Decidenţii Primăriei Bra­şov se vor gândi de două ori atunci când vor mai alege o firmă din Buzău să facă vreo lucrare, după ce, în urmă cu doi ani, şi-au luat o mare ţeapă în „stil“ buzoian. Administraţia bra­şoveană a reluat o licitaţie pentru finalizarea Centrului de Afaceri, Transfer Tehnologic şi Incubator Afaceri (CATTIA) după ce firma Integral SA Buzău – cunoscuta societate de casă a baronilor locali, care, în înţelegere cu fostul şef al CJ Victor Mocanu, a inaugurat noua Maternitate în 2012 deşi era doar pe jumătate finalizată – nu a reuşit să realizeze nici 35% din proiect, deşi se angajase să predea centrul „la cheie“ într-un an şi două luni, adică până la 31 decembrie 2015, şi cu costuri cu un sfert mai mici decât cele estimate de proiectaţi.

Nu a reuşit iar acum, deşi nu a respectat contractul, cere despăgubiri. Judecătorii nu i-au dat dreptate în primă fază, însă rămâne de văzut cine va plăti pagubele, având în vedere că şi Primăria Braşov cere daune în instanţă, cam jumătate din cât vrea Vasilescu. Dacă pierde procesul definitiv, INTEGRAL SA Buzău ar putea ajunge iar în pragul falimentului.

Centrul de Afaceri şi Incubator Tehnologic este unul dintre proiectele municipalităţii bra­şovene care au stârnit în ultimii ani cele mai multe contestaţii şi, implicit, amânări. Astfel, lucrările de realizare a acestui obiectiv, care era finanţat în proporţie de 50% din fonduri europene, au demarat, după mai multe contestaţii ale licitaţiei, în octombrie 2014, contractul fiind adjudecat de firma Integral SA din Buzău. Aceasta nu a reuşit să îşi asume prevederile contractuale, iar contractul a încetat de drept pe 8 februarie 2016. Constructorul nu s-a lăsat însă mai prejos, iar după ce edilii l-au notificat în decembrie 2015, că vor rezilia contractul – ţinând cont că graficele de lucru nu au fost respectate şi nu mai era posibilitatea de recuperare – şi a deschis o acţiune în instanţă. Instanţa nu a fost de acord cu constructorul, scrie bizbrasov.ro.

Potrivit reprezentanţilor Primăriei Braşov, firma a cerut instanţei să nu fie de acord cu rezilierea contractului – acesta nu a mai fost reziliat de municipalitate, ci a încetat de drept, la expirarea termenului-, dar şi despăgubiri în valoare de 6.596.933 lei, reprezentând contravaloarea unor lucrări neconforme pe care le-au executat. Ulterior, după ce Primăria a mai realizat plăţi pentru unele lucrări a căror stare tehnică a fost reevaluată, societatea şi-a redus pretenţiile financiare la 4.972.000 lei. După câteva luni de proces, prima instanţă, respectiv Tribunalul Braşov, a emis o sentinţă prin care respinge solicitările firmei din Buzău. Decizia nu este definitivă şi a fost atacată deja cu apel.

Se lucrează la remedierea lucrărilor neconforme executate de Integral

De asemenea, şi Primăria Braşov a deschis un proces împotriva acestei firme care nu a dus la bun sfârşit proiectul, solicitând 2.466.242,78 lei, respectiv contravaloarea serviciilor de pază, a lucrărilor de conservare a obiectivului, precum şi a sumei plătite pentru închirierea gardului de protecţie, dar şi contravaloarea lucrărilor neconforme. Reprezentanţii Primăriei au subliniat că aceste pretenţii financiare pot creşte în raport cu valoarea lucrărilor de remediere, acest proces fiind încă pe rol.

Integral a lăsat proiectul la un stadiu de 40%, iar din 24 iulie 2017 a fost semnat un nou contract cu SC Aeon Building SRL Braşov, valoarea rămasă de executat fiind de 50.786.041 lei, care va fi achitată integral de la bugetul local, ţinând cont că fondurile europene s-au pierdut.

