În momentul de faţă, se află în dezbatere publică o lege care are drept ţintă întărirea autorităţii poliţistului. Cele mai multe dintre prevederile ei reprezintă, în fapt, legiferarea unor proceduri de lucru ale Poliţiei, existente şi la momentul actual şi uzitate de poliţişti în activitatea de zi cu zi, dar care sunt reglementate doar prin norme interne ale acestei instituţii. Cu alte cuvinte, se transferă proceduri din norme interne ale Poliţiei, care nu au greutate în faţa instanţei de judecată, în cazul unor reclamaţii din partea persoanelor care au făcut obiectul intervenţiei Poliţiei, în texte legale, clare şi transparente. Nevoia acestor schimbări legislative reprezintă, spun oamenii legii, răspunsul instituţional la o realitate socială, reflectată în creşterea numărului de agresiuni îndreptate împotriva personalului MAI, fapte care, din nefericire, au avut ca rezultat şi moartea unor poliţişti. Pe de altă parte, o altă parte din reglementările consemnate în acest act normativ aflat în dezbatere publică, se regăsesc în Codul Penal, însă la modul general.

   Iată ce spune cms. şef Octavian Constantin, adjunct ale şefului IPJ Buzău, despre aceste modificări: ,,În Codul Penal este stipulată infracţiunea de ultraj, dar are un caracter destul de general“. Prin noul act normativ se doreşte ca întrebuinţarea în public de cuvinte expresii, gesturi umilitoare, în mod nemijlocit la adresa unui organ de urmărire penală de ordine publică aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu, să se pedepsească cu închisoarea, fiind considerată, de asemenea, infracţiune. Prin modificarea Legii Poliţiei, s-au făcut nişte adnotări în care sunt prevăzute strict motivele pentru care poate fi legitimată persoana şi motivele pentru care poate fi condusă o persoană la sediu, fiind menţionate şi drepturile pe care persoana respectivă beneficiază. E posibil să apară şi în legislaţia noastră, prin modificarea Legii Poliţiei, şi faptul că poliţistul are dreptul să solicite oricărei persoane care face obiectul unor măsuri poliţieneşti să ţină mâinile la vedere sau să adopte o poziţie nonflexivă, care exclude săvârşirea unei acţiuni violente îndreptate împotriva acestuia sau împotriva celor cu care au avut un eventual conflict. Aceste situaţii sunt preluate în mare parte şi din legislaţia statelor Uniunii Europene“, a mai precizat cms. şef Octavian Constantin.

    Altă situaţie reglementată prin lege este cea a intervenţiei poliţiştilor în situaţii în care se impune utilizarea forţei. Spre exemplu, poliţiştii vor avea dreptul prin lege să folosească mijloace de constrângere constând în forţă fizică, inclusiv aplicarea unor proceduri de autoapărare sau lovituri, cătuşe sau alte mijloace adecvate de imobilizare a membrelor superioare sau inferioare, mijloace neletale, arme albe şi de foc, mijloace adecvate sau, după caz, vehicule pentru oprirea forţată, blocarea sau deschiderea unor vehicule, a unor spaţii închise în care se găsesc persoane şi bunuri. „Deşi aceste lucruri se întâmplau şi până acum şi sunt în practică destul de des, nefiind reglementate în totalitate, lumea avea impresia că Poliţa face, prin activităţile sale, un abuz. Şi s-au înregistrat şi plângeri în acest sens. Se doreşte ca prin acest act normativ să se limiteze şi numărul plângerilor penale“, a declarat, la o conferinţă de presă, cms. şef Octavian Constantin,adjunct al şefului IPJ Buzău.

Ce noutăţi prevede legea pentru creşterea autorităţii poliţiştilor

    Există însă şi elemente de noutate în noul act normativ ce se intenţionează a fi adoptat pentru sporirea autorităţii poliţiştilor. În această lege, se spune că poliţistul are dreptul de a pătrunde într-o locuinţă sau în orice spaţiu delimitat în orice mod ce aparţine sau este folosit de o persoană fizică sau juridică, fără învoirea acestuia sau a reprezentantului legal, dacă există indicii că în acel spaţiu se află o persoană a cărei viaţă sau integritate corporală este pusă în pericol sau o persoană decedată, dacă în acel spaţiu se află autorul unei acţiuni flagrante comise prin folosirea unei arme ori substanţe explozive, toxice sau paralizante, prin violenţă, ori de către o persoană mascată, deghizată sau travestită ori dacă în acel spaţiu se află autorul unui atac terorist. ,,Ca element de noutate se menţionează că activitatea de pătrundere în acel spaţiu se va limita la identificarea şi prinderea persoanei respective. Nu se va permite efectuarea unei eventuale percheziţii în acea locuinţă. Este stipulat că poliţistul, dacă nu dobândeşte consimţământul proprietarului imobilului, va părăsi deîndată locaţia respectivă. Nu este asimilată unei percheziţii, percheziţia fiind efectuată numai în baza mandatului emis de Instanţa de judecată“, a precizat cms. şef Octavian Constantin. O altă noutate a legii este şi faptul că se permite ca toate activităţile de prevenire, depistare, investigare sau urmărire penală a executării pedepselor sau toate activităţile desfăşurate de poliţişti în spaţiul public, pot fi înregistrate cu mijloace foto şi audio din dotare, fără consimţământul persoanelor. Acestea vor putea constitui ulterior probă atât în documentarea unor contravenţii, cât şi a unor infracţiuni.

DISTRIBUIȚI