Vestea că Ministerul Educaţiei va introduce la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat, chiar din acest an şcolar, subiecte grilă în proporţie de 40%, a stârnit o adevărată dezbatere la ni­vel naţional. În timp ce reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că decizia urmăreşte uniformizarea, corectarea şi eliminarea diferenţelor mari de punctaj care apar după contestaţii, profesorii, elevii şi părinţii acuză ­mi­nisterul că vrea să crească superficial rata de promovare.

Propunerea îi aparţine fostului ministru al Educaţiei, Valentin Popa.

Unul dintre profesorii de prestigiu care susţin că aceste teste grilă ar creşte artificial rata de promovare este şi buzoianul Bogdan Enescu, profesor la colegiul Hasdeu, antrenor al lotului olimpic de matematică şi cel care a mai antrenat loturile olimpice ale SUA, ­Pa­kistanului, Ungariei şi Republicii Moldova.

„Ponderea subiectului 1, care e cel mai uşor, de fapt, a crescut de la 3 puncte la 4 puncte, cu un punct din oficiu, e foarte uşor să iei nota 5. Ca profesor de matematică, m-ar interesa nu numai să văd că elevul a bifat răspunsul corect, m-ar interesa să văd şi cum gândeşte. Deşi, la nivelul de dificultate pe care l-am observat la grila din model, nici nu prea ai ce să gândeşti”, a declarat Bogdan Enescu, citat de ProTv.

„Dacă fac comparaţia cu nivelul din 2003 când a fost prima dată grilă, e jale”

„Părerea mea este că subiectele sunt făcute în aşa fel făcute încât să crească în mod artificial procentul celor promovaţi. Au mărit ponderea Subiectului 1, care oricum era cel mai uşor, de la 3 la 4 puncte în economia tezei, deci cu un punct din oficiu înseamnă deja nota 5. Nivelul de dificultate ­afe­rent problemelor de la nivelul 1 este absolut jenant, adică practic îi întreabă cât face 1+2+4, pot să zic. Şi evident că fiind grilă este absolut imposibil sa asiguri corectitudinea probei, cu toate camerele, cu toţi supraveghetorii, este absolut imposibil să eviţi ca informaţia să circule.

În linii mari, per ansamblu, nivelul e cam acelaşi din ultimii ani. Subiectul 3 de exemplu este chiar ok, cu excepţia formulărilor, care au devenit uzuale în ultimii trei ani: în loc să îi pună să calculeze derivata unei funcţii, ceea ce înseamnă un anumit algoritm şi nişte cunoştinţe pe care trebuie să le ai, li se cere să arate că derivata este egal cu… Eu, de exemplu, la simularea de anul trecut, când am corectat, am întâlnit teze ale unor copii care în mod evident nu stăpâneau algoritmul corect, dar ajungeau la rezultatul corect. Şi dacă nu este foarte atent corectorul, poate să fie păcălit de peisaj: se uită unde a ajuns, e ok.

Dacă fac comparaţia cu nivelul din 2003, când a fost prima dată grilă, e jale. Atunci erau într-adevăr probleme ca lumea, nu era deloc simplu să dai răspunsuri. Deşi şi atunci notele au fost foarte mari, pentru că se întâmplă ca într-o clasă de examen să fie un copil foarte bun şi asta e suficient”, a mai spus Bogdan Enescu pentru edupedu.ro.

Bogdan Enescu a fost medaliat cu aur la olimpiada internaţională de Matematică din 1978 şi cu bronz la ediţiile din 1977 şi 1979. Este primul profesor român cu premii la Olimpiada Internaţională care are elevi ce au obţinut ei înşişi medalii la internaţională (Dragoş Ghioca – argint în 1994, 1995 şi1996) şi Dragoş Porumbel – bronz în 2000).

Ministerul Educaţiei a anunţat, vineri, că subiectele grilă vor fi introduse abia în anul şcolar 2019 – 2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieți comentariul dvs.
Introduceți numele dvs.