După principiul ,,cârpim cât putem“, aşa s-ar putea întâmpla şi cu drumul naţional care leagă Buzăul de Braşov, care ar putea fi închis în curând dacă responsabilii din CNAIR nu se grăbesc să finalizeze procedurile pentru demararea urgentă a lucrărilor în punctele critice.

După aproape şase luni de insistenţe ale autorităţilor judeţului, oficiali ai Ministerului Transporturilor şi ai CNAIR au acceptat, de voie sau de nevoie, ori mai mult de gura prefectului sau pentru ochii presei, să vadă în ce hal a ajuns DN10 la Măgura, acolo unde, de la jumătatea lunii martie, o alunecare de teren rupe continuu din terasamentul şoselei care leagă Buzăul de Braşov şi Moldova de Ardeal, existând pericolul ca drumul să fie închis dacă nu se trece de urgenţă la stoparea alunecării şi la consolidarea terenului unde există deja o denivelare de peste 2 metri în adâncime.

Însoţiţi de prefectul şi subprefectul judeţului Buzău, ­se­cretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ovidiu Sîrbu şi reprezentanţii CNAIR Florea Dascălu şi Andrei Cristian, au admis că situaţia este gravă, însă, cel mai probabil, paşii birocratici nu vor fi săriţi.

Reprezentantul CNAIR Florea Dascălu a explicat că se intenţionează ca în acest an să se aloce banii necesari pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor, explicând că Guvernul va aloca fonduri pentru ­refa­cerea mai multor obiective din întreaga ţară. Dascălu a explicat că pentru unele dintre acestea au fost întocmite documentaţiile, dar că Buzăul şi, implicit DN10, se află încă în lucru, fără a putea prezenta o dată concretă când ar putea fi demarate lucrările în teren pentru a stopa şoseaua care a luat-o la vale.

Pe DN10, la Km 86+300 şi la Km 26+830 sunt cele mai grave alunecări. Pentru Km 86+300 documentaţia este la Departamentul achiziţii pentru achiziţie de lucrări, procedura simplificată. La Km 26+830 există expertiza tehnică care va fi  avizată în Consiliul Tehnico-Economic şi apoi se iniţiază procedura de negociere fără anunţ prealabil.

Astfel că, mai devreme de două-trei luni nu vor începe lucrările, iar ploile din toamnă ar putea agrava şi mai mult situaţia drumului.

25 de puncte critice

Problemele de pe  DN10 s-au acutizat după ce mai multe alunecări de teren s-au reactivat în urma precipitaţiilor abundente de la sfârşitul iernii şi începutul primăverii, antrenând şi porţiuni din drumul care face legătura dintre judeţul Buzău şi Braşov. Potrivit unui raport înaintat Prefecturii de reprezentanţii Secţiei Drumuri Naţionale Buzău, DN10 este afectat în 25 de puncte, în zona localităţilor Măgura, Vipereşti şi Siriu, şi sunt necesare intervenţii de urgenţă pentru stabilizarea terenului şi refacerea şoselei care, în acest moment, prezintă un risc major de producere a unor evenimente rutiere cu consecinţe deosebit de grave sau de izolare totală a 12 unităţi administrativ-teritoriale care nu dispun de acces la variante ocolitoare.

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Buzău s-a întrunit în şedinţă extraordinară, pentru a-şi însuşi evaluările pagubelor produse în luna  martie  2018 de alunecările de teren şi  necesarul de fonduri pentru ­refa­cerea drumului naţional DN10 pe raza  judeţul Buzău, efectuate de Secţia Drumuri Naţionale Buzău, iar decizia a fost comunicată CNAIR, însă de atunci lucrurile nu s-au mişcat prea mult în Companie.

Singurele măsuri care s-au luat au fost semnalizarea zonelor afectate, precum şi impunerea unor restricţii de viteză şi tonaj la 3,5 tone. Pro­blemele pe DN 10 nu sunt noi, ci vechi de câţiva ani, iar de la o mică denivelare nefixată la timp au apărut cratere în asfalt iar, ulterior, terenul a luat-o la vale cu totul.

În luna aprilie, printr-o postare pe pagina de Facebook, însoţită de mai multe fotografii, CNAIR a anunţat demararea unor proceduri de urgenţă pentru refacerea zonelor afectate, care sunt însă de durată.

