O parte dintre copiii care intră astăzi în școală vor trebui să lucreze în locuri de muncă complet noi, care la momentul actual nu există în România. Într‐un astfel de peisaj de schimbare rapidă, capacitatea de a anticipa  și de a pregăti tinerii pentru cerințele viitoare de competențe, reprezintă o provocare și o problemă atât pentru sistemele de educație și formare de la nivel local, cât și  națio­nal, dar și pentru întreprinderi. Anticiparea și pregătirea pentru tranziția actuală  este o necesitate, iar Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă propune ca soluții calificarea prin programe de calificare, dar și specializarea din mers a tine­rilor prin contracte de ucenicie pentru studii medii ori prin  contracte de stagiatură pentru cei cu studii superioare.

Directorul instituției buzoiene de ocupare, Ionel Tociu, spune că la nivelul județului Buzău există, la ora actuală, încheiate prin AJOFM Buzău, „un contract de ucenicie pentru meserii tipografice și un contract de stagiatură pentru un medic stagiar”, situație care nu exprimă însă interesul angajatorilor față de o astfel de posibilitate, dar care din lipsa reurselor umane necesare pentru pregătirea ucenicilor îi determină să amâne o astfel de decizie.

Din fericire, există preocupare și în unitățile de învățământ buzoiene pentru pregătirea elevilor astfel încât să facă față cerințelor pieței, în continuă transformare și au un cuvânt de spus în calificarea forței de muncă.

Astfel, una dintre moda­litățile de adresare a acestei necesități constă  în stimularea și consolidarea partene­ri­atelor între  instituții furnizoare de educație, în speță școală și angajatori, pentru a gestiona mai bine impactul transformativ al revoluției industriale asupra ocupării forței de muncă, competențelor și educației.

În această direcție se înscrie și „More skillful students guided by VET school & private company in a Norwegian experience”, un proiect finanṭat prin Programul de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, 2014 – 2021, derulat de Liceul ,,Gri­gore Moisil” din Buzău în parteneriat cu Eximprod Power Systems – agentul economic la care elevii liceului efectuează activitatea practică, și cu Prios Kompetanse AS din Norvegia. Proiectul are drept scop îmbunătățirea calității stagiilor de pregătire practică ale elevilor desfă­șurate la agentii economici.

„Suntem unul dintre cele patru licee din țară care a obținut un astfel de grant norvegian. În cadrul proiectului, am participat opt profesori din școală, ingineri electrici, directori și profesori de limbă engleză la câteva vizite de studiu, de o săptămână, în Norvegia, împreună cu patru reprezentanți ai Eximprod, ­par­t­e­nerul nostru, unde elevii din învățământul profesional dual participă la pregătire practică; în baza unui contract de parteneriat între școală, primărie și agentul economic, are loc acest învățământ profesional dual, prin care statul oferă elevului 200 de lei și agentul economic oferă și el 200 de lei, în baza unui contract de ucenicie cu copii de clasa a IX-a, pentru calificare în meseria de electrician exploatare joasă tensiune”,  a spus profesor Daniela Ma­cadon, de la Liceul “Gri­­go­re Moisil” Buzău.

Proiecte benefice și pentru angajatorii buzoieni

Profesorii de specialitate ai liceelor tehnologice nu beneficiază de stagii de pregătire, așa cum se întâmplă cu profesorii altor discipline, pentru că stagiile de pregătire ar trebui să se facă la diferiți agenți economici cu tehnologie adusă la zi, iar pentru aceasta ar trebui să existe contracte și partene­ri­ate în acest sens. Un astfel de stagiu la agenți economici cu tehnologie avansată, cum a fost cel din Norvegia,  a permis și cadrelor didactice să afle noutăți în ceea ce privește, spre exemplu, aparatura pentru diferite procese sau operații tehnologice. Pe de altă parte, o astfel de experiență este bene­fică și angajatorilor buzoieni care pot observa cum se desfășoară pregătirea elevilor în societăți norvegiene, lucru din care au și ei multe de învățat. „La început, relația între școală și companie a fost destul de distantă; prin aceste proiecte adresate învă­țământului profesional s-a dorit să fie o legătură mai strânsă între noi și ei, să mergem în Norvegia să vedem cum are loc acolo învățământul profesional și tehnic și să vedem cum se derulează acolo stagiile de pregătire practică, astfel încât să îmbunătățim calitatea acestor stagii”, a spus profesor Daniela Macadon.

Patru profesori ai liceului și doi reprezentanți ai agentului economic au fost pentru prima dată în Norvegia în cadrul Proiectului în noiembrie 2018. În februa­rie o nouă delegație buzoiană formată din șase profesori și reprezentanți ai agentului economic, au ajuns în Norvegia la lângă Trondheim, pentru un nou schimb de experiență.

„Urmează ca până la sfârșitul anului școlar să realizăm niște materiale de învățare după modelul celor pe care l-am văzut în Norvegia și să le aplicăm și noi astfel încât să îmbunătățim ­ca­litatea stagiilor de pregătire practică a elevilor. Ei au în Norvegia un mod simplu și concret de a prezenta copiilor. Noi facem lucruri complexe considerând că cele de bază sunt știute. Ei prezintă fiecare lucru” , a detaliat  din experiența norvegiană profesor Daniela Ma­cadon.

DISTRIBUIȚI
loading...

2 COMENTARII

  1. Tot respectul pentru acesti profesori care au ales sa se implice mai mult decat cere „programa scolara”. Deci, nu e imposibil sa accesezi granturi si sa ai schimburi de experienta daca te informezi si muncesti sa scoti proiectul la liman. Sunt convinsa ca si satisfactiile sunt pe masura. Bravo!

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieți comentariul dvs.
Introduceți numele dvs.