Mușamalizarea rezultatelor controlului efectuat, în perioada februarie-martie 2018, la Farmacia Crâng și la Iris Pharm, de către Casa Județeană de Asigurări de Sănătate, a provocat, la nivelul Casei Naționale, un veritabil scandal care a izbucnit imediat după dezvăluirile din OPINIA. Este vorba ­des­pre o mușamalizare cu miză economică extrem de importantă, pe lângă aceea  de a acoperi fapte care, conform inspectorilor care au întocmit raportul, țin de competența organelor de cercetare penală.

Reamintim că pe parcursul respectivului control s-a descoperit că cele două farmacii eliberau medicamente în regim compensat – în baza unor rețete decontate parțial sau integral din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, respectiv din bani publici – de la puncte de lucru care nu se aflau în contract cu Casa Județeană de Asigurări de Sănătate, chestiune strict interzisă și sancționabilă administrativ, conform actelor normative care reglementează activitatea farmaciilor și relațiile acestora cu CJAS.

Pe scurt, procedeul adoptat de respectivele farmacii a fost cât se poate de simplu: cetățeanul care avea de obținut medicamente în baza unei rețete compensate se prezenta la farmacia din comuna sa, farmacie care nu se afla în contract cu CJAS, iar rețeta se prelucra într-o altă farmacie din județ care avea actele în regulă. Bolnavul în cauză primea medicamentele solicitate de la farmacia unde s-a prezentat, dar în actele farmaciei unde se prelucra rețeta apărea că acestea au fost ridicate de un delegat al beneficiarului. De multe ori fictiv, sau chiar… mort!

Astfel că, în momentul în care inspectorii au încheiat raportul de control în care au constatat respectivele situații – pe lângă sesizarea organelor de cercetare penală -, conducerea Casei Județene de Asigurări de Sănătate avea obligația de a rezilia contractele cu cele două societăți farmaceutice, care ar fi înre­gistrat, astfel, pierderi imense, de ­mi­lioane lei.

Aspecte omise, procedură viciată

Pe lângă aceste aspecte, pe care inspectorii CJAS Buzău le-au inclus în raportul de control, actul respectiv reprezintă un exemplu clar de mușamaliare a faptelor ale căror consecințe trebuiau să fie cele de mai sus: rezilierea contractelor Casei Județene de Asigurări de Sănătate cu ambii furnizori și sesizarea organelor de urmărire penală.

Astfel, conform unor surse din cadrul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în raportul res­pectiv nici măcar nu apare faptul că cei doi furnizori de medicamente nu aveau contract de furnizare de medicamente în regim compensat sau gratuit pentru farmaciile deținute în localitatea Pietroasele, asememenea contracte fiind încheiate, atât de către Farmacia Crâng, cât și de către Iris Pharm, abia începând cu data de 1 mai 2018, respectiv după ceva timp de la încheierea acțiunii de control.

În ceea ce îi privește împuterniciții fictivi, în fapt posesorii unor coduri numerice personale pe care cele două farmacii le-au folosit în mod ilegal pentru a da un aspect de legalitate eliberării de rețete compensate sau gratuite de la punc­tele lucru fără contracte de furnizare cu CJAS, raportul de control precizează o procedură incorectă de identificare a ilegalității. Astfel, cei în cauză – cu excepția morților, în special a celebrului decedat care a transportat medicamente eliberate pe 23 de rețete de la Vernești la Pietroasele – au fost chestionați doar telefonic, și nu așa cum prevede procedura legală, respectiv personal, acțiune care ar fi trebuit în mod obligatoriu urmată de încheierea unui proces-verbal; în caz contrar, procedura poate fi lovită de nulitate în cazul în care raportul ar fi contestat de furnizorii controlați.

DISTRIBUIȚI
loading...