Amplasarea unui pod militar de pontoane peste râul Buzău care să preia inclusiv traficul greu de pe DN2 E85 și pe cel de pe DJ 203K, de pe Valea Slănicului, este incertă, după ce luni, Ministerul Apărării a transmis Prefecturii județului că nu sunt întrunite condițiile ce presupun starea de necesitate, așa cum a solicitat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență prin adresa transmisă joia trecută. În aceste condiții, Ministerul Apărării poate realiza podul de pontoane numai în baza unui contract încheiat cu administratorul podului de la Mărăcineni, respectiv Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Ieri după-amiază specialiștii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere analizau încă necesitatea și oportunitatea amplasării unui astfel de obiectiv pe perioada lucrărilor la calea de rulare a podului vechi de la Mărăcineni. Directorul economic al CNAIR, Ionuț Marshala, a declarat pentru OPINIA că dacă specialiștii tehnici ai Companiei vor considera că un astfel de pod de pontoane este necesar din punct de vedere al siguranței rutiere, al gestionării traficului, se pot găsi banii necesari pentru încheierea unui contract cu MApN pentru transportul, montajul și mentenanța podulului de pontoane. O decizie în acest sens urma să fie luată marți sau cel târziu miercuri.

Suma avansată însă ca și contravaloare a unui astfel de contract de prestări servicii este însă enormă aproximativ un milion de euro, iar asta înseamnă încă o dată costurile lucrărilor de reparații efectuate la podul vechi de la Mărăcineni. În aceste condiții este puțin probabil ca CNAIR să găsească oportun  să facă o asemenea investiție, mai ales că se va circula pe câte o bandă pe sens pe podul nou și există rute alternative de circulație spre Buzău pentru șoferii de pe Valea Slănicului.

Astfel că minunea podului de pontoane peste râul Buzău a ținut cinci zile. După ce doi oficiali ai județului care anunțau săptămâna trecută entuziasmați că decidenții CNAIR le-au dat dreptate și se va monta un pod de pontoane, marți entuziasmul nu mai era la fel de mare, din contră, s-a trecut în defensivă. Prefectul Buzăului, Carmen Ichim, a anunțat, marți, într-o conferință de presă că nu știe dacă podul militar peste râul Buzău se va mai construi, dat fiind că între Ministerul Transporturilor și Ministerul Apărării Naționale ar fi trebuit semnat un protocol prin care Ministerul Transporturilor se angajează să plătească M.Ap.N. costurile pentru transportul, montajul și întreținerea podului de pontoane. Președintele Consiliului județean Petre Emanoil Neagu încă mai crede că MApN și CNAIR vor ajunge la un acord în ceea ce privește podul de pontoane cerut a fi amplasat peste râul Buzău în zona Mărăcineni.

„Am anunțat că pe timpul week-endului traficul pe pod s-a desfășurat destul de greu, iar efectivele poliției aflate în stradă în număr mare nu au putut face mare lucru. Am transmis C.N.A.I.R. că IPJ nu poate aloca tot personalul pentru a face circulație la Mărăcineni. Am studiat posibilitatea declarării stării de necesitate, dar nu ne încadrăm pe condițiile impuse de lege. Pe de altă parte, Ministerul Apărării a dat undă verde montării podului militar la Mărăcineni, ministrul semnând ordinul de începere a lucrărilor cu condiția semnării unui protocol între Ministerul Transporturilor și M.Ap.N. Practic, Prefectura și Consiliul Județean nu mai au ce face. Am făcut toate demersurile posibile”, a spus prefectul Carmen Ichim.

Chiar dacă soluția este agreată de mulți, costurile nu sunt nici măcar pentru buzunarul Statului, dacă vorbim de un milion de euro.

„Procedurile sunt destul de greoaie și dacă se declara stare de necesitate nu mai era necesar protocol între M.T. și M.Ap.N. .Noi vrem să tragem un semnal de alarmă ca cele două instituții ale statului, cele două ministere, să acționeze cât mai repede și să semneze acel protocol. Doar așa acel pod va putea fi adus de la Brăila la Buzău și montat peste râul Buzău. Se apropie perioada de vară, se apropie 1 mai și aglomerația va fi din ce în ce mai mare. Această soluție a montării podurilor militare a fost agreată de toată lumea și sper ca acest protocol să se semneze cât mai repede. Este vorba de plată. Cineva trebuie să plătească costurile de amenajare a acelui pod și nu autoritatea locală trebuie să facă asta, pentru că este vorba de un drum național pe care trec zilnic mii de mașini și care este, practic, singura cale spere Moldova”, a spus Petre Emanoil Neagu.

Președintele Consiliului Județean  a precizat însă că dacă nu se va ajunge la un acord între cele două ministere, atunci autoritățile județene se vor implica și vor găsi soluții, însă doar pentru buzoieni.

„Dacă nu se vor rezolva lucrurile, atunci Consiliul Jude­țean și cu Prefectura vor identifica alte soluții, dar doar pentru cetățenii județului și municipiului Buzău. O să ajungem să facem niște poduri de tuburi dar atunci nu va mai trece pe ele toată lumea, ci doar cei de pe 203K, de pe Valea Slănicului, și din municipiul Buzău. Sper însă că nu se va ajunge aici”, a mai spus Petre Emanoil Neagu.

Contractul în baza căruia MApN să dispună aducerea de la Brăila și montarea pontoanelor la Mărăcineni era încă așteptat marți după-amiază. Dacă CNAIR se va înțelege cu MApN și va semna contractul pentru podul de pontoane, obiectivul va fi amenajat în circa trei zile, apoi se va da startul lucrărilor la podul de la Mărăcineni peste râul Buzău.

Astăzi urmează să fie dat un acord de principiu pentru începerea lucrărilor, apoi se va trece la trasarea marcajelor rutiere, cu vopsea galbenă. Apoi, constructorul poate închide podul oricând și să demareze lucrările la calea de rulare a podului vechi.

Joi, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Buzău, întrunit în ședință extraordinară, a aprobat un proiect prin care solicită Ministerului Apărării construirea unui pod de pontoane destinat traficului greu peste râul Buzău, în comuna Mărăcineni, pe infrastructura deja existentă acolo, unde în anul 2005 a fost construit tot de către Armată un pod destinat traficului ușor.

Podul metalic de la Mărăcineni va rămâne închis 130 de zile, timp în care se va lucra la structura metalică, dar și la carosabil. Podul de la Mărăcineni se află într-o avansată stare de degradare, iar autoritățile județene au semnalat problema încă din primăvara anului trecut, în timp ce reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – Secția de Drumuri Naționale Buzău au instituit restricții de viteză de 10 kilometri la oră la traversarea podului. Valoarea totală a lucrărilor de reabilitare a podului de la Mărăcineni este de 5 milioane de lei. Podul metalic de la Mărăcineni a fost construit în 1932 de trupele germane. Întreținut conform indicațiilor constructorilor, obiectivul a fost menținut în bună stare până în 2005, când a fost avariat de inundații. Atunci, obiectivul a fost înshis din luna mai până în octombrie.