Pentru proiectul Centrului de afaceri din Bartolomeu, Primăria Braşov a obţinut o cofinanţare europeană de 50% prin prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013, contractul de finanţare fiind semnat în anul 2013,  iar conform reglementărilor europene, lucrările trebuiau finalizate la 31 decembrie 2015. Cum acest termeni nu a fost respectat, toate lucrările efectuate după data de 1 ianuarie 2016 sunt achitate integral de la bugetul local. Lucrările au început în 8 octombrie 2014, iar la momentul respectiv a fost stabilit un termen de finalizare de 16 luni (respectiv 8 februarie 2016), municipalitatea luând de la început în calcul că ultimele lucrări (cele realizate în perioada 1 ianuarie 2016 – 8 februarie 2016) vor fi achitate integral de la bugetul local.

Cei de la Braşov au crezut că fac afacerea mandatului, dar la un an de la începerea lucrărilor au înţeles că au tras, de fapt, lozul necâştigător şi că firma buzoiană condusă de inginerul Victor Vasilescu era departe de a se apropia chiar şi de jumătatea proiectului. Astfel că, în noiembrie 2015, Primăria Braşov a notificat societatea din Buzău că doreşte rezilierea contractului de lucrări, iar de la finele lunii februarie, când a expirat şi contractul de execuţie, autorităţile braşovene au trimis acasă firma buzoiană, reţinându-i-se şi garanţia de bună execuţie, în valoare de 2,014 milioane lei.

Integral a oferit un preţ mic, iar apoi nu a mai putut continua proiectul

Lucrările pentru construirea clădirii cu suprafaţa de 18.242 metri pătraţi, cu demisol, parter şi un etaj, au fost adjudecate de către firma buzoiană Integral SA pentru suma de 49,96 mili­oane lei, inclusiv TVA, faţă de 66 milioane de lei cu TVA inclus, cât au estimat proiectanţii. Jumătate din cheltuieli au fost asigurate din fonduri europene din ciclul bugetar 2007-2013, iar jumătate reprezintă cofinanţarea de la bugetul local al municipiului Braşov. }inând cont că lucrările au depăşit termenul de 31 decembrie 2015, când s-a încheiat exerciţiul financiar 2007-2013 al Uniunii Europene, întreaga sumă pentru continuarea lucrărilor va fi achitată acum de la bugetul local al Braşovului.

Chiar dacă a oferit un preţ mic, constructorul şi-a dat seama că nu poate duce la îndeplinire proiectul, deşi la vizita oficială de după deschiderea şantierului, pe 21 octombrie 2014, Victor Vasilescu, directorul general al SC Integral SA Buzău, susţinea chiar că „trebuie să terminăm până la 31 decembrie 2015, deşi termenul din proiect este de 16 luni. Trebuie s-o facem, şi dacă avem parte de o iarnă mai blândă, terminăm cu siguranţă, cu ajutorul Primăriei. Dacă este nevoie, vom mai angaja oameni“.

Victor Vasilescu nu a reuşit însă să-şi respecte angajamentul. În plus, potrivit declaraţiei primarului Braşovului, George Scripcaru, citat de bizbrasov.ro, când şi-a dat seama că nu se încadrează în valoarea licitată, a cerut unele măriri de preţ. Doar că practica „a la Buzău“ nu a ţinut la Braşov.

Administratorul Integral a contestat decizia Primăriei Braşov, cerând în instanţă chiar şi actualizarea preţului contractului în raport cu indicele de creştere a preţurilor comunicat de INS, calculat de la 1 octombrie 2013 până la luna de decontare, un artificiu pe care l-a aplicat şi la Primăria Buzău, când a reabilitat Palatul Comunal, dar Curtea de Conturi a identificat sume mult mai mari plătite de autorităţi datorită „inflaţiei“. Instanţa va judeca cererea abia în toamnă.

