Numărul unic de urgență 112 a fost apelat în județul Buzău, în 2018, de aproape 344.857 ori, însă două treimi dintre aceste apeluri, 212.434, nu anunțau urgențe reale.

Situația este aceeași și la nivel național. Numărul unic de urgență 112 a fost apelat de peste 12,7 milioane de ori, dar mai puțin de jumătate au fost urgențe reale. 63% dintre apelurile non-urgente au fost făcute din greșeală, din cauza tastelor neblocate ale telefoanelor. În plus, operatorii s-au confruntat cu foarte multe apeluri repetitive.

O treime dintre apelurile non urgente sunt făcute de persoane care solicită diferite informații care nu sunt de competența Serviciului 112. Spre exemplu, o persoană din Buzău a sunat la 112 de 8.847 de ori în primele zece luni ale anului trecut, motiv pentru care a fost amendată cu 500 lei.

Recordul de apeluri repetitive la 112 îl deține o persoană din București, care, doar în primele zece luni ale anului trecut, a sunat la numărul unic de urgență de 21.567 ori. De asemenea, o persoană din Iași, în aceeași perioadă, a sunat la 112 de 18.525 de ori, una din Neamț de 18.390 de ori, una din Gorj de 15.703 ori.

,,Câteva exemple de astfel de cazuri: nu pot returna produse la magazin, este zi și este aprinsă lumina pe stradă, doresc să își încarce cartela telefonică, vor să afle mersul trenurilor sau cât este ceasul, ce zi este, nu pot cumpăra o singură călătorie la metrou. Sunt doar câteva exemple de cazuri care nu sunt urgente și, mai mult decât atât, nu sunt de competența Serviciului 112”, precizează reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale.

În județul Buzău, potrivit datelor statistice ale Sistemului de Telecomunicații Speciale, dintre cele 149.042 cazuri semnalate la 112, 39.553 au fost direcționate în 2018 către Poliție, 6.72382.363 apeluri către Ambulanță și 20.394 către ISU-SMURD.

La nivel național, potrivit STS, în anul 2018, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgență au răspuns la 12.735.836 apeluri, mai puține cu aproape un milion decât în anul precedent.

,,Apelurile de urgeță reprezintă 45,1%, iar dintre acestea cele mai multe au fost transferate și gestio­nate de Serviciul de Ambulanță, Poliție și ISU-SMURD”, au transmis, luni, cu ocazia Zilei Numărului Unic 112, reprezentanții STS. Dintre cazurile reale, 57,8% au reprezentat cazuri ­me­dicale.

Mai mult de jumătate din numărul total de apeluri preluate în anul 2018, res­pectiv 54,9%, nu reprezintă urgențe de competența Serviciului 112, ci solicitări de informații diverse, apeluri efectuate din greșeală, farse și apeluri injurioase.

Cele mai multe apeluri non-urgente s-au înregistrat în Mureș (68,1%), ­Co­vsna, Vrancea, Gorj, Călă­rași și Argeș (63,5%). În București, 45,1% dintre apelurile la 112 au fost non-urgente.

,,Potrivit statisticii, reiese o medie zilnică de peste 18.000 de apeluri non-urgente. Dintre acestea, 63% dintre apeluri sunt făcute involuntar, ceea ce se numește pocket dialing (apel din buzunar)”, au mai spus oficialii STS.

Apelurile involuntare se produc, de cele mai multe ori, din cauza tastelor neblocate ale telefoanelor. Preluarea apelurilor la numărul unic de urgență poate fi îngreunată de procesarea apelurilor făcute neintenționat la numărul de urgență. Un telefon introdus în buzunar, spre exemplu, sau aruncat în poșetă, fără a fi blocată tastatura acestuia. Procedura prevede clar că, în astfel de situații, operatorii 112 sunt obligați să asculte apelul preluat timp de 15-20 de secunde, chiar dacă de la celălalt capăt al firului nu se aude niciun sunet, apoi să reapeleze de două ori numărul de pe care s-a efectuat apelul. Pentru un astfel de apel involuntar și care nu este efectiv o urgență reală se pierd timp, resurse, vitale în alte cazuri, unde poate fi vorba despre diferența între viață și moarte.

DISTRIBUIȚI
loading...