27 de ani
de presa libera
Vineri, August 18, 2017 08:05 AM

Cultura

Prima maşină aerodinamică din lume a fost construită de un buzoian

de Valeriu NICOLESCU
Cultura  |
10.08.2017, 00:00
1703
  • A refuzat să-şi vândă brevetul concernelor americane General Motors şi Ford

   Aurel I. Persu, inginer, inventator (1890-1977), este originar din Perşunari, plasa Tohani, din fostul judeţ Buzău. A studiat printre primii în lume aplicarea formei aerodinamice la automobile, iar în anul 1924 şi-a înregistrat invenţia „Automobilul dinamic corect”, prototipul fiind expus în prezent la Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida” din Bucureşti.    

Sechestru pe proprietăţi după un împrumut făcut de fratele său    

   A fost iniţiat ca mason la 18 martie 1932, din 4 martie 1933 fiind Companion, din 31 martie Maestru, şi apoi Venerabil al Lojilor bucureştene. A fost membru în Consiliul Marelul Orient al României (1934) şi în Consiliul Federal Superior al Francmasoneriei Române Unit, în demnitatea de Mare Păstrător de Sigiliu (1935).

   Fratele său, Alexandru (au mai avut un frate, Gabriel), care a moştenit moşia părintească, s-a împrumutat la 10 iunie 1927 de la Banca Sindicatului Agricol Ilfov, cu 400.000 lei. A garantat împrumutul cu ipoteca moşiei Perşunari-Tohani (50 ha, cumpărată de tatăl său la 21 martie 1913), vecină cu moşiile René Persu şi Băbeanu, a moştenitorilor Bagdat. Deoarece nu şi-a plătit ratele, la 30 iulie 1930 i s-a aplicat sechestru asigura- tor şi întrucât nu fusese rambursat nici împrumutul de treizeci mii lei, contractat de tatăl său Ion Persu, la 8 mai 1880, prin ipotecarea moşiilor „Tohani-Ungureni”, Per­şu­nari-Tohani”, hanul şi casele proprietăţii, s-a dispus executarea hotărârii de sechestru. Din documentele depuse la dosar, reiese că o parte a moşiei a fost expropriată conform Legii de Reformă agrară din 1864, rămânând 345 şi jumătate pogoane, din care 132 cu vie (conform planului de măsurătoare şi perimetrare, realizat de către inginerul Franz Pfenharer).

   La 26 ianuarie 1937, Al. I. Persu a solicitat Tribunalului Buzău convocarea creditorilor în vederea aplicării prevederilor art. 27 din Legea privind asanarea datoriilor agricole rurale şi urbane, din 7 aprilie 1934. Motivând că nu şi-a achitat toate datoriile (la 11 creditori-3.977.749 lei, la opt bănci şi la Societăţile FIAT S.A.R. şi „Leonida et Comp.” Bucureşti), Banca Naţională a României se opune radierii menţiunilor ipotecare. Averea ipotecată se compunea din imobilul din Mizil, str. Carol nr.161, cu 12 încăperi, curte şi grădină, 30,00 ha vie la Valea Scheilor-Tohani, şi 24,00 ha la Perşunari-Tohani, averea do­tală a Ecaterinei Persu, fostă Eminescu, care din 1936 era divorţată, cât şi averea personală a lui Alexandru Persu – 51,00 ha vie la Perşunari, grădina, conacul cu cramă, pivniţă şi dependinţe, cât şi instalaţia de irigat (2 km), bunuri evaluate la 8.205.000 lei. Prin ordonanţa 907/14 iulie 1937, inscripţiunile ipotecare către creditor au fost radiate.  

Şef de promoţie la Berlin   

   Potrivit unui amplu material publicat de promotor.ro, Aurel Persu şi-a descoperit înclinaţia spre inginerie în adolescenţă, aşa încât înaintea Primului Război Mondial a urmat cursurile Şcolii Superioare Tehnice din Berlin-Charlottenburg. A terminat şef de promoţie în 1913, ba chiar a primit şi o medalie din partea Ministerului In­strucţiunii Publice din Germania pentru un studiu avan­gardist, legat de navele în spaţiul cosmic.

   La începutul anilor ‘20 a început o muncă asiduă pentru studierea aplicării formei aerodinamice a corpurilor în mişcare la automobile, iar în 1924 brevetează în Germania primul automobil cu formă corectă aerodinamic, ulterior şi alte ţări brevetându-i in­venţia.

   Atât pentru standardele de atunci, dar şi pentru cele de azi, forma acestui automobil pare hilară, vorbim, de fapt, de o idee inspirată de... picăturile de apă, de unde şi denumirea uzuală a acestui automobil: ”Raindrop car” (maşina cu formă de picătură de apă).   

Motorul şi cutia de viteză plasate în partea din spate  

   În partea din faţă, maşina este mai voluminoasă, găz­duind habitaclul pentru pasageri, iar spre spate se în­gustează, aşa încât în a doua jumătate sunt plasate motorul şi cutia de viteze, puterea fiind transmisă roţilor din spate. O particularitate a punţii spate este lipsa unui diferenţial, deoarece distanţa dintre roţi este foarte mică.

   Rezultatul final a fost un coeficient aerodinamic de nu­mai 0,22, valoare care şi azi, la aproape 100 de ani distanţă, este extrem de greu de atins pentru maşinile de serie. De asemenea, maşina lui Persu demonstra un bun comportament rutier, dar şi o manevrabilitate curios de bună: chiar dacă viteza maximă era limitată la 80 km/h, maşina putea lua viraje strânse la 60 km/h, având un bun echilibru.