Rezilierea contractului cu Primăria Braşov a adus însă firma Integral în pragul falimentului, cu datorii imense către bănci şi furnizori. Conducerea societăţii a cerut în instanţă deschiderea procedurii concordatului preventiv – o măsură de prevenire a insolvenţei care blochează executările silite ale creditorilor.

Artificii contabile păguboase

În anul 2000, când Constantin Boşcodeală era deja primar, Integral SA a câştigat două licitaţii importante: pentru restaurarea sediului Primăriei şi pentru refacerea Pieţei Bazar. Adjudecată la preţul de 16 miliarde de lei, lucrarea de la palatul administrativ a crescut subit, în anul următor, la 38 de miliarde de lei. În condiţiile în care s-a înregistrat această majorare se impunea o nouă licitaţie, care însă nu a mai avut loc. Metoda a fost aplicată şi la Bazar, unde costul iniţial de 7 miliarde s-a umflat ulterior până la 12 miliarde de lei. Pe parcursul lucrărilor de la primărie, firma Integral a uzat de o sumedenie de tehnici de a trage cât mai mulţi bani publici. Într-o primă fază, Integral a primit 244 de milioane de lei din partea primăriei. Suma însemna diferenţa dintre costurile reale şi cele supraevaluate pentru consolidarea şi restaurarea Palatului Comunal, adică a sediului primăriei. Lucrarea a fost făcută în anii 2001-2002, iar Integral SA a reactualizat costurile. Firma a actualizat şi preţurile lucrărilor interioare în primărie, însumate la aproape 600 de milioane de lei, calculul fiind făcut luându-se ca lună de referinţă februarie 1999, pe când tarifele înscrise în situaţia de plăti datau din decembrie 1999. Între februarie şi decembrie, evident, inflaţia şi-a spus cuvântul asupra preţurilor. Inspectorii Curţii de Conturi au calculat că încă 162 de milioane de lei din buzunarele contribuabililor au fost virate nejustificat în conturile patronilor Integral SA.

Pentru lucrările interioare, în al doilea set de situaţii de plată, din condei s-a mărit şi preţul zugrăvelii faţadei primăriei cu 60 milioane de lei, fără vreun temei legal. Aşa cum reieşea din raportul Camerei de Conturi, s-a facturat un număr mai mare de calorifere decât al celor montate în primărie. Mica şmecherie a costat primăria cu 101 milioane de lei în plus. Sumă la care s-a adăugat o dobândă de 46 de milioane de lei.

Integral SA este conectată de ani buni la bugetul Buzăului. Firma a mai reabilitat sediul Primăriei Buzău, a sediului DGFP Buzău, blocurile de locuinţe pentru tineri în regim de închiriere din municipiu.

Tot Integral a mai fost anunţată şi drept câştigătoare a licitaţiei reabilitării podului de la Vadu Paşii – lucrare care întârzie de ani de zile, după ce Ministerul Culturii a încurcat angajamentele decidenţilor din Consiliul Judeţean. şucrarea este acum iar în impas după viiturile de acum câteva săptămâni de pe râul Buzău care a stricat şantierul amenajat la baza podului.

De asemenea, este de notorietate scandalul de amploare iscat o dată cu inaugurarea cu fast înainte de alegerile din 2012 a noii maternităţi, deşi clădirea nu era finalizată. Cu toate acestea, Victor Vasilescu a inaugurat-o braţ-la-braţ cu Victor Mocanu, motiv pentru care acesta a intrat în atenţia procurorilor DNA iar acum îşi aşteaptă sentinţa pe fond. După „succesul“ cu acest obiectiv, Primăria Buzău i-a încredinţat realizarea proiectului de reabilitare a Vilei Albatros şi a Parcului Marghiloman din Buzău, care după o investiţie de peste 20 de milioane lei ar fi trebuit să arate impecabil. Gurile rele zic că nu este chiar aşa.

DISTRIBUIȚI
loading...

1 COMENTARIU

  1. asta credea ca-i la buzau ,cotizeaza la bosco si apar banutii!
    asta-i firma de smenari nu de constructori

Comments are closed.