Iniţiativă inedită din partea reprezentanţilor Muzeului Judeţean. Duminică, 11 noiembrie, au fost organizate la muzeu ateliere coordonate de curatorii Abigail Hirsch (Tel Aviv) şi Mădălina Oprea (Buzău) dedicate elevilor cu deficienţe de auz şi alte dizabilităţi.

30 de elevi ai ­Liceului Tehnologic Special pentru Copii cu Deficienţe Auditive din Buzău au fost invitaţi în sala care găzduieşte Colecţia de Telefoane, pentru a participa la o manifestare ce şi-a propus îmbunătăţirea accesului la colecţiile muzeale pentru grupurile de vizitatori cu nevoi speciale. Atelierele s-au desfăşurat în limba engleză, în limba română şi în limbajul mimico-gestual.

„Dintre toţi copiii, doar o fetiţă mai vizitase un muzeu”

„Am întâlnit-o pe Abigail Hirsch, o adevărată personalitate în domeniul cercetării şi dezvoltării muzeale, anul trecut, la conferinţa internaţională <Museums meet Museums> de la Bucureşti şi, ştiind că luna aceasta vine la Bucureşti, am ­invita­t-o la Buzău să facem aceste ateliere pentru copii. Le-am contactat pe doamnele profesoare şi am stabilit tematica atelierelor, pentru că a trebuit să le configurăm în funcţie de diferitele dezabilităţi ale copiilor. Profesorii au fost foarte încântaţi. Este pentru prima dată când se face aşa ceva la muzeu. Dintre toţi copiii participanţi, doar o singură fetiţă mai vizitase muzeul. Deci, a fost un prim contact al lor cu un muzeu”, a declarat iniţiatorul evenimentului, Mădălina Oprea, şef secţie Istorie a Muzeului Judeţean.

Activităţi ludice pentru a descoperii istoria telefoanelor 

Pe parcursul evenimentului, copiii cu deficienţe au aflat informaţii noi despre istoria telefoanelor şi au participat şi la activităţi practice.

„Fiecare atelier a avut o structură din trei părţi, o introducere, o parte de activităţi didactico-ludice prin care copiii au învăţat cum se transmite mesajul, despre istoria telefonului, cum funcţionează un telefon etc. Apoi, am mers în sala de telefoane şi copiii, grupaţi pe echipe, au avut de identificat diferite modele de telefoane. Nu a fost o activitate didactică, ci o oportunitate de a descoperi ceva nou”, a mai declarat Mădălina Oprea.

La final, elevii Liceului Tehnologic Special pentru Copii cu Deficienţe Auditive din Buzău au avut posibilitatea de a transmite un mesaj după experienţa trăită la muzeu.

„Reacţia copiilor a fost impresionantă. În partea a treia a atelierului au compus un desen, un mesaj, prin incizare în plăci de polistiren, iar acest mesaj a fost acoperit cu cerneală de linogravură şi s-a imprimat pe nişte cartoane speciale. Au ieşit nişte lucrări foarte frumoase care vor fi expuse la ei în liceu. Pentru că mulţi dintre ei vin din alte oraşe şi stau la internat la liceu, au desenat inimi, dor de casă sau chiar case, spunând că le este dor de familie”, a declarat iniţiatorul evenimentului.