Mircea TABACU

Miercuri pe 20 decembrie, la Sala Nouă din București a Teatrului de Comedie a avut loc avanpremiera piesei „Magazinul de sinucideri“ de  Jean Teulé, în regia Marinei Diana Hanganu, secretarul literar al Teatrului G. Ciprian. Buzoianca, absolventă de UNATC și de master la „Royal Central School of Speach and Drama” din Londra a ajuns să pună în scenă piesa, după ce a câștigat un concurs organizat de Teatrul de Comedie București.

Piesa a avut și o ecranizare în 2012,  semnata de Patrice Leconte, o animație, comedie, musical pe scenariul autorului, în colaborare cu regizorul. Ei bine, cumva ei au trasat o linie de transpunere a acestei trame, având în vedere că romanul, apărut în 2007,  are doar 120 de pagini și este o tratare  superficială a subiectului, pe fundalul unei lumi distruse și cu personaje gen Addams ,macabre și depresive.

Pe aceste considerente este de subliniat flerul regizoarei Maria Hanganu de a broda scenic această poveste, mai curând stranie prin trăsăturile ei macabre și care țin de un umor negru  de calitate, favorizat de contextul propus. Marina Diana Hanganu, apelează la variate mijloace pentru a expune subiectul acestei țesături inedite, folosind transpunerea scenică alături de animații digitale, montaj video, coregrafie și muzică. Un complex de mijloace, pentru această insolită afacere a familiei Tuvache, compusă din Mischima (Liviu Pintileasa), Lucrece (Armine Vosganian) și copii lor Vincent, Marylin și Alan. Toate numele sunt ale unor sinucigași celebri, particularizați în context și cu versuri celebre, totul pe un live musical inspirat, asigurat de Răzvan Apetrei și o coregrafie semnată de Alexandra Apetrei, derulate pe scenografia Sabinei și Biancăi Vesteman.

Totul este mobilizat pentru a decupa această felie din viața unei ere post-cataclism, în care supraviețuitorii zac de depresie în primul rând. Acum asistăm la regenerarea vitalității clienților magazinului Tuvache, de către Alan, piciul de 11 ani al familiei, apărut dintr-un prezervativ ,,defect“. Practic, el distruge găselnița succesului Tuvache, a afacerii prospere. Într-adevăr, Alan, interpretat de Maria Mitu este de o debordantă voioșie, fiind la propriu, seducătoare în toate demersurile  persuasive, într-un mediu ostil bunelor intenții. Clienților le insuflă dragostea de viață, abătându-le gândurile de la suicid apoi, treptat le schimbă atitudinea depresivă și pro sinucidere, a fratelui mereu cu dureri de cap, și a surorii lui depresive Marylin (Irina Ștefan).

 O lecție de transpunere interdisciplinară

Regizoarea reușește să redea numeroasele sensuri ce pot fi evidențiate de situațiile  sugerate de text. De pildă, de la început subliniază dualitatea în care trăiesc Tuvachii, între necesitatea prosperității, propagând sinuciderile, și bucuria de a trăi, a fi viu. Pe această echilibristică de elefant pe frânghie merge inspirat și debordant Marina Diana Hanganu, lărgind sensurile lui Teulé, amplificând umorul negru, gustat cu determinare de public, și acordând noi valențe ideii de bază, împlinind subiectul propus inițial ca un pretext. Ca avanpremiera în emoții, corecturile ce pot fi sugerate sunt puține, cum ar fi rolul complex al Lucreției, în care Armine Vosganian, pentru a asigura finalul de acceptare  a beneficei vieți, ar trebui, când revine pentru ultimul moment din culise, să nu mai aibă cocul acela pedant și impecabil al matroanei care dictează neiertătoare, când îl îmbrățișează pe rebelul  Alan ce  redă sensul pierdut al vieții tuturor, chiar și a lui Ernest-Răzvan Krem Alexe.

Cu un mănunchi de actori debutanți, dar asigurată de profesioniști prin ceea ce au făcut, ca scenografele Sabina și Bianca Vesteman, alături de Răzvan și Alexandra Apetrei la partea musical-coregrafică, Bogdan Nedelcu și Vlad Gheorghe, ca prestații digitale, Marinei Diana Hanganu, a dat o lecție de transpunere interdisciplinară, a acestui pretext modernist, propus, iată, insolit, de un extravagant autor  ca Jean Teulé: romancier caricaturist și, culmea, scenograf!

DISTRIBUIȚI