Unul dintre cele mai cunoscute elemente vestimentare din lume, hanoracul, a cunoscut de-a lungul timpului mai multe perioade „de glorie”, trecând de la un articol confortabil, la o marcă înregistrată pentru fanii hip-hop și chiar un simbol pentru protestatarii din stradă, din toate țările lumii, care se folosesc de glugă pentru a nu fi identificați.

   Hanoracul a rămas un element de îmbrăcăminte de bază de peste 95 de ani. A apărut pe piață ca o piesă vestimentară umilă dedicată muncitorilor, fiind apoi adoptată de echipele sportive din licee și mai târziu a „explodat” în rândul hainelor de stradă. Astăzi,  hanoracul este o necesitate, care nu lipsește din garderoba nimănui, indiferent de ce stil vestimentar preferă.

   Aruncați o privire în jur și veți vedea artiști, sportivi, inventatori și antreprenori care poartă astăzi hanorace. Alături de tricouri și pantaloni sport, hanoracele de bărbați au obținut statutul de „uniformă”.

  Iată  momentele cheie ale istoriei hanoracului:

Anii 1920-1930: A fost inventat

   În prima decadă a secolului XX, fabricile americane de îmbrăcăminte au început să experimenteze diverse țesături utilizate în mod tradițional pentru îmbrăcăminte, pentru a crea ceea ce acum numim „hanorac”. Russell Athletics pretinde că a inventat, în 1920, primul tricou, tricoul de bumbac pentru a atenua disconfortul sportivilor, provocat de tricourile din lână în care transpirau. Champion Products, cunoscuta apoi sub numele de Knickerbocker Company, este recunoscuta pe scara larga drept creatoarea primei bluze cu glugă, care a fost făcută pentru a oferi sportivilor și muncitorilor (în special celor care lucrau în depozite frigorifice)  protecție și căldură.

1970: Hip-hop și lumea filmului

   Anii ’70 au transformat hanoracul de la o simplă piesă vestimentară într-un simbol cultural complex. La acea vreme, în New York exista un adevărat focar de culturi de stradă emergente, inclusiv hip-hop. Artiștii de graffiti, un element fundamental al culturii hip-hop, au găsit hanoracul util pentru a-și ascunde identitatea în timp ce desenau zidurile și clădirile, legând astfel această îmbrăcăminte de activitatea ilicită.

   În 1976, lansarea filmului „Rocky” a dat un nou simbol hanoracului. Caracterul hipnotic, ilustrativ, caracteristic al personajului din titlu, devenit emblematic pentru meciurile sale de box, a restabilit legătura hanoracului cu originile sale, acelea referitoare la muncitorii care îl purtau inițial.

1980: Preluat de marii creatori de modă

   În 1980, designerul de modă Norma Kamali a creat celebra Sweatshirt Collection, revoluționând moda ready-to-wear și percepția industriei de modei asupra unui obiect vestimentar banal.

1990: Statutul prolific

  Până în anii ’90, a fost stabilită dualitatea hanoracului: element vestimentar modern și simbol.  În această perioadă hanoracul devine parte integrantă a străzilor din America, grație ascensiunii hip-hop-ului și popularității tendințelor din moda urbană, putând fi procurat mai târziu și din magazin online de haine.

2012: Triumful tehnologiei și o tragedie

   Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a provocat uimire atunci când a ales să se întâlnească cu investitorii de pe Wall Street purtând un hanorac, în perioada negocierilor pentru dezvoltarea Facebook.

   În același an, un adolescent pe nume Trayvon Martin purta un hanorac în noaptea în care a fost ucis în Florida după ce a fost considerat „suspect”. Incidentul tragic a declanșat un dialog național în jurul percepțiilor despre rasă, imagine, identitate și clasă. Hanoracul a devenit un simbol pentru susținătorii lui Trayvon Martin, unindu-i pe cei care cereau dreptate pentru viața pierdută.

(P)

 

DISTRIBUIȚI