Opinii

Raportul GRECO, un test pentru guvernarea Dăncilă

Raportul GRECO (Gru­pul Statelor împotriva Corupției, organism al Consiliului Europei la care au aderat 49 de state, printre care și SUA), un Raport de follow-up – care urmează unui Raport ad-hoc adoptat în martie 2018 -, arată că doar una dintre cele cinci recomandări făcute României anul trecut au fost implementate. Una dintre cele ignorate vizează fun­cționarea controversatei Secții pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, înființată în noiembrie 2018, prin ordonanță de urgență, ca armă de cumințire sau șantaj a ma­gis­traților care mai au curajul să intre peste afacerile oamenilor Puterii și ale susținătorilor acestora. O secție pe care GRECO o numește „anomalie a cadrului instituțional”, reamintind că „a evaluat crearea Secției pentru Investigarea Infrac­țiunilor din Justiție ca una dintre cele mai controversate modificări; a fost văzută ca o anomalie a ca­drului instituțional existent, care ar putea conduce la conflicte de competență și ar putea fi folosită necorespunzător și supusă unei ingerințe nejustificate în pro­­cesul de justiție penală (…) GRECO este în mod serios îngrijorat de conse­cințele pe care aceste evo­luții le au asupra independenței sistemului judiciar, precum și asupra luptei împotriva corupției în Ro­mânia, și insistă ca Secția de urmărire penală pentru investigarea infracțiunilor din justiție să fie desființată”.

La fel cum, în primăvara anului trecut, fostul ministru al Justiției, Tudorel Toader – care părea să se fi erijat în avocat al pușcăriabililor de la putere -, clama că „expertul GRECO nu poate să treacă peste voința legiuitorului național, voință verificată de Curtea Constituțională a Ro­mâniei”, acum, în mod previzibil, s-a activat instantaneu parte din corul celor care, de ani de zile, scot panglici suveraniste de câte ori dinspre Occident vine o critică la adresa derapajelor instituționale autohtone. Sunt din aceeași zonă cu cei care, când nu le convine vreo critică din partea partenerilor externi ai României și mai ales când unele reacții oficiale ale instituțiilor euro-atlantice amenință să le strice jocurile și să le vulnerabilizeze rețeaua subterană, recurg, în mod fals și manipulativ, la placa cu „imixtiunea în treburile interne”, cu „suveranitatea”, cu „România colonie”.

Europarlamentarul PSD Maria Grapini, de exemplu, nu a ratat ocazia să se exprime pe subiect, neieșind din cadrul unei retorici deja cunoscute: „Intrarea în Schengen și ridicarea MCV trebuie rezolvate pentru că merităm asta, nu pentru că acceptăm mici sau mari cedări de legislație! Este tot o chestiune de suveranitate”. Lumea Justiției, un partener mediatic de încredere al PSD-ALDE în lupta lor cu „statul paralel” se poate spune, elogiat și citat intens de propaganda rusă, scrie că „GRECO ne tratează ca pe o colonie – Experții GRECO imixtionează grav în politica penală a României”. Pentru completarea tabloului, doi dintre ziariștii care scriu al LuJu, Răzvan Savaliuc și Adina Anghelescu-Stancu, au fost menționați într-o investigație “Newsweek Ro­mânia”, ca „justițiari plătiți de PSD” care, în 2018, „au facturat prestații pentru PSD” de peste 300.000 de lei prin firma Jurindex Media SRL.“

Florin Iordache riposta și el, țâfnos, și invoca în mod parșiv argumentul că Parlamentul e singurul care poate modifica legislația. Da, este forul legislativ, dar ceea ce nu spune Florin Iordache este că majoritatea parlamentară are obligația să țină cont și de regulile clubului euro-atlantic din care România face parte, să nu promulge legi care afectează democrația, statul de drept, separația puterilor în stat, cum au făcut, de altfel, nu o dată în ultimii șapte ani.

Ce te faci, însă, ca om cinstit, dacă majoritatea parlamentară lucrează în favoarea unui grup infracțional organizat, dacă emite legi pentru a scăpa de răspundere pe­nală politicieni de la vârful Puterii ori legi menite să relaxeze legislația penală favorizând afacerile ilicite cu bani publici pe care le au oameni ai Puterii sau camarila lor politico-financiară? Ajun­gi să te simți mai în siguranță doar știind că țara este inclusă într-un mecanism internațional de monitorizare, parte, la rândul său, a unui club care oferă beneficii, dar imune și reguli și obligații. Recomandările GRECO nu sunt opționale, cum clamează unii. O arată Re­gulamentul de procedură al GRECO, la art. 30, care prevede că membrii GRECO trebuie să se conformeze recomandărilor și să le pună în practică într-o limită de timp stabilită de GRECO. Dar, sigur, aceste reguli pot fi și ignorate de Puterea politică. Pe riscul nostru, însă.

După încarcerarea lui Liviu Dragnea, premierul Viorica Dăncilă a declarat că PSD va abandona controversatele modificări aduse la legile justiției în numele unei zise reforme judiciare. Acum este un moment în care va arăta dacă a făcut declarația cu bună-credință sau din demagogie. Va avea de ales între a ține cont de recomandările GRECO și a desființa Secția de Investigare a Infracțiunilor din Justiție, dovedind că într-adevăr vrea să schimbe linia anti-justiție pe care s-au plasat în ultimii ani și PSD, și guvernarea, că vrea să repare dezastrele făcute în justiție în ultimii doi ani și jumătate. Sau le va putea ignora, demonstrând că interesele României în raport cu partenerii săi europeni sunt mai puțin importante decât cele de clan penal-politic și că este captiva unor astfel de găști care au dus, în ultimii doi ani, un deloc dezinteresat război cu Justiția independentă.

(Text publicat în „Puterea a Cincea”)

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker