27 de ani
de presa libera
Duminica, Octombrie 22, 2017 07:47 AM

Economic

Povestea camionului gigant cu care Ceaușescu a impresionat Australia

Economic  |
28.04.2017, 00:00
2262

   Despre visurile lui Nicolae Ceaușescu de a aduce România pe picior de egalitate cu marile puteri ale lumii s-a tot vorbit în fel și chip. Începând de la zvonurile privind realizarea unei bănci mondiale cu sediul la Bucureşti, după ce România şi-a plătit, în 1989, toate datoriile către FMI, pentru a finanţa ieftin economiile emergente, în special pe cele din Africa şi din Orientul Mijlociu și până la informațiile privind realizarea bombei atomice,persoane din anturajul dictatorului au făcut deseori mărturii despre visurile mărețe ale lui Ceaușescu.

   O astfel de dezvăluire vine și din partea inginerului Adrian Novac fost angajat în perioada comunistă la Întreprinderea de Autocamioane Brașov, cel care a povestit pentru gandul.info cum a reușit Ceaușescu să producă în anii 80 un camion gigant care să poată căra 120 de tone la un singur transport. Acest monstru pe patru roți a fost vândut în cinci exemplare în Australia, în 1988, contra sumei de peste 1.500.000 de dolari, fiind asemănător cu modelele Caterpillar. Reușita lui Ceaușescu a fost una extraordinară dacă ne gândim că americanii de la Caterpillar au o istorie care începe la 1904, fiind cel mai mare producător de echipamente grele la nivel mondial, cu vânzări de peste 28 miliarde de dolari, incluzând atât utilaje de construcții, miniere și piese de schimb Caterpillar.

          În 1982, pe porțile Uzinei „Steagul Roșu” din Brașov ieșea un monstru pe patru roți care i-a șocat pe privitori. Era noul camion românesc DAC 120 DE. Întreaga circulație în oraș a fost oprită pentru ca monstrul să aibă loc pe stradă, iar lumea se ținea alai după mașină.

Autovehiculul a fost construit la solicitarea directa a lui Nicolae Ceaușescu, el își dorea un camion care să poată duce la un singur transport peste 100 de tone de încărcătură. A fost proiectat timp de zece ani la ICPAT Brașov. În 1988, când a fost omologat, DAC 120 DE avea o capacitate de 120 de tone.

   Roțile monstrului erau de 3,2 metri în diametru. Cântărea 90 de tone în gol, avea o lungime de 10 metri și o înălțime de 5,4 metri. Era propulsat de 2 motoare electrice fabricate la Electroputere Craiova, plasate în axa spate, și dezvolta o putere totală de 1.040 CP. Viteza maximă a camionului era de 70 km/h gol și 55 km/h plin.  Cu cele două rezervoare de motorină, totalizând 3200 litri, gigantul putea rula o săptămână fără oprire.

„Oamenii își făceau cruce pe șosea”

   „Am mișcat-o prin oraș în ’82. Era dimineața într-o zi de lucru, pe o șosea betonată uzinală între Rulmentul și Tractorul, un fel de șosea de centură. Strada am golit-o de mașini și singurele care mai aveau dreptul să circule și cu care ne intersectam erau troleibuzele ce duceau muncitorii care urmau să intre în tură. Când ne vedeau camionul, oamenii își făceau cruce și coborau din trolee, ținându-se după noi cu alai”, își aminteșteinginerul Adrian Novac,unul dintre proiectanții „monstrului”, intr-un interviu pentru gandul.info.

   Pneurile erau marca Michelin și costau 10.000 dolari bucata. Umflatul unei singure roți de 3,2 metri în diametru dura o jumătate de oră cu o instalație de debit mare, presiunea aerului din interiorul pneului era de aproape 10 atmosfere.

   S-au construit 16 astfel de camioane. În 1988, cinci au luat drumul Australiei,  la mina „Mc CaimyMonsterPilbara”,  fiind vândute cu 300.000 de dolari bucata. Costau de trei ori mai puțin decât varianta americană.Reasamblarea celor cinci camioane a durat un an, între ’88 şi ’89”. Până în 1992, o echipă formată din trei români a asigurat în permanenţă mentenenţa „DAC-urilor 120 DE”.

Ceaușescu era să cadă de pe scara camionului

   „Ca să ajungi în bena cu un volum de 35 metri cubi, urcai o scară de cel puţin 6 metri. Era atât de mare încât câteodată, când ploua şi se strângea apa în benă, ziceai că-i bazin de înot”, povestește inginerul Adrian Novac.