„Ca urmare a căderilor masive de precipitaţii din ultima perioadă, pe DN10, la km 26+350 – 26+450 şi la km 26+830, au avut loc alunecări de teren.

În prezent s-a demarat de urgenţă o expertiză a lucrărilor  a căror valoare este de ­apro­ximativ 110 mii lei fără TVA.

După elaborarea expertizei tehnice, urmează demararea în regim de urgenţă a procedurii de execuţie care va dura 6 luni. Termenul de finalizare probabil se estimează a fi luna octombrie a acestui an. Tot pentru DN10, la km 86+300, este în lucru procedura de achiziţii servicii de proiectare. După obţinerea Autorizaţiei de construcţie se va demara procedura de achiziţie execuţie lucrări care va dura minim 6 luni.

Pentru DN10, km 34+500, se cară material frezat ce urmează a fi pus în operă pe partea carosabilă pentru a readuce carosabilul la nivel. Dife­renţa de nivel în urma alune­cării atinge şi jumătate de metru. (…) Se monitorizează în continuare“, se preciza în mesajul care însoţea mai multe fotografii postate pe pagina de Facebook a CNAIR. Şi s-a tot monitorizat până când jumătate din şosea, adică sensul de mers spre Braşov, s-a dus cu totul în râpă.

Lucrările care trebuie rea­lizate pe DN10, pe o lungime de 1,7 kilometri,  au fost evaluate la peste 41.000.000 lei, respectiv 410 miliarde lei vechi.

De cinci luni nu se întâmplă nimic

După problemele din zona barajului de la Siriu, rezolvate după lungi instenţe ale reprezentanţilor Prefecturii la CNADNR, prin construirea unei copertine din beton care să protejeze şoseaua, alunecarea de teren de la Gura Siriului şi cea de Măgura, la km 26+800, dar şi astuparea găurii din viaductul Giurca, sunt cele mai urgente.

La Măgura, alunecarea de teren nu este nouă, ci datează din 2015. Până acum s-a intervenit foarte puţin în zonă, iar în urma ploilor din ultimele săptămâni terenul s-a lăsat cu aproape doi metri. În aprilie, drumarii au acţionat pentru lărgirea benzii practicabile printr-un adaos de pământ, însă soluţia este una provizorie.

De asemenea, o altă restricţie este şi în apropiere de Barajul de la Siriu unde, încă de anul trecut, o bucată de peste 20 de metri lungime din sensul de mers dinspre Braşov spre Buzău a luat-o la vale, astfel că se circulă pe o bandă, fiind impusă şi restricţie de tonaj, fiind permisă doar circulaţia autovehiculelor de până la 3,5 tone. Din păcate, restricţia se respectă doar atunci când poliţiştii mai stau la pândă, însă traficul greu poate duce la surparea şi mai tare a ­caro­sabilului pe zonele şubrezite.

Şefi din Compania ­Naţio­nală de Administrare a Infrastructurii Rutiere au luat cunoştinţă încă din aprilie de situaţia critică de pe DN 10, dar lucrurile au rămas la fel. Luna august era termenul avansat, însă lucrările ar putea începe, cel mai probabil, în toamnă.

Viaductul Giurca a început să se deterioreze vizibil, în structura acestuia apărând o gaură prin care se vede prăpastia. Autorităţile au instituit ­res­tricţie de viteză şi de tonaj, însă şoferii camioanelor circulă pe aici nederanjaţi de nimeni.

Cu şase luni înainte să apară gaura, atunci când s-a făcut ultima verificare tehnică a viaductului de la Giurca, nu s-a găsit nicio problemă.

 

DISTRIBUIȚI

1 COMENTARIU

  1. Consider ca totul este o gluma proasta! De Centenar se gasesc bani pentru parade militare si sedinte solemne de care nimeni nu isi va aminti peste trei luni dar responsabilii de la drumuri nationale sunt incapabili sa repare un drum national care face legatura intre SE si Centrul Romaniei. Intrebare retorica: seful de la drumuri nationale Buzau inca este in functie? parlamentarii de Buzau nu au gasit niciun mijloc de persuasiune pentru a rezolva situatia? Cum vrem sa unim Romania? prin minciuni sforaitoare sau prin drumuri si autostrazi!?

LĂSAȚI UN MESAJ

Scrieți comentariul dvs.
Introduceți numele dvs.