27 de ani
de presa libera
Duminica, August 20, 2017 22:16 PM

Economic

Povestea camionului gigant cu care Ceaușescu a impresionat Australia

Economic  |
28.04.2017, 00:00
2183

   Despre visurile lui Nicolae Ceaușescu de a aduce România pe picior de egalitate cu marile puteri ale lumii s-a tot vorbit în fel și chip. Începând de la zvonurile privind realizarea unei bănci mondiale cu sediul la Bucureşti, după ce România şi-a plătit, în 1989, toate datoriile către FMI, pentru a finanţa ieftin economiile emergente, în special pe cele din Africa şi din Orientul Mijlociu și până la informațiile privind realizarea bombei atomice,persoane din anturajul dictatorului au făcut deseori mărturii despre visurile mărețe ale lui Ceaușescu.

   O astfel de dezvăluire vine și din partea inginerului Adrian Novac fost angajat în perioada comunistă la Întreprinderea de Autocamioane Brașov, cel care a povestit pentru gandul.info cum a reușit Ceaușescu să producă în anii 80 un camion gigant care să poată căra 120 de tone la un singur transport. Acest monstru pe patru roți a fost vândut în cinci exemplare în Australia, în 1988, contra sumei de peste 1.500.000 de dolari, fiind asemănător cu modelele Caterpillar. Reușita lui Ceaușescu a fost una extraordinară dacă ne gândim că americanii de la Caterpillar au o istorie care începe la 1904, fiind cel mai mare producător de echipamente grele la nivel mondial, cu vânzări de peste 28 miliarde de dolari, incluzând atât utilaje de construcții, miniere și piese de schimb Caterpillar.

          În 1982, pe porțile Uzinei „Steagul Roșu” din Brașov ieșea un monstru pe patru roți care i-a șocat pe privitori. Era noul camion românesc DAC 120 DE. Întreaga circulație în oraș a fost oprită pentru ca monstrul să aibă loc pe stradă, iar lumea se ținea alai după mașină.

Autovehiculul a fost construit la solicitarea directa a lui Nicolae Ceaușescu, el își dorea un camion care să poată duce la un singur transport peste 100 de tone de încărcătură. A fost proiectat timp de zece ani la ICPAT Brașov. În 1988, când a fost omologat, DAC 120 DE avea o capacitate de 120 de tone.

   Roțile monstrului erau de 3,2 metri în diametru. Cântărea 90 de tone în gol, avea o lungime de 10 metri și o înălțime de 5,4 metri. Era propulsat de 2 motoare electrice fabricate la Electroputere Craiova, plasate în axa spate, și dezvolta o putere totală de 1.040 CP. Viteza maximă a camionului era de 70 km/h gol și 55 km/h plin.  Cu cele două rezervoare de motorină, totalizând 3200 litri, gigantul putea rula o săptămână fără oprire.

„Oamenii își făceau cruce pe șosea”

   „Am mișcat-o prin oraș în ’82. Era dimineața într-o zi de lucru, pe o șosea betonată uzinală între Rulmentul și Tractorul, un fel de șosea de centură. Strada am golit-o de mașini și singurele care mai aveau dreptul să circule și cu care ne intersectam erau troleibuzele ce duceau muncitorii care urmau să intre în tură. Când ne vedeau camionul, oamenii își făceau cruce și coborau din trolee, ținându-se după noi cu alai”, își aminteșteinginerul Adrian Novac,unul dintre proiectanții „monstrului”, intr-un interviu pentru gandul.info.

   Pneurile erau marca Michelin și costau 10.000 dolari bucata. Umflatul unei singure roți de 3,2 metri în diametru dura o jumătate de oră cu o instalație de debit mare, presiunea aerului din interiorul pneului era de aproape 10 atmosfere.

   S-au construit 16 astfel de camioane. În 1988, cinci au luat drumul Australiei,  la mina „Mc CaimyMonsterPilbara”,  fiind vândute cu 300.000 de dolari bucata. Costau de trei ori mai puțin decât varianta americană.Reasamblarea celor cinci camioane a durat un an, între ’88 şi ’89”. Până în 1992, o echipă formată din trei români a asigurat în permanenţă mentenenţa „DAC-urilor 120 DE”.

Ceaușescu era să cadă de pe scara camionului

   „Ca să ajungi în bena cu un volum de 35 metri cubi, urcai o scară de cel puţin 6 metri. Era atât de mare încât câteodată, când ploua şi se strângea apa în benă, ziceai că-i bazin de înot”, povestește inginerul Adrian Novac.

   Scara de acces la cabină a stârnit un val de veselie la vremea ei. „La uzină la Roman, când a fost Ceauşescu prin ’84 şi a urcat să viziteze cabina unui camion de 120 de tone, a făcut o scenă din asta că toţi am râs. La coborâre, el nu s-a dat jos cu spatele pe scara aceea, cum se procedează pe utilaje, ci s-a dat cu faţa, ca la el în vilă, şi era să cadă-n fund”, a mai declarat Novac.

