Economic

Cele mai frecvente greșeli la lansarea unui magazin online

Mediul de afaceri din România profită tot mai mult de oportunitățile online pentru promovare și vânzări directe. Cea mai mare efervescență se constată în zona de comerț electronic, acolo unde încasările se marchează instant și unde orice comerciant are posibilitatea de a aborda o piață foarte largă, de obicei la nivel național (chiar internațional în unele contexte). Mediul e-commerce atrage numeroși investitori, de la mari corporații până la IMM-uri, afaceri antreprenoriale cu mult entuziasm, bazate uneori pe finanțare de la bancă, din fonduri europene sau din alte programe cu fonduri nerambursabile.

Foarte mulți români cu spirit antreprenorial decid să lanseze magazine online, încurajați de cifrele din piață, de așteptările analiștilor, de schimbarea obiceiurilor de consum ale românilor și de posibilitatea de a te lansa în comerțul electronic cu o investiție destul de redusă în comparație cu alte genuri de afaceri. Nu toate magazinele online au succes, căci mediul este destul de concurențial. Privind cu optimism, ai acces la toți consumatorii din piață. Privind cu pesimism, se poate spune la fel de adevărat că toți concurenții tăi au acces la clienții pe care îi targetezi… În acest context, trebuie să știi care sunt cele mai frecvente greșeli la lansarea unui magazin online, pentru a face totul posibil să le eviți!

Una dintre cele mai importante erori: un business plan superficial. De aici pornește totul, planul de afaceri fiind scheletul inițiativei tale antreprenoriale. Îți trebuie un plan realist, chiar pesimist, în care iei în calcul și cheltuieli neprevăzute. Ai nevoie de un model de business care să se diferențieze de cele existente deja, să atragă clienții în mod deosebit. O eroare conexă: să te bazezi prea mult pe prețuri mici de vânzare, cu riscul de a avea o marjă nesemnificativă de câștig. Nu te gândi că îți poți fideliza un target și apoi să crești prețurile, este o gândire total greșită în mediul online. Nu uita că pe internet nu există clienți activi, ei vor compara mereu ofertele (ca preț, dar nu numai) și pot migra rapid dintr-un magazin în altul. Caută să ai prețuri decente, dar nu intra în acest război pe care oricum nu ți-l poți permite cu jucătorii mai mari și care niciodată nu este sustenabil pentru afacerea ta.

Alte greșeli frecvente se referă la partea de execuție a websiteului. Pe de o parte, există cei care tratează foarte lejer subiectul design și programare, pentru a economisi bani. Trebuie să îți tratezi vizitatorii cu foarte mult respect și să le oferi un website plăcut și ușor de utilizat. Gradul de uzabilitate poate face crește nivelul de conversie și poate influența deci puternic vânzările. Trebuie să fie totul cât mai natural și simplu, dar aspectul website-ului să fie unul impecabil, „frumos” și fără erori.

Iată și cealaltă extremă, la fel de periculoasă: cei care investesc masiv în website și irosesc mare parte din buget la acest capitol. De ce este greșit? Bugetul unui magazin online trebuie să fie echilibrat, iar promovarea este absolut esențială. Să te concentrezi prea mult pe design este o eroare cu siguranță. Poți să găsești platforme flexibile de e-commerce la prețuri decente și să economisești timp și bani. În plus, vei vedea că oricum vei tot face modificări la website, pe măsură ce ai feed-back de la clienți și îți mai modelezi afacerea după cum simți că este necesar.

Nu ignora importanța unui serviciu de hosting de foarte bună calitate. Există antreprenori care nici măcar nu pun în planul de afaceri serviciile de hosting și domeniile web, considerându-le mult prea ieftine pentru a fi relevante. Serviciile de gazduire site-uri de e-commerce sunt diferite de cele pentru simple website-uri de prezentare. O abordare inspirată este alegerea de servere dedicate sau alte pachete cu resurse garantate, astfel încât website-ul să fie funcțional mereu și în condiții foarte rapide de încărcare a paginilor, chiar dacă un flux mare de persoane accesează  website-ul în anumite intervale de timp. În caz contrar, riști să pierzi clienți și acest lucru costă enorm pentru afacere!

O altă eroare frecventă: SEO la întâmplare, pe cont propriu. Despre importanța optimizării pentru motoarele de căutare știe sau află probabil orice antreprenor pe internet. Însă foarte mulți aleg să nu lucreze cu o agenție de specialitate și, în ideea de a economisi bani, acționează după propriile considerente. De obicei, o astfel de strategie este incoerentă, banii sunt irosiți fără a se ajunge la rezultate notabile. De aici până la probleme financiare pentru întreb business-ul sunt doar câțiva pași.

 

 

final

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker