27 de ani
de presa libera
Miercuri, Mai 24, 2017 05:18 AM
dragaica

Economic

Povestea camionului gigant cu care Ceaușescu a impresionat Australia

Economic  |
28.04.2017, 00:00
1845

   Despre visurile lui Nicolae Ceaușescu de a aduce România pe picior de egalitate cu marile puteri ale lumii s-a tot vorbit în fel și chip. Începând de la zvonurile privind realizarea unei bănci mondiale cu sediul la Bucureşti, după ce România şi-a plătit, în 1989, toate datoriile către FMI, pentru a finanţa ieftin economiile emergente, în special pe cele din Africa şi din Orientul Mijlociu și până la informațiile privind realizarea bombei atomice,persoane din anturajul dictatorului au făcut deseori mărturii despre visurile mărețe ale lui Ceaușescu.

   O astfel de dezvăluire vine și din partea inginerului Adrian Novac fost angajat în perioada comunistă la Întreprinderea de Autocamioane Brașov, cel care a povestit pentru gandul.info cum a reușit Ceaușescu să producă în anii 80 un camion gigant care să poată căra 120 de tone la un singur transport. Acest monstru pe patru roți a fost vândut în cinci exemplare în Australia, în 1988, contra sumei de peste 1.500.000 de dolari, fiind asemănător cu modelele Caterpillar. Reușita lui Ceaușescu a fost una extraordinară dacă ne gândim că americanii de la Caterpillar au o istorie care începe la 1904, fiind cel mai mare producător de echipamente grele la nivel mondial, cu vânzări de peste 28 miliarde de dolari, incluzând atât utilaje de construcții, miniere și piese de schimb Caterpillar.

          În 1982, pe porțile Uzinei „Steagul Roșu” din Brașov ieșea un monstru pe patru roți care i-a șocat pe privitori. Era noul camion românesc DAC 120 DE. Întreaga circulație în oraș a fost oprită pentru ca monstrul să aibă loc pe stradă, iar lumea se ținea alai după mașină.

Autovehiculul a fost construit la solicitarea directa a lui Nicolae Ceaușescu, el își dorea un camion care să poată duce la un singur transport peste 100 de tone de încărcătură. A fost proiectat timp de zece ani la ICPAT Brașov. În 1988, când a fost omologat, DAC 120 DE avea o capacitate de 120 de tone.

   Roțile monstrului erau de 3,2 metri în diametru. Cântărea 90 de tone în gol, avea o lungime de 10 metri și o înălțime de 5,4 metri. Era propulsat de 2 motoare electrice fabricate la Electroputere Craiova, plasate în axa spate, și dezvolta o putere totală de 1.040 CP. Viteza maximă a camionului era de 70 km/h gol și 55 km/h plin.  Cu cele două rezervoare de motorină, totalizând 3200 litri, gigantul putea rula o săptămână fără oprire.

„Oamenii își făceau cruce pe șosea”

   „Am mișcat-o prin oraș în ’82. Era dimineața într-o zi de lucru, pe o șosea betonată uzinală între Rulmentul și Tractorul, un fel de șosea de centură. Strada am golit-o de mașini și singurele care mai aveau dreptul să circule și cu care ne intersectam erau troleibuzele ce duceau muncitorii care urmau să intre în tură. Când ne vedeau camionul, oamenii își făceau cruce și coborau din trolee, ținându-se după noi cu alai”, își aminteșteinginerul Adrian Novac,unul dintre proiectanții „monstrului”, intr-un interviu pentru gandul.info.

   Pneurile erau marca Michelin și costau 10.000 dolari bucata. Umflatul unei singure roți de 3,2 metri în diametru dura o jumătate de oră cu o instalație de debit mare, presiunea aerului din interiorul pneului era de aproape 10 atmosfere.

   S-au construit 16 astfel de camioane. În 1988, cinci au luat drumul Australiei,  la mina „Mc CaimyMonsterPilbara”,  fiind vândute cu 300.000 de dolari bucata. Costau de trei ori mai puțin decât varianta americană.Reasamblarea celor cinci camioane a durat un an, între ’88 şi ’89”. Până în 1992, o echipă formată din trei români a asigurat în permanenţă mentenenţa „DAC-urilor 120 DE”.

Ceaușescu era să cadă de pe scara camionului

   „Ca să ajungi în bena cu un volum de 35 metri cubi, urcai o scară de cel puţin 6 metri. Era atât de mare încât câteodată, când ploua şi se strângea apa în benă, ziceai că-i bazin de înot”, povestește inginerul Adrian Novac.

   Scara de acces la cabină a stârnit un val de veselie la vremea ei. „La uzină la Roman, când a fost Ceauşescu prin ’84 şi a urcat să viziteze cabina unui camion de 120 de tone, a făcut o scenă din asta că toţi am râs. La coborâre, el nu s-a dat jos cu spatele pe scara aceea, cum se procedează pe utilaje, ci s-a dat cu faţa, ca la el în vilă, şi era să cadă-n fund”, a mai declarat Novac.

