De mai bine de zece  zile, medicii de familie şi farmaciile întâmpină probleme în validarea serviciilor, pentru că sistemul informatic de citire a cardurilor este nefuncţional în majoritatea timpului. Au fost situaţii în care medicii de ­fa­milie au trimis pacienţii acasă cu rugămintea de a reveni a doua zi, cu speranţa că le vor putea valida reţetele.

Concret, de mai bine de o săptămână, medicii de familie se confruntă cu probleme în sistemul informatic, care duc la imposibilitatea de a consulta pacienţii şi de a le elibera reţete, din motiv că nu pot să verifice dacă persoana este sau nu asi­gu­rată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

,,Au fost zile în care pacienţii au aşteptat să validăm reţeta şi am reluat procedura de nenumărate ori până am reuşit, şi zile în care nu am putut să validăm nimic”, a spus medicul de familie Angela Mazdrag, preşe­dintele filialei buzoiene a Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medi­cilor de Fa­milie. Probleme similare au fost întâmpinate şi de către farmacii.  Pentru a atenua cumva problemele care s-ar putea ivi din cauza imposibilităţii de validare a serviciilor, ca măsură de siguranţă, unii medici au ­eli­berat reţete doar pentru o lună de zile şi nu pentru trei.

Probleme similare au fost întâmpinate şi de către farmaciile care au trebuit să onoreze reţetele compensate.

Problema nu este una locală, ci este una generalizată, dificultăţi similare înregistrându-se la nivel naţional. Şi asta pentru că de vină este platforma informatică gestionată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, care a rămas, aşa cum confirmă şi medicii de familie, fără contract cu firma care asigura mentenanţa. Cum s-a ajuns în situaţia în care medicii să nu mai poată emite reţete electronice de de mai mult de zece zile, fapt care i-a determinat pe aceştia să protesteze, vineri, în faţa sediului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) din Capitală – au explicat, pentru HotNews.ro, oficialii CNAS. Aceştia au precizat că problemele IT sunt provocate de expirarea contractelor de mentenanţă pe o componentă a SIPE (reţeta electronică) şi pe o alta a Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI), ambele asigurate anterior de firma Siveco. Oficialii CNAS spun că situaţia a apărut ca urmare a arestărilor de anul trecut şi a schimbărilor dese din conducerea autorităţii.

Regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a platformei electronice

Până când CNAS va rezolva aceste aspecte, furnizorii de servicii au fost invitaţi să semnaleze problemele la un număr de telefon sau pe o adresă de email şi să elibereze reţete în regim offline.

Directorul CJAS Buzău, Raluca Alexandru, a spus că  aceste reguli noi anunţate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, valabile până la rezolvarea problemelor, sunt comunicate într-o postare care poate fi consultată pe siteul CNAS şi al CJAS Buzău.

Pe siteul CNAS se solicită furnizorilor de servicii de sănătate ,,să trateze în conti­nuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora.

Circumstanţele apariţiei pro­blemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialişti. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiştii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionării disfuncţionalităţilor apărute, acestea putând fi semnalate de furnizorii de servicii de sănătate aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate la adresa de e-mail [email protected]

CNAS reiterează, pe această cale, angajamentul său ferm de continuare a dezvoltării şi de perfecţionare a ­funcţio­nalităţii PIAS, ca instrument de raportare, validare şi control a serviciilor de sănătate decontate din fonduri publice, acesta fiind dealtfel unul din cele mai mari şi mai întrebuinţate sisteme informatice din România, cu peste 70.000 utilizatori şi peste 700.000 de servicii ­me­dicale raportate şi validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripţii medicale”, se arată  în comunicatul postat pe site-ul CNAS.

În afară de problemele legate de pacienţi, deficienţele sistemului CNAS provoacă mari probleme medicilor de familie care nu au primit regularizarea trimestrială, şi în aceste condiţii nu pot primi banii pentru activităţile desfăşurate.

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieți comentariul dvs.
Introduceți numele dvs.