Economic

Relația contractuală cu furnizorii, principala nemulțumire a românilor la capitolul servicii de comunicații electronice

Pe parcursul anului trecut, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a primit și soluționat 3.611 reclamații primite de la utilizatorii de comunicații electronice și servicii poștale din România. Conform petițiilor primite, oamenii  reclamă în mod recurent modul de desfășurare a relației contractuale cu furnizorii. Astfel, încetarea contractelor, facturarea serviciilor, nerespectarea ­preve­derilor contractuale și încheierea contractelor la distanță sunt probleme cel mai des întâlnite în derularea contractelor.

Din totalul reclamațiilor primite de Autoritate în anul 2018, 87% au vizat serviciile de comunicații electronice, principalele nemulțumiri reclamate vizând aspecte care țin de relația contractuală cu furnizorii de asemenea servicii. Astfel, românii au semnalat probleme privind în­cetarea contractelor (17% din reclamații), facturarea acestor servicii (12%), nerespectarea contractelor de către furnizori (11%) și derularea contractelor la distanță (9%).

,,Peste 21% dintre petițiile trimise la Autoritatea Națio­nală pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) au vizat probleme întâlnite în procesul de portare a numerelor de telefon. În creștere față de anul precedent au fost reclamațiile privind serviciul de roaming (14%), acestea vizând în special condițiile de utilizare a serviciilor de roaming în Spațiul Economic European (Roam like at home). Reclamațiile formulate de utilizatori s-au referit la serviciile furnizate de Vodafone România în proporție de 24%, Telekom Romania Mobile Communications, 20%, Telekom Romania Communications, 15% Oran­ge România, 15%, și RCS&RDS, 12%”, mențio­nează ANCOM.

Nemulțumiri au fost și la capitolul furnizarea serviciilor poștale. 8% din totalul reclamațiilor înregistrate la Autoritate anul trecut au avut acest subiect. Problemele semnalate de utilizatorii serviciilor poștale au fost legate de termenul de livrare a ­tri­miterilor poștale (22% din totalul reclama­țiilor), nelivrarea trimiterilor poștale (19%), deteriorarea trimiterilor poștale (17%) și pierderea sau furtul acestora (15%). În contextul creșterii semnificative a ­co­merțului online, serviciul de livrare colete a căpătat o amploare din ce în ce mai mare. În acest context, cei mai reclamați furnizori de servicii poștale au fost Urgent Cargus (36% din totalul reclamațiilor referitoare la serviciile poștale), Fan Courier (15%), Compania Națională Poșta Română (13%), Dynamic Parcel Distribution (12%).

5% din totalul petițiilor primite de ANCOM în 2018 au vizat aspecte referitoare la echipamente radio, regimul rețelelor de infrastructură sau procedura de alocare a frecvențelor pentru emisiile radio. Reclamațiile privind nerespectarea sau neexecutarea contractelor de către furnizorii de servicii de comunicații electronice pot fi adresate de către utilizatorii persoane fizice Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar persoanele juridice aflate în această situație se pot adresa instanței de judecată competente.

În ceea ce privește serviciile poștale, în cazul neres­pectării termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competența legală de a sancționa furnizorii pentru nerespectarea contractului sau a condițiilor generale privind furnizarea serviciilor poștale. În caz de pierdere, furt, distrugere, totală sau parțială, sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu primit un răspuns de la furnizor în maxim trei luni sau sunt nemulțumiți de răspuns se pot adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamației prealabile. Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competențe revenind instanțelor de judecată.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker