Educație

FOTO | Ecaterina Andronescu a venit la Buzău să repare cu mâna altora ce a stricat chiar ea

Ironia sorții! Ministrul Educației Ecaterina Andronescu a sosit vineri la Buzău pentru a încearca să pună bazele unei instituții de învăță­mânt profesional, după ce, în urmă cu zece ani, chiar ea, tot în calitate de ministru al Educației, desființa rețeaua școlilor profesionale numite până atunci „de Arte și Meserii”. Măsura a condus la abandonarea studiilor de către cel puțin 10% din absolvenții clasei a VIII-a, precum și la direcționarea către licee a unor absolvenți care nu întruneau condițiile cerute de această treaptă de instruire.

Sosită la Buzău pentru o ședință cu directorii de școli din județ, Ecaterina Andronescu a spus că a acceptat invitația primarului Constantin Toma de a discuta despre înființarea unui instituții de învăță­mânt dual. Soluțiile oferite la întâlnirea cu directorii, pentru revigorarea învăță­mântului profesional demonstrează însă că tot greul pică în sarcina autorităților locale și a oamenilor de afaceri, și nu a Ministerului Educației care a contribuit decisiv la îngroparea șco­lilor profesionale.

„Înțepături” la adresa sindicatelor și a Inspectoratului Școlar

Întâmpinată de conducerea Inspectoratului Școlar Județean – inspectorul general Florina Stoian și adjunctele Nela Wamsiedel și Daniela Palcău – și de senatorul Liliana Sbîrnea, Ecaterina Andronescu a ascultat nemulțumirile directorilor de școli și a vorbit despre câteva din propunerile din noua lege a Educație. Diplomată, cu un discurs care dovedește anii de experiență politică, Andronescu a avut și câteva „înțepături” la adresa reprezentantului Sindicatului Învățământului Preuniversitar (SÎP) Buzău și a conducerii Inspectoratului Școlar. „Vocea dumneavoastră se aude tot timpul!”, i-a spus liderului profesorilor, Ion Dobre, când acesta, verificând instalația de sunet, a întrebat dacă se aude ceea ce el spune la microfon.

„Constat că sindicatele au preluat toate sarcinile inspectoratelor școlare, așa că atenție doamnelor (n.r. conducerea IȘJ) că în curând nu mai avem nevoie de Inspectoratul Școlar pentru că sindicatele au preluat toate problemele. Așa rezultă din discuția de astăzi”, a mai spus ­mi­nistrul după ce și-a notat problemele semnalate din sală.

Modelul Brașov

Revenind la probleme școlilor profesionale în legătură cu care ministrul s-a întâlnit vineri cu primarul Constantin Toma, aceasta a dat exemplul unei școli de învățământ dual din Brașov. Este vorba despre o instituție de învățământ în care agenții economici din Brașov ar fi investit 2,5 milioane de euro, disperați că nu mai găsesc forță de muncă calificată.

„Am fost acum două săptămâni la Brașov și am venit astăzi, la Buzău, la invitația primarului dumneavoastră să încercăm să rezolvăm problema cu o școală duală în municipiu. Ce am văzut la Brașov? Niște oameni foarte inimoși, agenți economici. După opinia mea, niciodată nu a existat atât de multă deschidere de la mediul economic spre școală, iar noi trebuie să ne folosim de această deschidere. Ei au înțeles că nu mai au cu cine să lucreze și nu au cum să rezolve problema. De aceea, la Brașov, agenții economici s-au adunat, au cheltuit 2,5 milioane de euro și au făcut o școală duală absolut excepțio­nală. Când am intrat în primul laborator am văzut menghine și am zis că așa ceva aveam și acum 40 de ani. Dar în al doilea laborator erau mașini, iar în al treilea erau calculatoare la care elevii își programau și proiectau piesa pe care o trimiteau mașinilor, iar mașinile executau piesa. Îmi era greu să spun că acea școală mai are sensul pe care noi îl acceptăm când vorbim de școală profesională. Este inginerie. Cum au rezolvat acolo la Brașov? Era o școală dezafectată, pentru că nu mai erau elevi, pe care au ­mo­dernizat-o și au acum 400 de elevi. Nu fac față soli­citărilor pe care le au din Brașov și județele din jur”, le-a spus Ecaterina Andronescu directorilor buzoieni.

„Trebuie noi să schimbăm mentalitatea părinților”

Principala problemă, în opinia ministrului, este mentalitatea părinților care nu înțeleg că școlile profesionale pot fi astăzi la un alt nivel.

„Trebuie să schimbăm mentalitatea pentru școlile profesionale! Cum? Chema­ți-i dumneavoastră (n.r., directorii) pe părinții claselor a VIII-a sau duceți-vă, domnilor directori, în școlile gimnaziale și vorbiți cu copiii. Trebuie să le explicăm părinților că școala profesională pe care o știu este alta decât cea pe care încercăm să o construim. Am fost într-un județ unde am întâlnit șeful unei ferme agricole care avea câteva sute de hectare. Spune că are nevoie de tractoriști care să știe să coordoneze tractorul cu comandă numerică. Ceea ce făcea tractoristul acum 40 de ani nu mai este valabil astăzi. De aceea cred că trebuie noi să schimbăm mentalitatea părinților”, le-a mai transmis ministrul directorilor de școli.

Susține ideea unui Bacalaureat diferențiat

Ecaterina Andronescu a mai vorbit și despre revi­gorarea învățământului tehnologic, venind cu niște propuneri care ar putea fi benefice pentru piața muncii.

„Liceele tehnologice vulnerabilizează cel mai mult problema sistemului de învățământ. La liceele tehnologice promovează examenul de Bacalaureat între 0 și 25 %. Cele mai multe astfel de licee se încadrează în ponderea aceasta. Ce putem să facem? Sperăm ca prin viitoarea lege a Educației să fim mai ofertanți pentru absolvenți de învățământ tehnologic. Cine este în stare să susțină examenul de Bacalaureat să o facă, pentru a-și deschide calea spre învățământul universitar. Cine nu se simte în stare, va putea susține un Bacalaureat tehnologic, să vedem cum o decide și Parlamentul, și acest Bacalaureat să îi dea acces doar spre câmpul muncii și școala postliceală. Să îi lăsăm libertatea ca, dacă peste un an vrea să se ducă la facultate, să se întoarcă, să susțină ori o diferență, ori integral examenul de Bacalaureat. Cred că același sistem ar trebui să îl gândim și pentru trecerea de la școala profesională la liceu. Poate așa îi vom convinge mai ușor pe părinți”, a spus Ecaterina Andronescu.

Un comentariu

  1. Este nevoi de investiții masive în materiale didactice, laboratoare, săli de sport, masă caldă pentru elevi. Nu doar promisiuni electorale care se vor uita. 6% din PIB la educație dacă se vrea lucrare de calitate. Dacă nu vom avea tot profesori cu studii superioare care nu au legătură cu școala , gradațile date anapoda în alta materii, conversii nereale . Vin copi de la școală și spun cică nu făcură toate orele, ba că profesorii stau la cafea, ba că vin și nu predau nimic, dinastea de bine.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker