Cine vrea să repare viaductul Giurca pentru 50 de miliarde lei vechi
Două lucrări importante pe Drumul Național 10 ar putea fi realizate de aceeași firmă. Este vorba despre firma de casă a fostului baron local Victor Mocanu, Conferic SRL. Zilele acestea, reprezentanții Direcției Regională de Drumuri și Poduri București vor decide dacă oferta financiară depusă de această societate pentru refacerea căii de rulare a viaductului Giurca este pe măsura prețului oferit pentru lucrare de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, de 5,27 milioane lei, fără T.V.A.
La această dată, documentația depusă de firma respectivă se află în curs de evaluare a ofertei financiare, urmează desemnarea și comunicarea câștigătorului, iar apoi încheierea și semnarea contractului, data estimată fiind 31 august 2019.
Însă, chiar dacă la sfârșitul lunii se va semna contractul, circulația nu va reveni la normal prea curând. După semnarea contractului, informează DRDP București, se va trece la proiectarea pe faze (Proiectul pentru Autorizația de Construire și Proiectul Tehnic de Execuție) cu o durată de 75 de zile. Odată ce P.T.E. va fi avizat de către Comisia Tehnico-Economică a DRDP București, va fi emis ordinul de începere a lucrărilor de execuție. Asta înseamnă că până în noiembrie nici vorbă să înceapă lucrările, iar apoi intervenția este condiționată de vreme. Astfel că abia anul viitor s-ar putea circula în condiții normale pe viaductul Giurca.
Acesta este într-o stare avansată de degradare, anul trecut fiind consemnate două avarii grave ale suprafeței de rulare. Pentru siguranța viaductului și a participanților la trafic, acolo a fost impusă restricția de 3,5 tone, iar circulația rutieră se desfășoară pe o singură bandă de mers cu lățimea de 2 metri.
Potrivit proiectului propus, se va turna o placă de suprabetonare de minim 15 cm peste suprastructura existentă, se va reface partea carosabilă de 7,80 m cu două trotuare pietonale de minim 1 m, hidroizolație performantă și vor fi montate parapete direcționale și pietonale noi.
Viaductul Giurca, situat pe DN 10, în zona Siriu, a început să se deterioreze vizibil, în structura situată la zeci de metri deasupra solului apărând o gaură prin care se vede prăpastia. Autoritățile au instituit restricție de viteză și de tonaj, însă șoferii camioanelor au circulat nederanjați luni de zile. În timp, gaura care a apărut acum un an la ultimul viaduct din zona barajului Siriu, pe sensul de mers dinspre Covasna spre Buzău, s-a mărit încât în ea încăpea o roată de camion. Reprezentanți ai SDN Buzău au astupat gaura cu o placă din oțel astfel încât prin spărtură să nu se mai vadă hăul de sub șosea.
Viaductul Giurca, situat pe DN 10, în zona Siriu, este lung de aproximativ 280 metri și are o înălțime a pilonilor de 46 de metri. Lucrările de reparație la viaduct se anunță un proces de durată, timp în care este esențial ca șoferii să circule cu mare atenție mai ales la intrarea/ ieșirea de pe viaduct dinspre și spre Siriu unde își pot testa îndemânarea.
Preț triplu, dar pod nou
Lucrarea de pe viaductul Giurca este a doua pe care Conferic și-ar putea-o adjudeca pe DN10.
Societatea din Buzău, în asociere cu o alta din Bacău, va construi un pod nou peste râul Bîsca Chiojdului, la Cislău, în amonte de podul vechi. CNAIR a semnat deja contractul cu asociarea de firme care a câștigat licitația pentru realizarea acestui obiectiv și, după parcurgerea etapei proiectării, constructorul va demara execuția lucrărilor. Valoarea lucrării a fost estimată la 14.251.986 lei (aproximativ 3 milioane euro), fiind desemnat câștigător licitantul care a oferit prețul cel mai mic.