   Pe şosea, basculanta-gigant nu a circulat decât o singură dată, inginerii cerând aprobare specială de la autorităţile Braşovului ca să măsoare viteza maximă cu care camionul poate rula pe drum plan

Dispariţia „dinozaurilor“

   „Rămăşiţele pământeşti ale ultimelor DAC-uri 120 DE ar mai fi şanse să poată fi zărite la mina de cupru Roşia Poieni. Eu presupun că cel puţin trei ar trebui să mai fie acolo, dacă cumva n-au fost date la topit. Ultima oară când am fost chemat acolo în 2003 pentru o revizie, una lucra şi două erau în depou la reparat. Ultimul camion mamut a ieşit din fabrică în 1990. Fiindcă primele cinci basculante i-au surprins plăcut pe australieni, care ziceau că piesele sunt General Electric, în acel an scosesem o variantă îmbunătăţită numită Australia Alfa, preparată pentru condiţiile de climă de la ei. Iar în ‘92 am avut intenţia să repornim producţia cu o variantă Beta, pe care vroiam s-o trimitem în Rusia, la Krivoi Rog. Maşina ca idee era deja creionată, însă fabricarea ei însemna prea mult pentru puterile României acelor ani”, a mai declarat Adrian Novac.

Comentarii

economia tarii (30 Apr, 15:17)
topoleanu constantin

pacat ce industrie am avut dar vestul a distus o cu ajutorul nostru de sus

Raspunde

Stiri Agerpres

ALERTĂ Simona Halep a pierdut finala turneului de la Cincinnati (WTA) și a ratat șansa de a deveni lider mondial
Duminica, August 20, 2017 22:06 PM

Jucătoarea română de tenis Simona Halep a fost învinsă fără drept de apel de spaniola Garbine Muguruza, cu 6-1, 6-0, duminică, în finala turneului WTA de la Cincinnati, dotat cu premii totale de de 2.536.154 dolari, și a ratat o nouă șansă de a deveni lider mondial.

A murit Jerry Lewis. Umoristul și actorul american avea 91 de ani
Duminica, August 20, 2017 21:42 PM

Actorul american Jerry Lewis a murit duminică, din cauze naturale, în locuința sa din Las Vegas, a anunțat revista Variety, citată de AFP. Familia a confirmat pentru Reuters declarația agentului actorului.

Președintele palestinian Abbas afirmă că a încercat fără succes să reia cooperarea cu Israelul în domeniul securității
Duminica, August 20, 2017 21:23 PM

Președintele Autorității Palestiniene, Mahmoud Abbas, le-a declarat duminică unor deputați israelieni din opoziție că a încercat să reia colaborarea cu Israelul în domeniul securității, dar nu a primit niciun răspuns, informează Reuters.

Tudose: Corpul de control al premierului va face o analiză la TAROM; trebuie să meargă pe profit
Duminica, August 20, 2017 21:20 PM

Corpul de control al premierului va efectua o analiză la TAROM, este companie națională care trebuie să intre pe profit, nu va fi nici închisă, nici vândută, a declarat prim-ministrul Mihai Tudose, duminică, la Antena 3.

Ana Bogdan, calificată pe tabloul principal la New Haven (WTA)
Duminica, August 20, 2017 21:18 PM

Jucătoarea română de tenis Ana Bogdan s-a calificat pe tabloul principal de simplu al turneului WTA de la New Haven (Connecticut), dotat cu premii totale de 710.900 dolari, duminică, după ce a învins-o pe Katerina Bondarenko (Ucraina), cu 6-2, 6-2, în ultimul tur al fazei preliminare.

OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
mai multe poze »
TOP COMENTARII
CELE MAI CITITE ARTICOLE
20 Aug, 21:38 Noaptea ca hoții
ionescu o. a comentat pentru articolul Florina Stoian, revocată prin fax de ministrul Educației:
Vineri, sfârșit de săptămână, sosește faxul cu pricina. Mai era puțin și se înnopta. Noaptea ca hoții!!! Rămâne un logan valabil. Despre neobrăzare, nesimțire și impostură e mult de spus. Asta face PSD-ul din 1995 când au fost încălcate în picioare toate concursurile și s-a instalat domnia bunului plac. Și alții când au venit la putere le-au urmat exemplul. Constat cu regret că mentalitățile comuniste domină în continuare învățământul. Impostura de asemenea. Un cadru didactic nu are justificare să se ascundă sub protecția anonimatului atunci când are ceva de spus. Din această pricină nu se sinchisește nici un fir de păr de la PSD. Pe mine mă bate gândul-pentru că tot sunt în București-să-mi pun o placă de gât și să dau o fugă până în strada ministerului în semn de protest. Din lista de comentatori mai vine cineva cu mine???
20 Aug, 20:52 SENATOAREA
cineva a comentat pentru articolul Florina Stoian, revocată prin fax de ministrul Educației:
Ce spune doamna senator S...L.. despre aceasta revocare. Stie ceva sau nu?
20 Aug, 20:25 Schimbarea II
Prof. a comentat pentru articolul Florina Stoian, revocată prin fax de ministrul Educației:
1. dupa cum se observa pentru articolele privind invatamantul apar cele mai multe comentarii! de ce oare..? 2.Doamna Inspector General a mai fost schimbata odata pentru Management defectuos, revenita dupa un timp politic. Cel mai bine s-ar prezenta la catedra pentru perfectionare!
Google PageRank Checker