   Aurel Persu a testat maşina, aducându-i diverse modificări, circa 120.000 km, după care a donat-o Muzeului Naţional Tehnic „Dimitrie Leonida“, în 1969. Din păcate, automobilul nu mai este azi în stare de funcţionare şi nici nu există vreun program pentru reabilitarea sa tehnică.

A refuzat General Motors şi colaborarea cu statul comunist

Un lucru demn de men­ţionat este refuzul lui Aurel Persu de a-şi vinde brevetul concernelor americane General Motors şi Ford, deoarece aceşti giganţi din industria auto nu şi-au luat angajamentul de a produce în serie acest automobil. Asta deşi Persu a realizat prototipul din bani proprii, iar rezultatele testelor făceau acest automobil perfect viabil pentru o construcţie în serie mare.

Aurel Persu şi-a continuat cariera în ţară, ca şi conferenţiar la Şcoala Politenhică, iar în 1938 a devenit director al fabricii de avioane I.A.R. Braşov. După ce a intrat la pensie, a continuat să lucreze la Institutul de Documentare Tehnică din Bucureşti, dar, din păcate, încercările sale de a contribui la dezvoltarea cer­cetării româneşti au fost subminate de conducerea co­munistă, deoarece Aurel Per­şu a refuzat categoric orice formă de colaborare cu organele statului.

  Rămâne în istoria inventatorilor auto printr-un capitol întreg care îi este dedicat în volumul ”Automobile aerodinamice în Europa şi în Statele Unite”, publicat în germană şi engleză. Capitolul respectiv începe astfel:  „Şi România a avut un specialist în aerodinamică, un strălucit inginer care trebuia de mult trecut în elita mondială a tehnicienilor. Numele lui este Aurel Persu”.

Comentarii

Acest articol nu are comentarii! Fii primul care comenteaza in legatura cu acest articol!

Stiri Agerpres

Aretha Franklin vrea să deschidă "un mic club" la Detroit
Vineri, August 18, 2017 07:51 AM

Legenda muzicii soul Aretha Franklin, care a anunțat la începutul anului că se retrage, se gândește serios să deschidă un club de noapte la Detroit, unde ar putea "cânta din când în când", a declarat artista ziarului local Detroit Free Press citat de AFP.

Un nou film din seria 'Star Wars', dedicat lui Obi-Wan Kenobi, este în pregătire (presă)
Vineri, August 18, 2017 07:34 AM

Regizorul Stephen Daldry, cunoscut pentru filmul 'Billy Elliot', ar urma să realizeze viitorul lungmetraj din seria 'Star Wars' care îl va avea ca erou pe maestrul Jedi Obi-Wan Kenobi, a anunțat joi publicația Hollywood Reporter citată de AFP.

ALERTĂ UPDATE MAE: O a doua victimă de cetățenie română rănită în Barcelona; a fost transportată la spital, starea sa fiind stabilă
Vineri, August 18, 2017 07:15 AM

O a doua victimă de cetățenie română a fost identificată printre persoanele rănite în urma atacului terorist din Barcelona, potrivit ultimelor informații obținute de către Ambasada României la Madrid și Consulatul General al României la Barcelona.

Doi clujeni străbat cu bicicletele 1.800 de km pentru a organiza o tabără pentru copiii cu probleme grave de sănătate
Vineri, August 18, 2017 07:02 AM

Doi clujeni vor pedala 1.800 de kilometri, prin cinci țări, până pe vârful Mont Blanc, pentru a strânge bani pentru organizarea unei tabere dedicate copiilor cu diferite boli grave.

VACANȚA DE VARĂ ÎN IMAGINI
Vineri, August 18, 2017 07:00 AM

OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
mai multe poze »
TOP COMENTARII
CELE MAI CITITE ARTICOLE
18 Aug, 07:35 Cifre goale
Pixelu observator a comentat pentru articolul Cum vede vicepremierul Marcel Ciolacu creşterea economică a României, care se împiedică în ruinele infrastructurii:
Numai că statisticile astea sunt făcute la grămadă. Nu sunt defalcate. Ce creștere a avut capitalul străin și ce creștere a avut capitalul autohton? Mă tem că doar capitalul străin a înregistrat creștere economică. Dezvoltarea pe baza investițiilor străine este o iluzie. Pentru simplul fapt că nu este treaba lui. Treaba lui este să facă profit și să-l împartă acționarilor. Nu există în lume vreun exemplu de țară acum dezvoltată care să se fi dezvoltat numai prin investiții străine. Creșterea asta nu este un lucru rău dar nu în folosul românilor. Cum nu este nici trecerea CAS-ului și CASS-ului de la angajator la angajat. Va genera scăderea veniturilor salariaților și un cadou neașteptat pentru capital.
17 Aug, 23:34 kioveanu
john a comentat pentru articolul A murit fostul prim-secretar de Buzău Tudor Postelnicu, ,,dobitocul“ care a condus Securitatea comunistă:
I l-a aruncat pe nicu Ceausescu in bratele kiovencei!Dragoste si recompense pe bune!
17 Aug, 17:50 lsfjsal;
klgfjd a comentat pentru articolul Registrul Auto Român lucrează cu publicul vineri, cu program prelungit, şi sâmbătă, pentru recuperarea zilei libere de luni:
si cine "s a programat"? sambata ca sa lucreze si ai nostri bugetari?
Google PageRank Checker