Trei oferte au fost depuse pentru realizarea podului: Asocierea Freyrom S.A. (firmă ce a reabilitat podul de la Mărăcineni), – Procons Group S.R.L. – Integrated Road Solutions S.R.L, Asocierea INFRA SYSTEM PROIECT – VIA CARPATIA CONSULT SRL – TEHNOMONTAJ CONSTRUCT SRL; Asocierea Conferic SRL – S.C. RUTIER CONNEX XXI SRL.
Oferta asocierii Conferic SRL din Buzău – S.C. RUTIER CONNEX XXI SRL din Bacău a fost considerată cea mai convenabilă pentru CNAIR, câștigătorul licitației având la dispoziție șase luni pentru proiectarea podului și alte 12 luni pentru execuție.
Aceeași asociere realizează în județul Buzău podul peste pârâul Slănic de la Vintilă Vodă, construit cu fonduri prin PNDLII, alocarea fiind de peste 4 milioane lei.
Înființată în februarie 1993, CONFERIC SRL Buzău îi are, în acest moment, ca asociați pe Emil NICOLAI și Andra Elena MOGLAN, și este considerată de presa locală și regională drept ,,firma de casă a fostului baron Victor Mocanu“, fostul președinte al Consiliului Județean Buzău, ex-senator, condamnat recent cu suspendare în dosarul ,,Maternitatea”. În urmă cu câțiva ani, firma a fost trasă într-un scandal penal chiar de către unul dintre asociați.
În 2012, Constantin Moglan, asociat si administrator al S.C. Conferic S.R.L. Buzău, la acel moment, a fost condamnat la 4 ani închisoare cu suspendare sub supraveghere, pe un termen de încercare de 7 ani, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la infracțiunea de folosire de documente false și inexacte având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunităților Europene. În același dosar a mai fost condamnat Viorel Dascălu, fost primar al comunei buzoiene Lopătari, și dirigintele de șantier Ion Marian Constantinescu.
Constantin Moglan este director la Conferic în acest moment, după ce instanța i-a interzis, printre altele, ca timp de doi ani după executarea pedepsei principale, să ocupe o funcție sau să exercite o profesie ori să desfășoare o activitate de natura aceleia de care s-a folosit condamnatul pentru săvârșirea infracțiunii.
Conferic SRL a fost o firmă controversată, de-a lungul vremii primind numeroase lucrări finanțate de la bugetul județului ajungând la o cifră de afaceri, în 2012, de 18.226.494 lei.
După ce Victor Mocanu a pierdut mandatul de președinte CJ Buzău, în anul 2012, cifra de afaceri a Conferic SRL a scăzut la jumătate.
O parte dintre contractele încheiate de Consiliul Județean, prezidat de Victor Mocanu, și Conferic, în perioada 2009–2010 au făcut subiectul unei anchete penale a DNA. Este vorba despre mai multe contracte având ca subiect lucrările de deszăpezire pe drumurile județene. Procurorii au descoperit că societatea de construcții a funcționat ca paravan pentru un SRL controlat de ginerele lui Mocanu.
Celor de la Conferic le-a fost atribuită deszăpezirea drumurilor județene pentru iarna 2009-2010, deși nu aveau utilajele necesare. Aceștia au subcontractat, mai departe către o altă societate, Baum Construct SRL, patronată de ginerele lui Victor Mocanu, Daniel Drăgan. Pentru prestația sa, Baum Construct a încasat jumătate din cele 3,06 milioane lei contractate de Conferic. De precizat că în contractul încheiat cu CJ, se stipula că antreprenorul nu poate apela la subcontractori.
Alături de Mocanu au fost cercetați toți subalternii care au închis ochii la afacerile cu lucrări. Ancheta i-a vizat pe funcționarii care au făcut parte din comisiile de evaluare, acuzați că nu au respectat procedurile legale de atribuire a contractelor și pe cei care ar fi trebuit să verifice felul în care firma și-a îndeplinit angajamentul. Deși era vorba de lucrări de întreținere a drumurilor pe timp de iarnă care se defășurau pe mai mult de 80% din suprafața județului, subordonații lui Victor Mocanu nu ar fi făcut verificările impuse de lege.