   Pe şosea, basculanta-gigant nu a circulat decât o singură dată, inginerii cerând aprobare specială de la autorităţile Braşovului ca să măsoare viteza maximă cu care camionul poate rula pe drum plan

Dispariţia „dinozaurilor“

   „Rămăşiţele pământeşti ale ultimelor DAC-uri 120 DE ar mai fi şanse să poată fi zărite la mina de cupru Roşia Poieni. Eu presupun că cel puţin trei ar trebui să mai fie acolo, dacă cumva n-au fost date la topit. Ultima oară când am fost chemat acolo în 2003 pentru o revizie, una lucra şi două erau în depou la reparat. Ultimul camion mamut a ieşit din fabrică în 1990. Fiindcă primele cinci basculante i-au surprins plăcut pe australieni, care ziceau că piesele sunt General Electric, în acel an scosesem o variantă îmbunătăţită numită Australia Alfa, preparată pentru condiţiile de climă de la ei. Iar în ‘92 am avut intenţia să repornim producţia cu o variantă Beta, pe care vroiam s-o trimitem în Rusia, la Krivoi Rog. Maşina ca idee era deja creionată, însă fabricarea ei însemna prea mult pentru puterile României acelor ani”, a mai declarat Adrian Novac.

Comentarii

economia tarii (30 Apr, 15:17)
topoleanu constantin

pacat ce industrie am avut dar vestul a distus o cu ajutorul nostru de sus

Raspunde

Stiri Agerpres

DOCUMENTAR: Cântărețul de muzică populară Benone Sinulescu, la 80 de ani
Miercuri, Mai 24, 2017 04:09 AM

Cântărețul de muzică populară Benone Sinulescu s-a născut la 24 mai 1937, în localitatea Siriu din județul Buzău.

Ziua europeană a parcurilor naționale
Miercuri, Mai 24, 2017 04:04 AM

La data de 24 mai, în fiecare an, este sărbătorită Ziua europeană a parcurilor naționale, cu scopul de a conștientiza comunitățile, factorii de decizie și publicul larg privind valoarea și beneficiile ariilor protejate din Europa.

Ziua Limbii Bulgare
Miercuri, Mai 24, 2017 04:01 AM

În fiecare an, la data de 24 mai se sărbătorește Ziua Limbii Bulgare.

ZILE NAȚIONALE: Statul Eritreea
Miercuri, Mai 24, 2017 03:41 AM

Statul Eritreea sărbătorește la 24 mai Ziua Națională, marcând proclamarea independenței în 1993. Situat în nord-estul Africii, statul se întinde pe o suprafață de 117.600 kmp și se învecinează cu Sudanul, Etiopia, Djibouti, fiind mărginit de Marea Roșie.

CITATUL ZILEI
Miercuri, Mai 24, 2017 03:33 AM

OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
mai multe poze »
TOP COMENTARII
CELE MAI CITITE ARTICOLE
24 May, 00:31 Mai usor sa previi decat sa tratezi
Radav a comentat pentru articolul Interlopul Vadar, trimis după gratii, dar lăsat cu mașinile de lux dobândite în urma furturilor din Marea Britanie:
Inca nu l-ati facut sapun pe acest individ?
23 May, 22:36 Învățămint dual
C. Tănase a comentat pentru articolul Continuă înscrierile pentru elevii buzoienii care vor o calificare și un loc de muncă sigur:
Corect, dacă ar înțelege unii profesori că trebuie să muncească, nu să se prefacă, dacă elevii chiar ar învăța și nu s-ar preface, dacă unii părinți i-ar educa cu adevărat și nu s-ar preface, ce bine ar fi!
23 May, 20:00 Drăgaica
NIQ a comentat pentru articolul Municipalitatea vrea să aducă Drăgăicii gloria de odinioară:
O sărbătoare nulă pentru cultura locală. Care tradiție, mirosul de fum și lumea (tri)coloră din jur? Toma a inventat roata, apoi spița și spițeria. Acum vrea să ridice cultura locală pe cele mai înalte culmi ale falimentului multilateral-involuntat. Să trăiască Benone, această obsesie a viitorului fost primar. În doi ani, Buzăul va ajunge sat, reședință a comunei Mărăcineni. E greu de înțeles ce l-a putut schimba pe acest om în clipa în care a devenit primar. Cine l-a pus acolo nu are decât să aibă dureri de cap. Să treacă pe ”zebre” străzilor buzoiene cu conștiința lor dublă. Domnul Toma nu e primar, e doar un nailon al partidului. Îmi pare tare rău că sunt de acord cu cei care îi contestă calitățile invizibile. Așadar, la Drăgaică, la Matusalem Sinulescu, la cârnați de toate dimensiunile, la ”muzică tradițională”. La anul 1965 sau undeva pe acolo. Se aude că dl. Toma va fi retras de bună voie de la Primărie. Cum i-a plecat un galonat din șefie, cum a adus în loc un puști cu umeri sovietici, general pe timp de pace. Tristă situație. Nu mai sunt cadre, nici luptători. Răzbelul e pe sfârșite. PSD nu e la Primărie, ci cam pe la mijlocul bulevardului. Primăria e pe o uliță, în buricul din spate al târgului. Dl. T a intrat cu tractorul în curtea orășenilor. Dle Q, oricine ai fi ai dreptate. Știu alții cine suntem. Mâine știe și primarul. Nu e rău să vorbim în somn măcar aici. Peste niște ani, vom avea dreptate. Și n-o să fie târziu nici atunci.
Google PageRank Checker