A absolvit Colegiul Na­țional „B. P. Hasdeu” în anul 1980 și după o carieră internațională în învățământul din Australia și, mai nou, din Germania, Constantin Lomaca s-a întors acasă, la Buzău, pentru a pregăti profesori ce urmează să predea în comunitățile defavorizate din România.

Buzoianul a fost cooptat în cadrul proiectului Teach for Romania, care își propune să trimită în școlile în care învață copii din categoriile vulnerabile nu doar cadre didactice, ci lideri. Corina Puiu, co-fondatoarea Teach for Romania, îi numește profesori transformaționali. ­Oame­ni care pot schimba destine. Există locuri din România în care este extrem de greu să fii profesor. Comunități sărace, formate din familii în care educația copiilor este departe de a fi o prioritate. Sate și comune în care cei mici au de înfruntat sărăcia, foamea, nesi­guranța zilei de mâine. De multe ori, copiii trebuie să muncească în loc să meargă la școală, iar profesorii trebuie să facă eforturi supraomenești pentru a-i învăța carte. Teach for Romania reușește, de patru ani, să formeze astfel de profesori, iar buzoianul Constantin Lomaca este unul dintre formatori.

Anul acesta, Teach for Romania și-a instalat, pentru prima dată, cartierul general la Buzău, unde, timp de trei săptămâni, se va desfășura pregătirea profesorilor incluși în proiect. Academia de Leadership și Pedagogie tocmai s-a instalat în internatul Colegiului „B.P. Hasdeu”, iar cei 46 de profesori vor face practică în școlile din Mihăilești și Costești.

„Profesori vor preda în zone defavorizate și vor fi monitorizați doi ani”

Buzoianul Constantin Lomaca este profesor de Chimie si Biologie, cu o experiență de 20 de ani. A fost șeful catedrei de Științe și director de curriculum în Sydney, Australia. În prezent este șeful departamentului de Știinte la Franconian International School in Erlangen, Germania.

„Eu am fost contactat de către cei din proiect în urmă cu doi ani. Cursanții Teach for Romania trebuie să fie absolvenți de învățământ superior, chiar dacă unii dintre ei nu au mai predat până acum. Selecția lor s-a făcut în urmă cu mai mult timp. Ei au aplicat pentru acest program și s-a ținut cont, în selecția lor, de ceea ce au mai făcut până acum. Chiar dacă nu au mai predat, s-au urmărit alte activități, cum ar fi cele de voluntariat. Apoi, ei participă la cursuri de psihopedagogie, dezvoltare personală, curriculum etc. Eu mă ocup de consul­tanță pe partea de curriculum și planificare a lecțiilor. La final, acești 46 de profesori vor merge în școli din zone defavorizate, unde vor fi monitorizați timp de doi ani”, a declarat pentru OPINIA Constantin Lomaca.

Practică la școlile din Mihăilești și Costești 

Potrivit lui Lomaca, printre cei 46 de profesori se află și patru buzoieni. În această perioadă, cu toții vor susține o perioadă de practică „în produc­ție“, la două școli buzoieni cu elevi din categorii vulnerabile.

„Vor preda câte trei ore la școlile din Mihăilești și Costești, moment în care își planifică lecțiile și sunt supravegheați de un mentor și un tutor, care vin la ore și îi învață cum să predea. Este posibil chiar ca în urma celor trei săptămâni de practică <în producție> o parte să fie respinși. Dar asta se întâmplă foarte rar. După această perioadă de formare, cursanții merg în județelor de unde provin pentru a deveni profesori în zone defavorizate, fiind monitorizați timp de doi ani. Anul acesta suntem la a cincea generație de profesori. Avem 46 de profesori din toată țara, dintre care patru sunt din Buzău, de la Mihăilești, Rm. Sărat, un absolvent de Drept…”, a mai declarat Constantin Lomaca.

Alegerea Buzăului pentru perioada de practică a proiectului Teach for Romania a venit la sugestia unui cursant de anul trecut, respectiv directorul Școlii Mihăilești, Mircea Baciu.

