, Leonida a sfârşit prin a lucra într-un atelier de reparat frigidere. Nepotul său n-a avut voie să înveţe, a făcut şapte clase şi a devenit muncitor: „Nu mi-e ruşine cu lucrul acesta, că am ştiut ce înseamnă munca brută, să am un salariu de la vârsta de 17 ani”, a mai povestit Dinu I. Lahovary.

   Nepotul lui Leon Leonida, copilul fericit de altădată care a fost botezat de Constantin Argetoianu, s-a trezit deodată singur şi sărac. Mama sa, Ioana Maria, o frumuseţe a vremurilor, l-a părăsit în 1938, când era un bebeluş. La un mare bal i-a luat rochia foc şi după câteva zile s-a stins în chinuri. „Aveam şase luni când s-a întâmplat nenorocirea, era îmbrăcată într-o rochie din crinolină...”, mai povesteşte Dinu.

   În 2010, nepotul buzoianului se lupta încă să recupereze moştenirea pierdută de familia sa după naţionalizare. A adunat documentele familiei şi a revendicat tot: conacul familiei de la Râmnicu Vâlcea, păduri, terenuri, o parte din casa bunicului Leonida de pe bulevardul Dacia din Bucureşti şi o parte din acţiuni la fostul magazin Leonida de pe b-dul Magheru, actualul KFC. 

Atelierele Leonida, autobuzele Chevrolet şi tancurile dinal II-lea Război Mondial

   Extrem de interesantă este însăşi istoria Atelierelor „Leonida” sau garajelor „Leonida”, cum li se spunea pe timpuri, cunoscute în limbajul bucureşteanului de astăzi sub titulatura eronată de „vechile garaje regale”. Într-un articol de-a dreptul fascinant publicat de un blogger, autorul arată că n-a existat nicio legătură între ele şi, mai mult decât atât, aflăm cine a fost Leon Leonida, patronul firmei Leonida&Co.

   Autorul materialului, Bogdan Beldianu, sintetizează astfel cele mai importante repere ale activităţii lui Leon Leonida şi ale companiei sale: 

• 1904 - Participă la înfiinţarea ACR;

• 1906 - Bosch pătrunde în România prin intermediul Leonida&Co;

• Primul Război Mondial - Crucea Roşie dispune de 500 de automobile transformate în autosanitare cu patru paturi pentru evacuarea răniţilor, amenajate în atelierele Leonida&Co;

• 1936 - STB (strămoşul RATB-ului) achiziţionează 100 şasiuri Renault, 100 şasiuri Chevrolet şi 20 şasiuri Henshel, pe care le încredinţează Atelierelor „Leonida” pentru carosarea lor în autobuze;

• Al Doilea Război Mondial este pregătit de Atelierele Leonida&Co prin conversiile făcute la tancul R2 sau în timpul războiului prin contribuţia la tancurile: TACAM T-60 şi „Vânătorul de Care R 35”.

Participant şi câştigător al primelor curse auto din Regat

   Între 1904 şi 1905 încep să apară primele concursuri motorizate şi organizate după regulamente clare. Regatul României a fost printre primele ţări din lume în care s-au promovat concursurile motorizate, stabilindu-se şi primele recorduri în acest sens. În 1904, regăsim primele consemnări oficiale ale curselor de motociclism în România, mai corect în Regat, deoarece Marea Unire nu se realizase. 

   În anul 1904, ACR-ul organizează prima cursă automobilistică din Regat, pe ruta Bucureşti–Giurgiu şi retur, pe o distanţă de 120 kilometri. Câştigător, nimeni altul decât prinţul George Valentin Bibescu care, cu o medie de 66,5 Km/h, realizează un record european pentru acea dată. Cursa din 1904 o câştigă la bordul unui automobil Daimler Benz, având alături pe prima „şoferiţă” cu brevet din ţară, Marta Bibescu. La cursa a mai participat Ion Cămărăşescu, dar şi buzoianul Leon Leonida, cel din urmă terminând al doilea. 

   În luna noiembrie are loc cursa pe kilometru lansat, organizată sub numele de „Cupa George Plagino”, fiind câştigată de Leon Leonida.