   Scara de acces la cabină a stârnit un val de veselie la vremea ei. „La uzină la Roman, când a fost Ceauşescu prin ’84 şi a urcat să viziteze cabina unui camion de 120 de tone, a făcut o scenă din asta că toţi am râs. La coborâre, el nu s-a dat jos cu spatele pe scara aceea, cum se procedează pe utilaje, ci s-a dat cu faţa, ca la el în vilă, şi era să cadă-n fund”, a mai declarat Novac.

   Pe şosea, basculanta-gigant nu a circulat decât o singură dată, inginerii cerând aprobare specială de la autorităţile Braşovului ca să măsoare viteza maximă cu care camionul poate rula pe drum plan

Dispariţia „dinozaurilor“

   „Rămăşiţele pământeşti ale ultimelor DAC-uri 120 DE ar mai fi şanse să poată fi zărite la mina de cupru Roşia Poieni. Eu presupun că cel puţin trei ar trebui să mai fie acolo, dacă cumva n-au fost date la topit. Ultima oară când am fost chemat acolo în 2003 pentru o revizie, una lucra şi două erau în depou la reparat. Ultimul camion mamut a ieşit din fabrică în 1990. Fiindcă primele cinci basculante i-au surprins plăcut pe australieni, care ziceau că piesele sunt General Electric, în acel an scosesem o variantă îmbunătăţită numită Australia Alfa, preparată pentru condiţiile de climă de la ei. Iar în ‘92 am avut intenţia să repornim producţia cu o variantă Beta, pe care vroiam s-o trimitem în Rusia, la Krivoi Rog. Maşina ca idee era deja creionată, însă fabricarea ei însemna prea mult pentru puterile României acelor ani”, a mai declarat Adrian Novac.

Comentarii

economia tarii (30 Apr, 15:17)
topoleanu constantin

pacat ce industrie am avut dar vestul a distus o cu ajutorul nostru de sus

Raspunde

Stiri Agerpres

DOCUMENTAR: 135 de ani de la moartea pictorului Ion Andreescu
Duminica, Octombrie 22, 2017 05:01 AM

Pictorul Ion Andreescu s-a născut la București, la 15/27 februarie 1850.

Baschet: Kobe Bryant "nu va merge" la Casa Albă dacă îl va invita președintele Trump
Duminica, Octombrie 22, 2017 04:01 AM

Fostul baschetbalist american Kobe Bryant "nu va merge" la Casa Albă dacă președintele SUA, Donald Trump, îl invită, a afirmat el sâmbătă, în timpul unei călătorii în Franța în legătură cu o operațiune de comunicare cu unul dintre sponsorii personali.

CITATUL ZILEI
Duminica, Octombrie 22, 2017 03:30 AM

SĂRBĂTORI RELIGIOASE - 22 octombrie
Duminica, Octombrie 22, 2017 03:19 AM

EFEMERIDE ASTRONOMICE - 22 octombrie
Duminica, Octombrie 22, 2017 03:03 AM

Este a 295-a zi a anului 2017.

OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
OPINIA, un sfert de veac de existență
mai multe poze »
TOP COMENTARII
CELE MAI CITITE ARTICOLE
21 Oct, 00:13 Fara pile!
O.Ureche a comentat pentru articolul Concursul pentru şefia Bibliotecii Judeţene se reia, după ce ambilor candidaţi li s-au respins dosarele:
Oamenii cei mai priceputi,bine pregatiti si cu aptitudini certe trebuie sa ajunga in aceste functii!
20 Oct, 19:40 carte
nick a comentat pentru articolul O legendă a handbalului s-a întors acasă / Eroii finalei de la Berlin, Cornel Penu şi Ştefan Birtalan, întâlnire emoţionantă cu publicul buzoian:
Felicitari ! A fost unul din idolii tineretii mele. Din cauza unor probleme personale nu am putut participa la intalnirea de la Hasdeu. Cum pot procura 2 carti scrise de Penu. Cu multumiri !
20 Oct, 19:31 Intalnirea cu un sportiv de geniu!
Un admirator a comentat pentru articolul O legendă a handbalului s-a întors acasă / Eroii finalei de la Berlin, Cornel Penu şi Ştefan Birtalan, întâlnire emoţionantă cu publicul buzoian:
Felicitari pentru intreaga cariera, d-nule Penu! Imi pare rau ca nu am participat la intalnire! Mi-as fi dorit sa-l vad! Pacat insa de faptul ca terenurile de fotbal si baschet din curtea liceului Hasdeu, care odinioara erau pline, chiar si in zilele de vacanta sau weekend acum putrezesc in paragina!
Google PageRank Checker