„Alegerea orașului unde au loc astfel de cursuri se face în funcție de deschiderea pe care o are comunitatea locală. Anul trecut am fost la Gârcin, Săcele, iar unul dintre curanți a fost directorul Școlii Mihăilești, Mircea Baciu. El a venit cu propunerea ca anul acesta să venim la Buzău”, a declarat pentru OPINIA Constantin Lomaca.

Buzoianul le-a pus la dispoziție cursanților un bagaj vast de cunoștințe în ale predării, integrând experiența sa internațională într-o serie de ateliere centrate pe aplicații practice despre teoriile învă­țării, implementarea rutinelor în gândire, inițierea elevilor în arta de a pune întrebări și realizarea unei evaluări cuprin­zătoare.

Teach for Romania este parte a programului inter­național Teach for All, iar România este cea de-a 33-a țară din rețeaua care numără deja 40 de state.

„România excelează la olimpiade internaționale, însă acestea nu prea sunt un criteriu de analiză a per­formanțelor unui sistem educațional”
Profesorul Lomaca își amintește cu drag de mentorii de la Colegiul Hasdeu din Buzău, unde a învățat, și excelează în predarea biologiei și chimiei, dar și în teoria cunoașterii pe care acum o aplică în metodele sale inovatoare de educație. În cadrul unui interviu pentru cariereonline.ro, buzoianul a vorbit despre rolul profesorului în viața unui elev și despre situația învățământului românesc.
„Orice profesor sau învă­țător spune că cel mai important lucru în educație este relaționarea cu elevul. De aici începe totul. Odată comunicarea și încrederea stabilite, se poate începe procesul de predare-învățare. După aceea sau în paralel, urmează celălalt rol al nostru: să-i ajutăm pe copii să-și descopere calitățile, talentele, să găsească încredere în ei și un drum în viață pentru a deveni cetățeni demni și membri implicați în viața comunității în care trăiesc”, a declarat Constantin Lomaca pentru cariereonline.ro.
În ceea ce privește si­tuația învățământului românesc, buzoianul a spus:
„Un observator neutru remarcă nu neapărat un declin, cât o consecvență a rezultatelor slabe la testele internaționale PISA sau TIMMS. Un domeniu în care România excelează sunt olimpiadele internaționale, însă acestea nu prea sunt un criteriu de analiză a performanțelor unui sistem educațional. Este meritul necontestat al acelor elevi și al unor profesori, dar ei sunt puțini și, din păcate, foarte mulți nici nu aleg să trăiască în România după absolvire. La partea pozitivă poate fi menționat totuși că cei din afară au de-a face cu românii care doresc să se angajeze acolo. Astfel, ei dau de tineri bine pregătiți (în special, sub aspect teoretic) în diverse domenii, cu precădere IT, matematică și medicină”.
După Colegiul Hasdeu, Constantin Lomaca a absolvit Facultatea de Geologie din București, în 1991. În Australia, a urmat un curs post-universitar full-time de un an în domeniul „didactica științelor și pedagogie” la Universitatea Tehnologică din Sydney. Apoi a lucrat la o școală de stat la 560 km de Sydney, la un liceu greco-ortodox în Sydney, după care timp de 15 ani la un liceu catolic în același oraș, unde a fost șef la Catedra de Științe și director de curriculum.
În 2014, a absolvit un alt curs post-universitar în Bacalaureat Internațional la Universitatea Melbourne, iar acum este șeful Catedrei de Științe la un liceu inter­național din Erlangen, lângă Nurnberg, Germania. La catedră a lucrat și lucrează ca profesor de Științe (biologie și chimie, mai ales), a scris programa și a predat o materie pe care a numit-o „Filosofie aplicată” pentru clasele IX-X. Acum predă, pe lângă Științe, și o materie (obligatorie în sistemul IB) care se cheamă „Theory of Knowledge” (un fel de Elemente de Epistemologie).

DISTRIBUIȚI

1 COMENTARIU

  1. În comunitățile sărace nu poți să speli creierele cu feisbucul, este necesar să o faci prin viu grai!

Comments are closed.