Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a primit, în ultima perioadă, numeroase petiţii din partea utilizatorilor cu privire la lipsa serviciului de roaming din planurile tarifare la telefonie mobilă contractate. Operatorii mobili pot să ofere planuri tarifare (abonamente ori cartele preplătite) fără acces la servicii în roaming, destinate celor care nu doresc să utilizeze serviciile de telefonie sau date mobile şi atunci când călătoresc în afara României, preferând să beneficieze de mai multe resurse naţionale la preţuri avantajoase. Cei care doresc să călătorească în afara ţării, înainte de a alege o ofertă, fie că este vorba de o opţiune sau de un nou abonament, trebuie să verifice dacă aceasta include serviciul de roaming.

,,Având în vedere că este perioada vacanţelor, este important ca cei care îşi vor petrece concediul în afara ţării să verifice înainte dacă beneficiază de serviciul de roaming pentru telefonul mobil sau trebuie să solicite furnizorilor activarea acestuia. Operatorii mobili pot comercializa şi abonamente sau cartele preplătite fără acces la servicii în roaming, cu resurse (minu­te/SMS-uri/MB/GB) utilizabile doar pe teritoriul României“, a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.

Schimbarea planului tarifar

Persoanele ce folosesc cartele preplătite şi care beneficiază de o opţiune fără acces la roaming şi doresc acces la acest serviciu pot să îşi schimbe opţiunea (să achiziţioneze un plan tarifar cu acces la roaming) sau pot să dezactiveze opţiunea naţională şi, dacă au activ serviciul de roaming, să utilizeze creditul disponibil în cont, la tarife standard (în Spaţiul Economic European, tarifele naţionale). În aceste cazuri, beneficiile neutilizate din oferta naţională se pierd. Unii operatori pun la dispoziţia utilizatorilor şi oferte cu roaming care pot fi activate simultan cu cea naţională existentă în cont, în acest caz fiind disponibile în roaming beneficiile cumulate din cele două opţiuni.

Condiţiile de activare şi reactivare a opţiunilor sunt stabilite de fiecare furnizor, nefiind supuse reglementărilor europene referitoare la furnizarea serviciilor de roaming. În cazul abonamentelor fără acces la serviciul de roaming, utilizatorii pot solicita furnizorului renegocierea contractului şi modificarea planului tarifar. O altă variantă la care pot apela utilizatorii în cazul în care nu doresc modificarea planului tarifar fără roaming constă în achiziţionarea unei cartele preplătite care să includă serviciul de roaming.

Bine de ştiut

Trecerea de la un plan tarifar fără roaming la unul cu roaming presupune, de regulă, creşterea preţului, dar şi a resurselor incluse, astfel că poate conduce la începerea unei noi perioade minime contractuale. Ofertele fără serviciul de roaming inclus au început să fie ­co­mercializate după intrarea în vigoare a regulamentului „roam like at home”. Toate planurile tarifare cu serviciul de roaming activat beneficiază automat de „roam like at home” în UE/SEE, adică resursele naţionale pot fi utilizate şi în roaming, în SEE, în limita unei utilizări ocazionale şi rezonabile. Minutele/SMS-urile în reţea şi minutele internaţionale, incluse în abonamente şi opţiuni, pot fi utilizate doar în ţară.

Ce, cum şi unde reclami

Dacă operatorul tău nu res­pectă drepturile legate de utilizarea serviciului de roaming, atunci utilizatorul poate face o sesizare către ANCOM.

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieți comentariul dvs.
Introduceți numele dvs.