Asociat cu bunicul lui Tăriceanu

   Potrivit uto-retro-passion. ro, în perioada interbelică, buzoianul Leon Leonida a fost asociat cu bunicul lui Călin Popescu Tăriceanu, Gheorghe ­Ath­anasiade. Acesta din urmă a deţinut funcţia de director de dezvoltare la Garajele Leonida, înfiinţând sucursale ale societăţii Leonida la Constanţa, Craiova, Bârlad etc. După teminarea Primului Război Mondial, el a revenit la Constanţa, unde îşi avea domiciliul, şi a demarat propria afacere în domeniul auto. Afacerea lui Gheorghe Athanasiade s-a încheiat la Constanţa după izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial.

Cavoul din Cimitirul Dumbrava a fost vândut

   Despre moartea celebrului „Rockefeller de România”, istoricul Valeriu Nicolescu susţine că a survenit chiar în urma unui accident auto. În ciuda faimei de care s-a bucurat numele său, cavoul lui Leon Leonida din Cimitirul Dumbrava a fost vândut, nimeni neştiind ce s-a întâmplat cu rămăşiţele sale pământeşti.

   „Din păcate, cei care au cumpărat cavoul au şters dovezile care atestă faptul că monumentul a fost al familiei Leonida. Acest Leon Leonida a fost primul întreprinzător care a vândul automobile în România, un mare moşier aici, la Buzău. A avut Casa Leonida lângă ASE în Bucureşti şi a murit într-un accident de maşină”, povesteşte Valeriu Nicolescu.

Comentarii

Acest articol nu are comentarii! Fii primul care comenteaza in legatura cu acest articol!

Stiri Agerpres

DOCUMENTAR: 135 de ani de la moartea pictorului Ion Andreescu
Duminica, Octombrie 22, 2017 05:01 AM

Pictorul Ion Andreescu s-a născut la București, la 15/27 februarie 1850.

Baschet: Kobe Bryant "nu va merge" la Casa Albă dacă îl va invita președintele Trump
Duminica, Octombrie 22, 2017 04:01 AM

Fostul baschetbalist american Kobe Bryant "nu va merge" la Casa Albă dacă președintele SUA, Donald Trump, îl invită, a afirmat el sâmbătă, în timpul unei călătorii în Franța în legătură cu o operațiune de comunicare cu unul dintre sponsorii personali.

CITATUL ZILEI
Duminica, Octombrie 22, 2017 03:30 AM

SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 22 octombrie
Duminica, Octombrie 22, 2017 03:19 AM

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 22 octombrie
Duminica, Octombrie 22, 2017 03:03 AM

Este a 295-a zi a anului 2017.

OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
mai multe poze »
TOP COMENTARII
CELE MAI CITITE ARTICOLE
21 Oct, 00:13 Fara pile!
O.Ureche a comentat pentru articolul Concursul pentru şefia Bibliotecii Judeţene se reia, după ce ambilor candidaţi li s-au respins dosarele:
Oamenii cei mai priceputi,bine pregatiti si cu aptitudini certe trebuie sa ajunga in aceste functii!
20 Oct, 19:40 carte
nick a comentat pentru articolul O legendă a handbalului s-a întors acasă / Eroii finalei de la Berlin, Cornel Penu şi Ştefan Birtalan, întâlnire emoţionantă cu publicul buzoian:
Felicitari ! A fost unul din idolii tineretii mele. Din cauza unor probleme personale nu am putut participa la intalnirea de la Hasdeu. Cum pot procura 2 carti scrise de Penu. Cu multumiri !
20 Oct, 19:31 Intalnirea cu un sportiv de geniu!
Un admirator a comentat pentru articolul O legendă a handbalului s-a întors acasă / Eroii finalei de la Berlin, Cornel Penu şi Ştefan Birtalan, întâlnire emoţionantă cu publicul buzoian:
Felicitari pentru intreaga cariera, d-nule Penu! Imi pare rau ca nu am participat la intalnire! Mi-as fi dorit sa-l vad! Pacat insa de faptul ca terenurile de fotbal si baschet din curtea liceului Hasdeu, care odinioara erau pline, chiar si in zilele de vacanta sau weekend acum putrezesc in paragina!
Google PageRank Checker